Ohjelmallinen ostaminen

Ohjelmallinen ostaminen

Osta verkkomainontaa automatisoidusti.

Sisällysluettelo

Mitä on ohjelmallinen ostaminen?

Ohjelmallinen ostaminen on automatisoitu tapa ostaa digitaalista mainontaa. Ohjelmallinen ostaminen (Programmatic Buying) tunnetaan myös nimikkeillä RTB (Real Time Bidding) tai Programmable Buying.

Ohjelmallinen ostaminen on vakiinnuttanut paikkaansa suomalaisten medioiden ja mainostajien parissa. Parhaimmillaan ohjelmallinen ostaminen mahdollistaa reaaliaikaisesti ostetun datan hyödyntämisen tarkkaan kohdennettuun mainontaan.

Ohjelmallinen ostaminen on yksi tapa monien muiden tapojen joukossa ostaa verkkomainontaa Otavamedialta. Ohjelmallinen ostaminen antaa enemmän kontrollia ostotaholle, joka halutessaan voi päättää inventaarin ja datalähteen sekä vapaasti panostaa investointeja toimivuuden mukaan.

Diili varmistaa näkyvyytesi sovitussa mediaympäristössä

Verkkopalvelumme ovat mobiilioptimoituja, joten voit kohdistaa näkyvyytesi kaikkiin päätelaitteisiin – myös ohjelmallisesti. Parhaiten varmistat näkyvyytesi Otavamedian sisällöissä diilien kautta. Mikäli sinulla ei vielä ole käytössäsi diiliä, ole yhteydessä osoitteeseen programmatic@otava.fi tai omaan yhteyshenkilöösi Otavamedialla.

Ohjelmallisesti meitä voi ostaa kaikilla DSP (Demand Side Platform) -ostoalustoilla, joista yleisimmät Pohjoismaissa ovat Googlen DV360, Adform, Xandr sekä MediaMath. Käytössämme olevat myyntialustat eli SSP:t (Supply Side Platform) ovat Googlen Ad Manager, Pubmatic, Xandr, Adform sekä Magnite.

Miksi Otavamedia?

1. Laatu

Otavamedialla on pitkä kokemus laadukkaan journalistisen sisällön tekemisestä suomalaisille

2. Tavoittavuus

Verkkomediamme tavoittavat kuukausittain noin 2,0 miljoonaa kävijää

3. Oma asiantuntija

Kustomoimme aina pyydettäessä asiakaskohtaisen ratkaisun

Ohjelmallisen ostamisen hinnoittelu

Ohjelmallista voi ostaa avoimen verkon kautta (Open RTB) tai diilien kautta. Diili, toiselta nimeltä PMP (Private Market Place) on ostajan ja myyjän välinen markkinapaikka, jossa on etukäteen määritelty mihin inventaariin ostajalla on pääsy. Tämä turvaa sen, että mainokset näkyvät vain ja ainoastaan sovituissa sivustoissa.

Ohjelmallisen ostamisen hinnoittelu perustuu pohjahinnoitteluun ja lopullinen hinta määräytyy markkinan mukaan. Jos tarvitset lisätietoa markkinan toteutuneista keskihinnoista, ole yhteydessä osoitteeseen programmatic@otava.fi

Ohjelmallisen ostamisen erikoisratkaisut tehdään asiakaskohtaisesti. Tällöin pystymme räätälöimään juuri kyseiselle mainostajalle sopivan diilikokonaisuuden. Erikoisratkaisuissa hinnoittelu tapahtuu kiinteällä hinnalla, johon huomioidaan asiakasalennus ostovolyymien mukaan. Kun tarvitset diilin kautta erikoisratkaisua, ole yhteydessä osoitteeseen programmatic@otava.fi tai omaan Otavamedian yhteyshenkilöösi.

Mainoskoot

Desktop

  • Paraati: 980×400
  • Panoraama: 980×120
  • Boksit: 300 x 250
  • Jättiboksi: 468×400
  • Suurtaulu: 300×600
  • Torni: 160×600

Mobiili ja applikaatio

  • 300 x 250
  • 300×300
  • 300×431
  • 300×600

Ohjelmallinen videomainonta

Tarjoamme korkeapeittoista outstream-videomainontaa verkostossamme sekä deskari- että mobiili-inventaarissa. Outstream-mainonta tunnetaan myös artikkelivideona, sillä se näkyy artikkelitekstien välissä. Mobiilissa vaihtoehtona on vertikaalivideo ratkaisu, joka takaa suuremman huomioarvon.

Kuvasuhde

Outstream – 16:9
Vertikaalivideo – 9:16

Sivustolistaus

Domainit

  • anna.fi
  • eralehti.fi
  • golfpiste.com
  • hymy.fi
  • kaksplus.fi
  • kipparilehti.fi
  • kotiliesi.fi
  • muropaketti.com
  • rakennusmaailma.fi
  • seura.fi
  • suomenkuvalehti.fi
  • tekniikanmaailma.fi
  • venelehti.fi

Ostaessasi ohjelmallisesti voit kohdentaa niin datan kuin kontekstin mukaan.

Tehokasta ohjelmallisen ostamisen kohdennusta

Otavamedia Data

Otavamedia tarjoaa monipuolisia datakohdennusratkaisuja mm. Frosmon ja Leikin teknologioilla, jotka perustuvat deterministiseen todentamiseen. Tarjoamme dataa ostettavaksi usealla eri tavalla ja tarkkuudella, sekä suosittelemme dataa aina kustomoituihin, asiakaslähtöisiin ratkaisuihin. Tutustu kohdennusmahdollisuuksiin täällä.

Otavamedia Kontekstit

Kontekstuaalinen kohdennus voi välillä olla parempi ratkaisu kuin evästepohjainen kohdentaminen. Helpoin tapa kohdentaa kontekstuaalisesti on ns. domain listaus. Pystymme myös tarjoamaan diilien kautta kontekstuaalista kohdennusta, kun kohderyhmän löytäminen on haastavaa. Ole näissä tilanteissa yhteydessä omaan Otavamedian yhteyshenkilöösi.

  • Otavamedia Perhe: Anna.fi & Kaksplus.fi
  • Otavamedia Naiset: Anna.fi, Kaksplus.fi, Kotiliesi.fi & Seura.fi
  • Otavamedia Teknologia: Tekniikanmaailma.fi & Muropaketti.com
  • Otavamedia Autot: Tekniikanmaailma.fi
  • Otavamedia Ruoka: Anna.fi/Ruoka & Kotiliesi.fi
  • Otavamedia Miehet: Tekniikanmaailma.fi, Eralehti.fi, Rakennusmaailma.fi, Muropaketti.com, Suomenkuvalehti.fi, Venelehti.fi & Kipparilehti.fi
  • Otavamedia Outdoor: Eralehti.fi, Kippari.fi & Venelehti.fi
  • Otavamedia Uutiset: Suomenkuvalehti.fi
  • Otavamedia B2B: Suomenkuvalehti.fi, Tekniikanmaailma.fi & Rakennusmaailma.fi

Kiinnostaako ohjelmallinen ostaminen? Jutellaan!

Jens Allos
Tiimin esimies, Mainonnan palvelukehitys / Programmatic
+358 40 768 3332

Ota yhteyttä