Ruokavuosi 2024 on valmiina nautittavaksi

Suosittu ruokatrendikatsauksemme aloittaa vuoden 2024 herkullisesti. Kysyimme toimitusten ruoka-asiantuntijoilta, mitkä trendit näkyvät meillä ja maailmalla. Monenlaista mielenkiintoista nousi esiin, mm. yhden kattilan ruoat, uudet ruoanlaittotavat, kuplivat uutuudet, arjen helpottajat ja udon. Kurkista trendikattilaan!

Ruokamaailman trendeistä meille kertoivat Kotilieden ja Annan food manager Sanna Mansikkamäki sekä Seuran ruokatoimittaja Teresa Välimäki. Kiitos paljon asiantuntemuksestanne!

Trendikattilan pinnalla pulputtavat inspiroivat videot, helpot ja nopeat arkiruoat, tuunattu nostalginen kotiruoka, puolivalmisteet, herkuttelu, aasialainen keittiö ja ruoanlaittotavat, hintatietoisuus, luonnon raaka-aineiden hyödyntäminen, vastuullisuus ja minimaalinen hiilijalanjälki, yksilöllinen terveys ja hyvinvointi.

Syvennytään ensin näihin aiheisiin tai oikaise suoraan miten ja missä viestisi kannattaa tarjoilla -kohtaan.

Hei näitkö jo tämän reseptivideon?

Videoiden kulutus kasvaa jatkuvasti ja inspiraatiota omaan keittiöön haetaankin nyt lyhytvideoista. Saman asian todentaa Kotiliesi.fi:n lukijakysely lokakuulta 2022: kuluttajat toivoivat DIY-vinkkejä ja helppoja reseptejä arkiruokailuun. Tähän trendiin on tartuttu tiukasti ja marraskuussa 2023 avautunut Kotilieden Toukola julkaisee ainoana kotimaisena aikakausmediana uutta videosisältöä jokaisena arkipäivänä.

Vuonna 2024 Toukolassa annetaan ideoita, miten kotona voi tehdä helposti ja näppärästi edullista, mutta kekseliästä arkiruokaa, helppoja välipaloja ja edullisia herkkuja.

Seuraamme ruokasesonkeja vahvasti, mutta tarjoilemme ideat katsojillemme ja lukijoillemme raikkaalla ja uudella tavalla. Esimerkiksi tuttujen ruokien kuten spagetin ja lihapullien valmistustapaa muuttamalla saa arjen kokkailusta kiinnostavampaa. Ruoanlaitto kotona pitää olla helppoa, mutta hauskaa”, naistenmedian food manager Sanna Mansikkamäki sanoo.

Hinta vai aika

Taloudellisuus on isossa ja kasvavassa roolissa kotitalouksien arjen ruokahuollossa. Kuluttaja on todella hintatietoinen, mutta samaan aikaan kun kotikeittiöissä punnitaan mihin rahat riittävät, valmisruokamenekin kasvu jatkuu. Hintatietoisuuden kanssa toisessa vaakakupissa punnitaankin yleensä aika. Suunnitelmallisuus ja ajanhallinta on tärkeää, jos haluaa käyttää aikaa harrastuksiin ja muuhun tekemiseen. Valmisruoalla säästetään aikaa, vaikka se maksaakin enemmän. Erityisesti nuoret valitsevat kalliimman valmisruoan ajan säästämisen takia.

Helppoutta ja herkuttelua

Arjen helpottamiseksi kaivataan nopeita ja herkullisia, mutta edullisia reseptejä. Tutut ruoat eivät aiheuta kokille päänvaivaa, joten erilaisia jauheliharuokia, perunaa ja kanaa suositaan.

Ruoanlaitossa helppouden vaade on kasvanut, mikä näkyy erityisesti niin verkkokauppaostosten kuin valmisruokien ja puolivalmisteiden hankinnan lisääntymisenä. Yhä useampi suomalainen kertoo syövänsä osan arkiruoasta valmisruokina tai puolivalmisteina. Erityisesti pakastealtaan aarteet tulevat avuksi arkisyömiseen. Keskusliikkeiden mukaan pakasteranskanperunat ja pakastettujen mikroaterioiden kasvu on ollut huomattavaa ja kasvu jatkuu vuonna 2024.

Helppouden ja nopeuden vaateeseen vastaavat myös välipalat. Välipalojen myynnin kasvu on erityisen suurta valmiiden voileipien ja wrappien tuoteryhmissä.

Haastavina aikoina kaivataan herkkuja ja herkuttelutuotteiden menekki on kasvanut. Herkuttelutuotteita ovat esimerkiksi makeiset ja irtokarkit, jäätelö, keksit, snacksit, leivonnaispakasteet, kahvileivät ja konditoriatuotteet.

Perinteistä kotiruokaa – yhdessä

Kuten Sanna aikaisemmin kertoi, valmistamalla esimerkiksi lihapullat ja muusin uudella tavalla saa vaihtelua arkiruokaan. Nostalgia ja lapsuusruokamuistot ovat myös iso trendi. Mummon perintöreseptiä ei muokata tunnistamattomaksi, koska lapsuuden suosikkiruoat tuovat turvaa ja lämpöä. Uuden valmistustavan lisäksi perinneruokia tuunaavat lisukkeet yllättävällä twistillä.

Teresa Välimäki nostaa esiin yhteisöllisyyden ja vastuullisuuden:

Yhdessä syöminen ja ruoan äärellä kohtaaminen ovat trendejä. Epävakaassa maailmantilanteessa ihmiset kaipaavat yhteisöllisyyttä ja turvallisia hetkiä. Ruoassa myös kotimaisuus ja vastuullisuus korostuvat globaalin epävarmuuden keskellä. Aitous, puhtaus ja ympäristötietoisuus vaikuttavat raaka-aine ja ruokavalintoihin. Erityisesti kotimaisten raaka-aineiden suosio kasvaa. Mitä lähempää tuotteet tulevat, sen parempi.”

Terveiset maailman keittiöistä

Arjen perusruokien lisäksi kotikokkien pannuilla tullaan testaamaan somekanavissa nousevia ideoita. Hauskimmat ja helpoimmat videot leviävät nopeasti. Tähän viitattiinkin jo vinkkivideoiden kappaleessa.

Keskusliikkeiden mukaan yksi mahdollisesti nouseva tuoteryhmä ovat erilaiset nuudelit ja nuudeliruoat kulhossa tai kattilassa. Aasialaisista ruokakaupoista tutut paksut ja kypsät nuudelit vastaavat nyt kuluttajan tarpeeseen saada ruoka pöytään nopeasti. Udon ja muut kypsät nuudelit ovat lämmitystä vaille valmiita, ja kiireisimmät lämmittävät vain kastikkeen ja dippaavat kylmiä nuudeleita siihen. Myös pikkelöinti ja fermentointi on nyt trendikästä. Se on tuttua myös aasialaisessa keittiössä. 

Kansainvälisten ruokatrendilistausten mukaan nähtävissä on kattilatrendi ja erilaiset keitot. Helppoutta haetaan vuonna 2024 myös yhden astian ruoista. Koko ruoka-annos kokkaillaan yhdessä astiassa. Siinä säästetään aikaa ja tiskiä. Kerralla voi tehdä helposti useamman päivän ruoan isoon kattilaan.

Luonnon antimia

Luonnossa liikkuminen ja luonnon raaka-aineiden hyödyntäminen kotona lisääntyy. Ulkona syöminen ja retkeily ovat mieluisaa tekemistä sekä yksin että yhdessä. Ja ulkonahan ruoka maistuu aina paremmalta! Tähän trendiin liittyy myös vähän edistyneempi kokkaaminen luonnossa. Saatetaan olla retkellä, mutta loihtia nuotiolla tai retkikeittimellä myös astetta parempaa ruokaa.

Eläköön yksilöllisyys

Terveys ja hyvinvointi ohjaavat kuluttajien valintoja edelleen. Yksilölliset valinnat ja elintavat korostuvat. Ei välttämättä ole enää yhtä tai kahta isoa terveystrendiä, vaan kuluttajat valitsevat monista hyvinvointitrendeistä itselleen sopivimmat ja mieluisimmat osat. Siten kaupan sekä ravintoloiden on vastattava moniin erilaisiin terveys- ja ruokavaliotoiveisiin.

Siirrytäänpä juomapuolelle. Kippis!

Vastuullisella tuotannolla ja minimaalisella hiilijalanjäljellä on keskeinen rooli vuonna 2024.

Alko on sitoutunut vähentämään juomapakkaustensa ilmastovaikutuksia 50 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Tuottajat pakkaavat nyt lasipullon ohella viiniä myös tetraan tai hanaan. Nyt myös Alkon valikoimasta löytyy ensimmäinen muovipulloon pakattu pirskahteleva valkoviini. Pullo muistuttaa kuohuviinipulloa, mutta se ei paina lähes mitään.

Ruokakaupoissa myytävien alkoholijuomien prosenttiraja on mahdollisesti nousemassa nykyisestä 5,5 prosentista kahdeksaan prosenttiin. Ehdotetun lain on tarkoitus tulla voimaan tulevalla kevätkaudella.

Vesi ei lakkaa olemasta trendikästä. Funktionaaliset juomat, makuvedet ja energiajuomat kiinnostavat yhä useampia.

Vastuullinen kuluttaja ei kanna kotiin muovipulloittain kuplavettä, vaan se tehdään itse kraanavedestä. Innokkaimmat ja kokeilunhaluisimmat tekevät myös kuplaveteen itse tehtyjä makusiirappeja ja mausteuutteita.

Näin pääset mukaan

Ruokatoimituksemme seuraavat trendejä tarkkaan ja uutta sisältöä syntyy jatkuvasti.

Toukolassa julkaistaan joka arkipäivä uusi inspiroiva lyhytvideo, jotka kuluttajat ovat heti ottaneet omakseen. Mainostajan on helppo lähteä Toukolaan mukaan, tarjolla on kuusi valmista videokonseptia, kuten vartissa valmista, syödään yhdessä ja juomakoulu. Heti ei tarvitse tietää, mikä videokonsepti on sopivin, Otavamedian tiimi suunnittelee kaiken kanssasi! Laita viestiä tai soita omalle yhteyshenkilöllesi ja me otamme projektin haltuun. Laajan näkyvyyden lisäksi saat valmiit Toukola-videot myös omaan käyttöösi.


Printin erikoisteemat on helppo huomioida koko vuoden mainontaa suunnitellessa. Teimme kätevän koosteen Annan, Kotilieden ja Seuran vuoden ruokateemoista. Mukana on myös Suomen Kuvalehti, joka nostaa teemoissa esiin eri sesonkien gourmet-herkkuja. Katso kooste ruoka-aiheisista teemoista ja varmista näkyvyytesi!


Jos olet enemmän verkkomainonnan ostaja, tutustu tavoittavuuteemme yli brändirajojen. Ruoanlaitosta ja leivonnasta kiinnostuneita yleisöjä löytyy monen brändin parista niin printissä kuin verkossa: Otavamedian verkosto tavoittaa 1,7 miljoonaa aktiivista Kotikokkia ja jauhopeukaloa!

Lähde: KMT 2023, Mind Kuluttaja 2022, Kantar TNS Oy.

Tavoita Kotikokit ja jauhopeukalot tehokkaasti, lue lisää Otavamedian yleisöistä.

Kysy lisää omalta Otavamedian yhteyshenkilöltäsi tai

Virpi Åberg
Key Account Manager
+358 40 709 3137

Ota yhteyttä