Nämä viisi outdoor-trendiä ovat suosittuja juuri nyt!

Suomalaiset viettävät jatkuvasti enemmän vapaa-aikaa ulkoilmassa. Otavamedian lukijat tietävät, millä ulkoilusta saa eniten irti. Katso, mitkä viisi outdoor-trendiä ovat pinnalla juuri nyt, ja tavoita jopa puoli miljoonaa luontoa ja laatua arvostavaa lukijaa!

Kiinnostus luonnossa liikkumiseen, ekologiseen elämäntapaan, eräilyyn, metsästykseen ja kalastukseen on selvästi kasvanut. Ympäristökeskuksen selvityksen mukaan yli puolet vastaajista oli kevään 2020 aikana lisännyt ulkoilmassa vietettyä aikaa, niin maissa kuin merelläkin. Jututimme Erä– ja Metsästys ja Kalastus -lehtien asiantuntijoita outdoor-trendeistä. Nämä viisi trendiä ovat tällä hetkellä pinnalla:

  1. Kansallispuistot
  2. Laadukkaat harrastusvarusteet ja -vaatteet
  3. Eräilyn digitalisoituminen
  4. Lähi- ja luomuruoka
  5. Kalastus ja metsästys

Kansallispuistoissa ennätysmäärä kävijöitä

Kansallispuistojen kävijämäärät ovat kasvaneet viimeisen kymmenen vuoden aikana yli kaksinkertaisiksi, ilmenee Metsähallituksen tiedoista. Samaan aikaan niiden pinta-ala on kasvanut neljänneksellä. Viime vuonna korona lisäsi kävijämääriä poikkeuksellisen paljon ja kansallispuistoissa yksistään oli yli puoli miljoonaa käyntiä enemmän kuin aiemmin.

”Sosiaalisen median keskusteluiden perusteella kotimaan luonto kiinnostaa entistä enemmän, sillä ensikertalaisia outdoor-ihmisiä liikkuu kansallispuistoissa yhä enemmän. Retkeilyn ja ulkoilun näkökulmasta luvut näyttävät tällä hetkellä hyviltä. Luonto ja retkeily ovat saaneet uusia ystäviä, joista iso osa toivottavasti jää harrastuksen pariin”, Erä-lehden vastaava tuottaja Marko Korhonen arvelee.

Suomalaiset innostuneet kalastamaan ja metsästämään

Kalastonhoitomaksujen määrät ovat Metsähallituksen tietojen mukaan kasvaneet ja metsästäjätutkinnon suorittaneiden naisten lukumäärä näyttää olevan kasvussa. ”Kotimaan luonto kiinnostaa suomalaisia nyt erittäin paljon. Suomessa on erinomaiset mahdollisuudet metsästää ja kalastaa, mikä usein pääsee unohtumaan. Metsästys on meillä perinteisesti koko kansan harrastus ilman elitististä leimaa ja kalastuslupa on hyvin helppo hankkia”, kertoo Metsästys ja Kalastus -lehden toimituspäällikkö Hasse Härkönen.

”Varustelun suhteen voidaan puhua jopa eräilyn digitalisoitumisesta.”

Eräilijät suosivat elektroniikkaa

Outdooriin liittyvää elektroniikaa hankitaan paljon. Kuluttajille on tarjolla erilaisia suorituksia tarkkailevia älylaitteita. ”Varustelun suhteen voidaan puhua jopa eräilyn digitalisoitumisesta. Monilla retkeilijöillä on mukana GPS-paikannin, ja kalastuspuolella kaikuluotaintekniikka alkaa olla jo sillä tasolla, että kalat eivät pääse enää piiloon mihinkään. Metsästyskoiran menoa voi seurata tutkapannan avulla ja kuunnella, haukkuuko koira riistaa, jatkaako ajoa vai onko heittänyt homman kesken. Riistakameroita on käytetty jo pitkän aikaa, mutta nyt niitä käyttävät myös tavalliset mökkiläiset, jotka ovat virittäneet kameroita kesämökkien pihavahdeiksi”, Korhonen kertoo.

Lähi- ja luomuruoka kiinnostaa

Ekologisuus ja kiinnostus lähi- ja luomuruokaan on lisääntynyt. Metsästys ja kalastus -Lehdestä etsitään ohjeita riistalihan ja kalan käsittelyyn ja ruoanlaittoon. Suomen laajin harrastajakalastajaverkosto etsii Erä-lehdestä vinkkejä uusista kalastustavoista ja ruokareseptejä saaliiksi otetulle kalalle.

Lukijat satsaavat laadukkaisiin harrastusvälineisiin

Metsästys ja Kalastus -lehden lukijat ovat laatutietoisia, sitoutuneita ja satsaavat harrastuksiinsa. Lehdessä arvioitavina ovat aseet, patruunat, kalastusvälineet sekä vaatteet ja varusteet, joita kokeillaan perusteellisesti käytännössä. Kiinnostus laadukkaisiin välineisiin näkyy myös Erä-lehdessä. Lehden suosituimpia sisältöjä ovat varustetestit, joissa välineitä vertaillaan ja testataan riippumattomasti ja puolueettomasti.

Molempia lehtiä luetaan pitkään ja niiden pohjalta tehdään harkittuja, mediaan tukeutuvia päätöksiä. Kaiken takana on vuosikymmenien tekemisen perinne – ammattitaitoiset tekijät, joilla on vankka kosketus metsästykseen, kalastukseen ja eräilyyn, niissä ilmeneviin muutoksiin ja trendeihin. Metsästys ja Kalastus täyttää tänä vuonna 110 vuotta. Katso juhlavuoden esittelyvideo!

Metsästys ja Kalastus

  • 186 000 lukijaa
  • Lukuaika miehet (min) 40
  • Metsästysvuosi alkaa elokuussa

Erä

  • 158 000 lukijaa
  • Lukuaika miehet (min) 38
  • Kesä on kalastuskautta

Tavoita puoli miljoonaa luontoa ja laatua arvostavaa lukijaa!

Outdoor-teeman kaupalliset sisällöt tarjoavat ulkoilmassa viihtyville suomalaisille aidosti hyödyllistä ja mielenkiintoista sisältöä. Tavoitat korkealaatuisen kaupallisen sisällön avulla eräilystä, metsästyksestä, kalastuksesta ja veneilystä kiinnostuneet suomalaiset juuri oikeanlaisessa ympäristössä Suomen laadukkaimmissa printti- ja verkkomedioissa. Otavamedia tuottaa ilmoittajille räätälöidyt ja kustannustehokkaat natiivimainosratkaisut vielä elo- ja syyskuun Outdoor-medioihin, avaimet käteen –periaatteella.

Advertoriaalin tuotanto avaimet käteen -periaatteella

  • Kohderyhmää kiinnostava ja mainostajan sanomaa viestivä artikkeli
  • Julkaisu kahdessa eri printtimediassa syksyn 2021 aikana, sekä laaja verkkonäkyvyys sovituissa verkkopalveluissa
  • Aukeaman advertoriaali: netto 3 900 € + alv
  • Sivun advertoriaali: netto 2 500 € + alv

Haluatko tavoittaa luontoharrastajat?

Mats Stenvall
Kaupallinen tuottaja
+358 40 044 3422

Ota yhteyttä