Otavamedian aikakauslehtien tavoittavuus on hienoisessa kasvussa

Kansallisen Mediatutkimuksen mukaan Otavamedia kasvatti lukijamääräänsä painetuissa yleisöaikakauslehdissä. Olemme iloisia myös siitä, että Otavamedian aikakauslehtiä luetaan keskimääräistä pidempään, noin 54 minuuttia.

Tuorein Kansallinen Mediatutkimus (KMT) julkistettiin 13.10.2021. KMT:n mukaan Otavamedian painetut aikakauslehdet tavoittavat noin 1,6 miljoonaa eri lukijaa. Kasvua lukijamäärässä on prosentin verran edelliseen tutkimukseen verrattuna. 

Otavamedia kasvatti lukijamääräänsä painetuissa yleisöaikakauslehdissä

Miehiä tavoitamme 789 000 (muutos +1 %), ja olemme edelleen eniten miehiä yleisölehdillä tavoittava mediatalo. Naisia tavoitamme 768 000 (muutos +0 %). 

Otavamedian aikakauslehdistä yhdeksän on kasvattanut lukijamääräänsä edelliseen tutkimukseen verrattuna. Eniten lukijamääräänsä kasvattivat Erä (+21 000), Metsästys ja Kalastus (+17 000), Golflehti (+17 000), Kotiliesi (+16 000) ja Kotiliesi Käsityö (+10 000). Muita kasvattaneita oli Suomen Kuvalehti (+9 000), Kippari (+9 000), Viva (+8 000) ja Vene (+5 000). Lisäksi Tekniikan Maailman lukijamäärä pysyi samalla tasolla kuin aikaisemmin.  

Suomen Kuvalehden parissa viihdytään pisimpään 

Aikakauslehtiä luetaan keskimäärin 43 minuuttia. Otavamedian lehtiä luetaan pidempään, keskimäärin 54 minuuttia. Kaikista aikakauslehdistä pisimpään viihdytään Suomen Kuvalehden parissa, keskimäärin 80 minuuttia. Otavamedian lehdistä seuraavaksi eniten aikaa vietetään Seuran (66 min) ja Kotilieden (59 min) parissa. Lukuaikakysymys on muutettu KMT 2021:ssa takaisin asteikolliseksi kysymykseksi, joten saadut tulokset eivät ole vertailukelpoisia aikaisempien vuosien lukuaikoihin.  

Otavamedian kokonaistavoittavuus yli 2,1 miljoonaa suomalaista 

Kansallisessa Mediatutkimuksessa mitataan myös medioiden kokonaistavoittavuutta eli brändin painetun lehden ja digitaalisen sisällön yhteistavoittavuutta. Verkkosivustojen kävijämäärät kalibroidaan verkon virallisesta valuuttatutkimuksesta FIAMista.

Otavamedian brändit tavoittavat KMT:n mukaan painetuilla ja digitalisilla sisällöillään yhteensä 2 125 000 suomalaista, joista painetuilla yhteensä 1,6 miljoonaa eri lukijaa ja verkkosivustoilla 1,3 miljoonaa eri kävijää (FIAM vk 41/2021). 

Lukijamäärät, lukuajat ja kokonaistavoittavuus

MediaKMT 2021 lukijamääräLukuaika min.Kokonaistavoittavuus
Suomen Kuvalehti 313 000 80 379 000 
Tekniikan Maailma 261 000 56 446 000 
Kotiliesi 217 000 59 559 000 
Metsästys ja Kalastus* 203 000 44 203 000 
Seura 199 000 66 281 000 
Kaksplus.fi** 189 000 
Erä 179 000 45 191 000 
Golflehti 175 000 40 187 000 
Kotiliesi Käsityö* 156 000 51 156 000 
Anna 145 000 55 434 000 
TM Rakennusmaailma 133 000 39 146 000 
Maalla* 98 000 53 98 000 
Deko 97 000 46 113 000 
Hymy 94 000 45 121 000 
Viva 90 000 59 95 000 
Muropaketti.com** 79 000 
Vene 76 000 52 88 000 
Kippari 72 000 48 81 000 
Kotilääkäri 63 000 51 79 000 
Vauhdin Maailma* 58 000 35 58 000 
Alibi 52 000 52 71 000 
Otavamedia yhteensä 1 558 000 54 2 125 000 

* vain painetun lehden lukijamäärä
** verkon kävijämäärä

Lähteet: KMT 2021, Kantar Oy, vertailu KMT 2020. KMT tutkimuksen kohderyhmä on 15 vuotta täyttäneet suomalaiset Ahvenanmaata lukuun ottamatta. Kävijämäärät FIAM vk 41/2021 AudienceProject. FIAM-mittauksesta lisätietoja FIAM.fi-sivustolta. 

Kansallinen Mediatutkimus julkaistaan seuraavan kerran syksyllä 2022. 

Vahvasti profiloivia medioita

Otavamedian printin ja verkon kautta löydät yleisöjä, jotka ovat keskimääräistä suomalaista kiinnostuneempia kuluttamansa median aihepiiristä ja sisällöistä. Siksi yleisöt ovat kiinnostuneita myös mainostajan samaan teemaan liittyvistä sisällöistä!

Haluatko lisätietoa tutkimuksesta?

Katja Sampo
Tutkimuspäällikkö
+358 40 765 3335

Ota yhteyttä