Päätoimittajat paljastavat 2021 kuumimmat ruokatrendit!

Ruoka, ruuanlaitto ja leivonta kiinnostavat 1,8 miljoonaa aikuista suomalaista. Me tunnemme heidän kulutuskäyttäytymisensä ja puhuttelemme heitä erityisesti Annan, Kotilieden ja Seuran kautta. Tunnistamme trendit maailmalla yhtä hyvin kuin taidamme suomalaiset ruokaperinteet. Kevään 2021 useat ruokateemamme antavat mainostajan viestille toimivan kontekstin kohdata ruuanlaitosta innostuneet. Lue, mitkä aiheet ovat juuri nyt pinnalla!

Kevään sisällöissä panostetaan entistä enemmän ja monipuolisemmin ruokaan. Kotikokkailusta on tullut kokonaisvaltaisempi ajanviete ja elämäntapa, johon liittyy suunnitelmallisuus, vastuullisuus, huolella valitut raaka-aineet ja uuden oppiminen – oli kyseessä sitten perinneruuat tai eksoottisemmat kokeilut. Tämä onkin avannut mainostajalle monta uutta tietä suoraan kuluttajan pöytään!

Koostimme Annan, Kotilieden ja Seuran ruokateemat yhteen mediakorttiin, jonka saat ladattua kätevänä pdf-tiedostona sekä päätoimittajien nostamat ruokapuolen trendit, joista kuluttajat ovat tällä hetkellä kiinnostuneet.

Ruokatrendit 2021

Suomalaiset ovat innokkaita ruuanlaittajia. Tällä hetkellä trendeissä korostuvat kotimaisuus, hyvinvointi ja ennen kaikkea vastuullisuus. Kulutuksessa suositaan kotimaisia ja puhtaita raaka-aineita, jotka tukevat kokonaisvaltaista hyvinvointia. Erityisesti kasvispohjaiset ja erilaiset arjen ruuanlaittoa helpottavat ohjeet ja tuotteet kiinnostavat. Suomalaiset arvostavat perinteisiä ruokia, mutta haluavat myös kokeilla uusia reseptejä ja tuotteita läheltä ja kaukaa. Kysyimme Kotilieden, Annan ja Seuran päätoimittajilta kiinnostavimmista ruokatrendeistä, ja kuinka ne näkyvät lehtien ruokasisällöissä 2021.

”Satokausiajattelu on noussut tärkeäksi sekä raaka-aineissa että ruuanlaitossa. Marjat, kotimaiset vihannekset ja kaalit, sienet ja omena ovat innostavia asioita sesonkien mukaan. Kokkailussa ajatellaan myös luontoa ja ilmastoa. Valmistetaan paljon kotimaista kalaa ja kasviksia. Myös riistaa hyödynnetään, sillä metsästäminen on ollut nousussa. Ruuanlaitto on suunnitelmallista. Tämä lähtee jo siitä, että halutaan nähdä vaivaa ruokaostoksia tehdessä ja valmistaa ruokaa hitaasti. Esimerkiksi leivän leipominen juureen on jo todella monen harrastus”, Kotilieden päätoimittaja Saija Hakoniemi kertoo.

”Ruuanlaitto on suunnitelmallista. Tämä lähtee jo siitä, että halutaan nähdä vaivaa ruokaostoksia tehdessä ja valmistaa ruokaa hitaasti. Esimerkiksi leivän leipominen juureen on jo todella monen harrastus.”

Otavamedia innostaa ja inspiroi

Me luomme laadukasta sisältöä, jonka parissa viihdytään pitkään. Tämä tarjoaa myös mainostajille hyvän ympäristön viestilleen.

”Haluamme kannustaa lukijoitamme valmistamaan itse hyvää ja ravitsevaa sekä edullista ruokaa. Se ei kuitenkaan tarkoita, ettei toisinaan voisi oikaista ja helpottaa arkea. Ilmastoasiat ja kasvisruoka ovat mielessä myös Kotilieden keittiössä. Kotilieden lukijat ovat usein taitavia kokkeja, jotka haluavat opetella tekemään herkkuja huippukokkien tapaan. Siksi opetamme tekniikoita, tarjoamme resepteissä myös haastetta ja erikoisuuksia maailmalta”, Hakoniemi perustelee.

Somehittireseptejä ja viikonloppukokkausta

Annan päätoimittaja Emma Koivula nostaa esille erityisesti kotikokkailun ja kotimaisuuden, kun puhutaan vuoden 2021 trendeistä:

”Niin sanottu eettinen syöminen kasvaa kasvamistaan. Kasvissyöntiä harrastetaan yhä enemmän, ja ne, jotka syövät lihaa ja kalaa, ovat entistä tarkempia niiden alkuperästä. Korona-aika on lisännyt kotoilua, joten kotona on enemmän aikaa panostaa ruokaelämyksiin, eli ns. kotigourmet on vahvassa nousussa, esimerkiksi viikonlopun menyykokonaisuudet ja pitkät aamiaiset. Toisaalta arkeen kaivataan helppoja herkkuja. Verkosta haetaan myös paljon ”somehittireseptejä”, eli vaikuttajilla on usein iso rooli siinä, että joku ruoka nousee suosioon.”

“Korona-aika on lisännyt kotoilua, joten kotona on enemmän aikaa panostaa ruokaelämyksiin, eli ns. kotigourmet on vahvassa nousussa, esimerkiksi viikonlopun menyykokonaisuudet ja pitkät aamiaiset.”

Hyvinvointia ruuan kautta

Seura tarjoaa viikoittain lukijoilleen monipuolisen lukupaketin elämän eri osa-alueilta. Selviytymistarinoiden, ajankohtaisten ilmiöiden ja terveyssisältöjen lisäksi lukijoita kiinnostavat ruoka, hyvinvointi ja matkailu. Ruokateemoja onkin lehdessä runsaasti pitkin vuotta. Mitkä ovat vuoden tärkeimmät ruokatrendit 2021, ja miten nämä näkyvät Seurassa? Näin vastaa Seuran päätoimittaja Erkki Meriluoto:

”Vuodelle 2021 ruokatrendinä jatkuu voimakkaasti kasvisten ja kasviproteiinien lisääminen ruokavalioon, ei ehkä niinkään veganismina vaan enemmänkin sekaanit ja flexaajat lisääntyvät. Toisin sanoen, tarve on opettaa ja näyttää miten kasviksia on helppo lisätä ja miten perinteisiä liharuokia (vaikkapa lihapullat) voi valmistaa ”blendaamalla”, eli 50% lihaa ja 50% kasviksia tai kasviperäistä proteiinia. Kasvipohjaisiin tuotteisiin tulee koko ajan uusia tuotteita ja jopa tuoteryhmiä, ja näiden helppoa käyttämistä halutaan oppia.”

“Kasvipohjaisiin tuotteisiin tulee koko ajan uusia tuotteita ja jopa tuoteryhmiä, ja näiden helppoa käyttämistä halutaan oppia.”

Kotiruoka maistuu edelleen

Vaikka suomalaisten lautasilla näkee nykyään sushia, tortilloja ja muita ulkomailta tulleita trendiruokia, vanhat ja perinteiset kotiruokareseptit pitävät pintansa.

”Koronaa tai ei, yhteiskunnassa säilyy aina tarve helpolle, nopealle ja yksinkertaiselle kotiruualle. Tämä trendi jatkuu ja ehkä jopa hieman kasvaa, ja tähän vaikuttaa korona siten, että ihmiset paitsi saavat, myös joutuvat tekemään enemmän ruokaa kotona. Seura-lehti kannustaa valmistamaan helppoa ja maukasta, perinteistäkin, kotiruokaa modernilla twistillä ennen kaikkea arjessa”, Meriluoto jatkaa.

Monipuolisten ja aikaa seuraavien ruokateemojen ja -sisältöjen lisäksi mainostajalla on käytössään Otavamedian kiinnostuskohderyhmät, joiden avulla tavoittaa jo valmiiksi aihepiiristä innostuneet ja täten ostohalukkaammat kuluttajat myös digitaalisesti. Ruuasta kiinnostuneita on yli 1,8 miljoonaa aikuista suomalaista – puhuttele heitä laadukkaissa Otavamedian konteksteissa ja konvertoi tavoitteet myynniksi!

Ota yhteyttä!

Virpi Åberg
Key Account Manager
+358 40 709 3137

Ota yhteyttä