Suomalaiset rakastavat aikakauslehtiä. Niistä haetaan sekä inspiraatiota että itseä kiinnostavia sisältöjä.

Aikakauslehden lukemiseen varataan aikaa, ja jopa kolme neljästä lukijasta lukee lehtensä heti ensimmäisellä kerralla täysin tai lähes kokonaan. Lehden parissa keskitytään, rentoudutaan ja rauhoitutaan. Suomalaisista 66 % lukee aikakauslehteä vähintään kerran viikossa.

Aikakausmedian 15/30 Researchillä teettämän tutkimuksen mukaan aikakauslehden lukeminen on erityinen hetki lukijan päivässä.

Aikakauslehden lukemiseen varataan aikaa, ja jopa kolme neljästä lukijasta lukee lehtensä heti ensimmäisellä kerralla täysin tai lähes kokonaan. Lehden parissa keskitytään, rentoudutaan ja rauhoitutaan. Keskittyminen näkyy pitkässä lukuajassa. Aikakauslehden yhden keskimääräisen numeron lukuaika yhteensä on 56 minuuttia.

Aikakauslehtiä luetaan rentoutuneessa mielentilassa

Suomalaisista 66 % lukee aikakauslehteä vähintään kerran viikossa. Aikakauslehtiä luetaan erityisesti silloin kun halutaan rentoutua.

Naistenlehtien lukijoista peräti 88 % sanoo tarttuvansa aikakauslehteen rentoutuakseen. Myös lukupaikka kertoo rentoutumisesta: Suomalaisista 59 % lukee lehtensä sohvalla ja 42 % ottaa lehden mukaan vuoteeseensa. Ruokapöydän ääressä lukee lähes puolet suomalaisista.

Nuoremmat lukijat lukevat lehtiä myös paetakseen todellisuutta ja saadakseen inspiraatiota. Vanhemman polven lukijoiden lukumotiivina korostuu lisäksi rutiini ja tottumus. Painetun aikakauslehden lukemiseen liittyy useimmiten ihania, tuttuja rutiineja. Yksi keskittyy suosikkilehtensä sisältöön pöydän ääressä kahvikupin kera. Toinen käpertyy arki-iltana sohvannurkkaan ja ahmii lehden samana päivänä, kun posti on tuonut sen kotiin.

Kiinnostavat sisällöt otetaan talteen  

Aikakauslehden tarina ei pääty ensimmäiseen lukukertaan vaan moni lukija palaa lehteensä. Kiinnostavimpia juttuja tai jopa koko lehti otetaan talteen. Reilu kaksi kolmannesta lukijoista säilyttää koko lehden, antaa sen eteenpäin tai jättää sen esille muiden luettavaksi. Lähes kolmannes ottaa talteen yksittäisiä sivuja, ja alle 35-vuotiaista 40 % ottaa puhelimellaan kuvia kiinnostavimmista jutuista. Lehden sisältöjen perusteella saatetaan esimerkiksi ostaa kaupasta tuotteita tai kokeilla uusia reseptejä. Vain alle kolmasosa aikakauslehden lukijoista vie aikanaan lehden paperinkeräykseen.

Tutkimuksen tulokset löytyvät Aikakausmedia sivuilta: http://www.aikakauslehdet.fi/tunteestatoimintaan/

Lähde: Aikakauslehtihetki-tutkimus, Aikakausmedia, 15/30 Research ja KMT AL+Total syksy 2016 / kevät 2017

Tutustu brändeihimme.

Lue lisää

Kiinnostuitko? Kysy lisää aikakauslehden vahvuuksista.

Kari Anttila
Tutkimuspäällikkö
040 5414 279

Ota yhteyttä