Aikakauslehti tavoittaa suomalaisen lukijan hyvin

Kansallinen Mediatutkimus: painettu lehti on edelleen suosituin tapa lukea aikakauslehtiä.

Torstaina 13.9. ilmestyneen Kansallisen mediatutkimuksen mukaan painetuilla aikakauslehdillä tavoitetaan suomalaiset edelleen tehokkaasti, suomalaisista 86 % lukee vähintään yhtä tutkimuksessa mukana olevista aikakauslehdistä (vrt. sanomalehdistä 61%).

Kokonaistavoittavuudella mitattuna Otavamedian suurin media painettuna tai sähköisenä versiona on Anna. Seuraavina tulevat Seura (353 000), Suomen Kuvalehti (353 000), Kotiliesi (323 000) ja Tekniikan Maailma (327 000). Kokonaistavoittavuus kasvoi seuraavilla medioilla: Golflehti/Golfpiste, Deko, TM Rakennusmaailma ja Alibi.

Useiden Otavamedian aikakauslehtien lukijamäärät kasvoivat. Kasvajia olivat Golflehti +18 %, Deko +9 %, TM Rakennusmaailma +8 %, Suomen Kuvalehti +4 %, Alibi +2 %, Kotiliesi Käsityö +1 % ja Metsästys ja Kalastus +1 %. Lisäksi Annan lukijamäärä pysyi ennallaan.

Yleisesti ottaen painettu lehti on edelleen suosituin tapa lukea aikakauslehtiä, näin myös Otavamedian brändeillä:

* Kokonaistavoittavuus = keskimääräisen lehden lukijamäärä + sivuston keskimääräinen viikkotavoittavuus.
**Medialla ei ole sivustoa tai se on hyvin pieni.
***Vaikka Kaksplus.fi-sivusto on kävijämäärältään suuri niin sen kävijämäärää ei KMT:ssä (joka on kyselytutkimus) pystytä vakioimaan, koska suuri osa kävijöistä ei tiedosta käyvänsä juuri Kaksplus.fi –sivustolla. Sama haaste koskee myös Vauva.fi –sivustoa.

 

Kansallinen Mediatutkimus, KMT, on painetun median yhteinen tutkimus, joka tuottaa mm. tiedon lehtien lukijamääristä sekä kokonaistavoittavuusluvut eli lukijamäärien ja verkkoyleisöjen yhteismäärät.

KMT syksy 2017/kevät 2018 -tutkimuksen on toteuttanut Kantar TNS Oy MediaAuditFinland Oy:n tilauksesta. Tutkimuksessa oli tällä kierroksella mukana 95 aikakauslehteä, 42 sanomalehteä tai niiden liitettä ja 33 kaupunkilehteä. Otavamedian lehtiä oli mukana 20.

Lisätietoja voi kysyä tutkimuspäällikkö Kari Anttilalta.