Kesällä on enemmän aikaa itselle – myös aikakauslehtien lukemiseen

Aikakauslehtiä ostetaan heinäkuussa jopa kaksi kertaa enemmän kuin yleensä.

Elämä muuttuu ainakin loma-ajaksi. Päivästä vapautuu kaikki työhön liittyvät tunnit itse valittavaan muuhun puuhasteluun. Suomalaiset mökkeilevät, matkailevat, hoitavat puutarhaa ja puuhastelevat enemmän kaikkea muuta, mihin työkuukausina aika ei oikein riitä. Kesä on hyvää aikaa rentoutua myös aikakauslehden parissa.

Kansallisen Mediatutkimuksen lukijamäärätiedoista on joitakin vuosia sitten selvitetty lukemisen vaihtelua vuosineljänneksittäin. Vaihtelua lehtiryhmittäisessä tarkastelussa voitiin todeta mutta se oli hyvin pientä. Aikakauslehtiä luetaan tasaisesti ympäri vuoden; kesällä lukeminen ei siis laske, toteaa Otavamedian tutkimuspäällikkö Kari Anttila.

Nuoret lukevat aikkareita rentoutuakseen.

Mökille pidemmäksi aikaa lähdettäessä saatetaan siirtää sanomalehden tilaus kesäosoitteeseen. Mutta siirtääkö kukaan aikakauslehden tilausta? Ei varmaankaan, koska aikakauslehti ilmestyy harvemmin eikä yleensä ole samalla tavalla päivään sidottu sisältönsäkään puolesta. Miten lukijamäärät sitten pysyvät samalla tasolla kuin muina vuodenaikoina?

Otavamedian myyntitilastoista paljastuu, että kesällä ostetaan aikakauslehtiä enemmän irtonumeroina. Kesä- ja heinäkuu nousevat selvästi yli keskiarvon ja huippuna on heinäkuu.

Esimerkiksi miesten harrastelehtien (Erä, Kippari ym.) myynti kasvaa selvästi kesäkuukausina. Seuran ja Kotilieden myynti on puolitoistakertainen ja Annan lähes kaksinkertainen kesäaikana. Aikakauslehti onkin loistava seuralainen omiin hetkiin niin kesällä kuin muinakin vuodenaikoina. Tavoita siis kohderyhmäsi kesälläkin, sohvan sijaan vaikkapa laiturin nokasta, nuotiopaikalta tai veneretkeltä.

Kiinnostuitko? Meillä on hurjasti tietoa aikkareista ja niiden mahdollisuuksista.

Kari Anttila
Tutkimuspäällikkö
040 5414 279

Ota yhteyttä