Otavamedia tuo lisää dataa Adformiin – entistä paremmat kohdennus­mahdollisuudet

Yksi Suomen suurimmista mediataloista ja kiinnostuksen mukaan kohdentamisen pioneeri, Otavamedia, tuo lisää dataa mainostajien käyttöön.

Otavamedia tuo lisää datatuotteitaan käytettäväksi Adformin DMP:n (Data Management Platform) suoraostamisen sekä asiakaskohtaisten diilien lisäksi. Uudet tuotteistukset ovat saatavilla Adform DSP (Demand Side Platform) -palvelussa suoraan IAB kategorioiden (demographics ja interests) alta. Lisäksi Otavamedian (data provider) alta löytyy jo aiemmin hyväksi havaittuja tarkempia Vainu-kohdistuksia.

Hyödynnä uusia Adformissa saatavilla olevia kohdennusmahdollisuuksia 

  • vuodenvaihteen kampanjoinnissasi 

Joulun sekä alkuvuoden ”kuntobuumin” sesonkeihin tarjoamme mm. viihde-elektroniikasta, ruoasta sekä hyvinvoinnista & terveydestä kiinnostuneita. Kaikissa intressisegmenteissä keksien eloaika on vain 14 vrk.

  • autoilun ja liikkumisen toimialalla

Voit hyödyntää myös Tulevaisuuden liikkuja -tutkimuksemme tuloksien perusteella rakennettuja kuluttajien autoilun ja liikkumisen käyttäytymiseen liittyviä segmenttejä: Early Adapters, Followers, Traditional ja Considerate.

  • demografiakohdennuksessa

Otava Female ja Otava Male -demografiset kohdennukset on tuotu myös Adformiin

  • outstream-videomainonnassa

Outstreamin suosio kasvaa koko ajan ja on maailmalla jo suurempaa kuin instream. Otavamedia tarjoaakin outstream-mainontaa laajasti kaikilla sivustoillaan ja nyt siihen on yhdistettävissä ohjelmallisesti myös Adformin uudet datakohdennukset. Outstream-mainonta onkin oiva mainosmuoto, kun halutaan saada lisää vaikuttavuutta mainontaan.

”Etenemme harkiten datatuotteiden lisäämisessä ja seuraamme niiden käytön kehittymistä. Emme halua kasvattaa meidän datan määrää laadun ehdoilla, kuten monesti näkee toimittavan suuruuden osoittamiseksi” – sanoo Jukka Pulkkinen, Otavamedian Head of Digital Media Sales.

Oikea mainosformaatti ja kohdennuskeino eri tarpeisiin 

  • jos haluat kasvattaa tavoittavuutta, käytä demografia- tai kuluttajaprofiilikohdennusta. Pienet mainosmuodot toimivat tällöin hyvin riittävällä toistomäärällä
  • kun haluat herättää kuluttajan huomion ja kiinnostuksen, kohdenna kiinnostuksen mukaan ja käytä vaikkapa outstream-videota
  • jos tavoitteenasi on aktivoida tai saada aikaan suoraa myyntiä, käytä Vainu-kohdennusta. Isot, näyttävät formaatit toimivat silloin parhaiten. 

Lataa täältä nopeat ohjeet mediasuunnitteluun ja datan hyödyntämiseen 

Yllämainittujen sekä reilun 30 muun uuden kohdistuskriteerin lisäksi tarjolla on yli 100 erilaista suoramyynnin käytössä olevaa kohdennuskeinoa, jotka mahdollistavat perinteisen kohdennuksen lisäksi muun muassa sivuston räätälöinnin kuluttajan kiinnostuksen mukaan.

Kiinnostuksen mukaan kohdentamista jo vuodesta 2013

Otavamedia toi markkinoille Vainu-datatuotteen jo keväällä 2013. Sen lähtökohtana oli kuluttajan kiinnostus sisältöä kohtaan, vierailukerrat ja lyhyet keksien eloajat (2 krt/7 vrk tai 5krt/30vrk).

Valitsimme tämän kohdistusmallin, sillä kiinnostus tiettyä aihepiiriä kohtaan ei noudata perinteisiä demografisia luokitteluja. Olemme tuhansien dataperusteisten kampanjoiden perusteella analysoineet, että se on edelleen usein relevantein kohdistustieto kampanjoiden toimivuuden varmistamisessa. Eipä ihme, että muutkin mediatalot ovat alkaneet konseptoida datatuotteitaan sen pohjalta”, toteaa Jukka Pulkkinen.

Nopeat ohjeet mediasuunnitteluun ja datan hyödyntämiseen 

Lataa tästä