Tutkimus: autoilun uudet tavat kiinnostavat, mutta eivät vielä liikuta

Suomalaisista auton omistajista 80 % ei edes harkitse luopuvansa omasta autostaan. Tämä käy ilmi uudesta tutkimuksesta, jossa selvitettiin suomalaisten kiinnostusta liikkumisen uusista palveluista. Pääset lataamaan tutkimuksen tämän sivun alaosasta.

Suomalaiset ovat autoilijakansaa: 80 % suomalaisista omistaa auton, ja heistä 80 % ei edes harkitse siitä luopumista. Uusia liikkumisen palveluja, kuten autojen yhteiskäyttöpalveluja, vuokrauspalveluja tai eri kulkuvälineitä yhteen kokoavia palveluja, on käyttänyt vasta 6 % suomalaisista. Palvelujen käytön esteenä on autoiluun ja yleensäkin liikkumiseen liittyvät rutiinit.

Omien henkilö- ja maksutietojen luovuttaminen epäilyttää 52 % suomalaisista kaikessa digitaalisessa asioinnissa.

Liikkumisen muutos tulee hiljalleen. Vaikka vain harva suomalainen on kokeillut uusia liikkumisen palveluja, uusista mahdollisuuksista on tutkimuksen mukaan kiinnostunut peräti 44 %:a suomalaisista. Yksityisleasing kiinnostaa 11 % suomalaisista.

Jopa joka neljäs miettii autoilun ympäristövaikutuksia

Joka neljäs suomalainen – onpa hänellä auto tai ei – miettii autoilun ympäristövaikutuksia. Ympäristösyyt ovatkin auton pitämisen kalleuden ja vaivannäön jälkeen tärkein syy auton luopumista harkittaessa. Kolmannes autotalouksista harkitsee myös sähkö- tai hybridiauton hankkimista. Suomalaiset uskovat myös, että yhteiskunnallisella päätöksenteolla ohjataan entistä vahvemmin ympäristöystävällisten autojen hankintaan.

Automyyjiltä uusia palveluja

Liikkumisen muutos avaa myös nykyisille autoalan toimijoille mahdollisuuden kehittää palvelujaan, kuten uudenlaisia huoltosopimuksia tai merkkikohtaisia yhteisöjä. Uutta on myös Nettiauto.comin OmaNettiX-palvelu.

OmaNettiX-palvelussa autokaupat voi tehdä luotettavasti ja helposti sähköisen kauppakirjan avulla. Kehitämme OmaNettiXin palvelupakettia autoilijoille kaupankäyntiin ja omistajuuteen, koska oma auto on edelleen tärkeä monelle suomalaiselle”, toteaa NettiX Oy:n kaupallinen tuottaja Erno Kalalahti.

Otavamedia Oy ja NettiX Oy teettivät Frankly Partnersilla Tulevaisuuden liikkuja -tutkimuksen selvittääkseen, miten suomalaiset haluavat liikkua tulevaisuudessa. Ketkä käyttävät liikkumisen uusia palveluja ja ketkä eivät. Miten liikkumisen ja autoilun muutoksiin suhtaudutaan ja minkälaisia liikkujia suomalaiset ylipäätänsä ovat.  Tutkimuksen kvalitatiivisessa osiossa haastateltiin OP:n DriveNow- ja Kausiauto-palveluiden käyttäjiä. Tästä saadut hypoteesit todennettiin väestöä edustavalla online-kyselyllä Norstat Oy:n paneelissa (N=1032) sekä OP:n Drive Now- ja Kausiauto-palvelun käyttäjille (N=196).

Haluatko katsoa asiakastilaisuutemme tallenteen?

Tutkimus julkistettiin Otavamedian Tulevaisuuden liikkuja -asiakastilaisuudessa 13.11.2018. Koko tilaisuuden voit katsoa täältä – näet myös keynote-puhujamme Sean Pillot de Cheneceyn ajatuksia herättävän puheen megatrendeistä ja yhä vaativammista kuluttajista.

Uutta: Tulevaisuuden liikkuja -tutkimus

Lataa tutkimus tästä