If

Autoilijan myyntiapu

Autoilijan Myyntipalvelu on uusi hyötypalvelu kuluttajalle sekä tehokas keino tuottaa laadukkaita liidejä asiakkaalle.

arrow

If haluaa auttaa kuluttajia auton myynnissä ja profiloitua kuluttajia hyödyttävien palveluiden tarjoajana.

Autovakuuttaminen on haastava tuote markkinoida. Autovakuutukset eivät ole ”kuluttajan kiinnostuskohteita”, jolloin kuluttajan tarvetta tuotteelle on vaikea ennakoida. Miten siis varmistaa markkinointiviestien ja myynnin oikea-aikaisuus.

Autovakuuttaminen on yksi tärkeimmistä vakuutustuotteista, sillä autoja myydään vuosittain joko liikkeiden tai kuluttajien välisessä kaupassa yli 600 000 kappaletta. Kaikkiin näihin liittyy vakuutus – vähintään liikennevakuutuksen muodossa.

Ifillä on tarve laadukkaisiin liideihin eli oman auton myyntiaikeissa olevien kuluttajien tunnistamiseen ja yhteystietojen keräämiseen. Otavamedia kehitti Ifin tarpeeseen täysin uuden tuotteen, yhdistämällä kuluttajan myyntiaikeen ja Suomen suurimman vaihtoautodatan, eli Nettiauto.comin myynti-ilmoituksista kertyneen datan. Sekä Otavamedia että Nettiauto.com kuuluvat Otava-konserniin.

Lähtötilanne ”If haluaa auttaa kuluttajia auton myynnissä ja profiloitua kuluttajia hyödyttävien palveluiden tarjoajana.”

Strategia: Minkälainen strategia haasteen ratkaisemiseksi valittiin?

Otavamedia halusi rakentaa hyötypalvelun, jonka tavoitteena on auttaa kuluttajia nykyisen auton arvottamisessa ja auton myymisessä. Ratkaisuksi kehitettiin Autoilijan Myyntiapu –palvelu, joka pohjautuu Nettiauto.comin ainutlaatuiseen dataan. Kyseenomaisen palvelun toteuttaminen on mahdollista ainoastaan Nettiauto.comin yli 2 000 000 myydystä ja myynnissä olevasta autosta kerääntyneen datan avulla.

Luova ratkaisu: Millä idealla tai näkökulmalla toimeksiantoa lähestyttiin?

Kehitimme ratkaisun, joka on hyötypalvelu kuluttajalle ja keino tuottaa laadukkaita liidejä asiakkaalle (If). Yhdistämällä kuluttajan kiinnostus, oikea mediaympäristö (kauppapaikka) sekä ainutlaatuinen data, palvelu oli mahdollista toteuttaa

Visualisoimalla dataa kuluttaja näkee autonsa kilometrien vaikutuksen myyntihintaan ja voi siten arvioida parasta mahdollista myyntiajankohtaa.

Tavoite ”Päästä lähelle kuluttajan autonvaihtoprosessia ja tehdä siitä mahdollisimman vaivatonta. Tarjota hyödyllisten sisältöjen avulla tietoa Ifin palveluista ja tuotteista autonvaihdon yhteydessä.”

Toteutus: Millainen on lopullinen toteutus ja miksi siihen päädyttiin?

Autoilijan Myyntiapu on Nettiauto.comista löytyvä hyötypalvelu. https://hintapilvi.nettix.fi/if/hinta-arvio

Kuluttajat

Autoilijan Myyntiapu -palveluun syötetään auton rekisterinumero. Jos auto ei ole aikaisemmin ollut Nettiauto.comissa myynnissä, lisätään vielä auton merkki, malli, vuosimalli sekä ajetut kilometrit. Tämän jälkeen jätetään nimi ja sähköpostiosoite, mihin myyntihinta- sekä myyntiaika-arvio lähetetään.

Sähköpostissa käyttäjä saa maksuttoman arvion autonsa myyntihinnasta ja ajasta. Arvio perustuu Nettiauto.comin vastaavien autojen pyyntihintoihin.

Käyttäjällä on mahdollisuus nähdä palvelussa reaaliaikainen Hintapilvi-visualisointi, jossa oma auto sijoitetaan graafisesti Nettiauton vastaavien myynti-ilmoitusten joukkoon. Visualisoinnissa esitetään pyyntihintojen suhde ajettuihin kilometreihin, josta kuluttaja voi ennustaa autonsa hinnan kehitystä.

Lisäksi kuluttajalle tarjotaan runsaasti aiheeseen liittyvää hyötytietoa erilaisten artikkeleiden ja vinkkien muodossa.

Asiakas (If)

Autoilijan Myyntiapu –palvelun avulla pystyttiin tunnistamaan kuluttajien ostoaie ja toimittamaan näiden kuluttajien yhteystiedot asiakkaalle myynnin ja markkinoinnin tarpeisiin jatkohyödyntämistä varten.

Lisäksi asiakkaan on mahdollista seurata palvelun konversiopisteitä (KPI) Google Data Studioon rakennetun reaaliaikaisen raportointinäkymän avulla (valitut KPI:t; tuotesivulle tulleet kävijät, rekisterinumeron antaneet, lomakkeen täyttäneet, Ifin artikkelisisältöihin tutustuneiden määrä sekä emailin kautta henkilökohtaiseen hintapilveen siirtyneet).

Kävijäohjaus keskeisessä roolissa tulosten tekemisessä

1. Display-mainonta Otavamedian verkossa
2. Kävijäohjaus pikalinkeistä sekä sisältösuosittelut
3. Natiiviartikkeli Nettiauto.comin Taukopaikalla

Tulokset: Minkälaisia tuloksia työllä saavutettiin?

Autoilijan Myyntiapu on tavoitti vuoden 2017 loppuun mennessä noin 10% kaikista henkilöistä, jotka ovat tehneet autokauppaa kyseisenä aikana Suomessa. Määrällisesti tämä on yli 20 000 yksilöityä yhteystietoa, jotka toimitettiin Ifille myynnin ja markkinoinnin tarpeisiin.

Asiakkaan kommentti:

Meillä on tiivis ja toimiva kumppanuus Otavamedian kanssa.Teemme moniulotteista yhteistyötä, erityisesti auto- ja venepuolella. On hienoa, että Otavamedia pyrkii proaktiivisesti löytämään uusia ratkaisuja tarpeisiimme ja siitä on todella hyötyä, että he tuntevat meidät erinomaisesti pitkän kumppanuutemme ansiosta.

Tytti Haaga, markkinointipäällikkö, If

Linkki itse kilpailutyöhön: https://hintapilvi.nettix.fi/if/hinta-arvio

Asiakas: If Vahinkovakuutus Oyj, Suomen sivuliike

Työn suunnittelusta ja tuotannosta vastanneet yritykset: Otavamedia Oy, NettiX Oy, ValueMotive Oy