Hyvä (verkko)vuosikertomus on helppokäyttöinen ja inspiroiva

Otavan elämyksellinen vuosikertomus sai kunniamaininnan parhaasta visuaalisesta kokonaisuudesta ProComin Vuosikertomusarvio 2020 -kilpailussa listaamattomien yritysten sarjassa. Lue artikkelista, miten onnistunut vuosikertomus syntyy!

Yritysten viestintäosastot sen tietävät: viestinnän vuosikellossa talven ja kevään väliin sijoittuu viides vuodenaika, jolloin vetäydytään bunkkereihin työstämään toimintakertomusta ja tilinpäätöstietoja. On vuosikertomuksen aika. Osalle viestintäväestä nousee kylmä hiki pelkästä ajatuksesta, kun osa palaa halusta päästä vuosikertomuksen pariin.

Liityin vuosikertomusveteraanien joukkoon tänä keväänä.  Projektin aikana pohdin usein, millainen on hyvä vuosikertomus.

Mistä on hyvä vuosikertomus tehty?

Hyvä vuosikertomus on selkeä, kohderyhmilleen tietoa helposti omaksuttavassa muodossa tarjoava, helppokäyttöinen ja looginen. Taloudellinen raportointi on rehellistä ja luvut vertailukelpoisia, niin että niistä näkee yrityksen pidempiaikaisen kehityksen.

Vuosikertomuksesta tulisi myös käydä ilmi, mitkä ovat yrityksen suurimmat riskit ja tulevaisuuden suunta sekä miten strategiaa ja vastuullisuusasioita on toteutettu.

Verkkovuosikertomusta on helppo päivittää

Verkkovuosikertomus on kustannustehokas tapa kertoa tärkeistä asioista. Verkkosaitti voi olla ensi kertaa tehtynä hieman kalliimpi kuin printtijulkaisu, mutta kertainvestointi kantaa pitkälle: ulkoasun ja käyttöliittymän pienillä freesauksilla pärjää monta vuotta.

Verkossa sisältöä voi myös korjata ja päivittää huomattavasti painettua julkaisua helpommin (ja halvemmin).

Viestintäkonkarit kertovat tarinoita, kuinka kerran yhdeksänkymmentäluvulla pääsivät huutamaan: pysäyttäkää painokoneet, kun avainluvuista löytyi lyöntivirhe. Nyt sen kun käy päivittämässä luvut sivupohjaan, ja kaikki on kunnossa. Ei jää jälkipolville kerrottavaa.

Käyttöliittymään panostaminen kannattaa

Vuosikertomussivuston käyttöliittymä on verkossa kaikkein olennaisin asia: käyttöliittymään kannattaa panostaa. Mitä parempi käyttökokemus, sitä sitoutuneempi yleisö. Sisällön pariin palataan, kun sitä on helppo käyttää ja se on mielenkiintoisesti esillä.  

Käyttöliittymän tulee olla looginen ja vaivaton, lukemisen – ja katselun ja kuuntelun – tulisi olla myös hauskaa ja nautinnollista.

Verkossa jakaminen on vaivatonta

Hyvä verkkovuosikertomus toimii myös yleisesittelynä yrityksestä: kiinnostuneet sidosryhmät ja sijoittajat tai työpaikkaa hakevat löytävät tärkeät asiat nopealla Google-haulla.

Jaettavuus on myös yksi verkkovuosikertomuksen etu, esimerkiksi sosiaalisen median välityksellä voi jakaa osia tai vaikka koko kertomuksen. 

Painettuun vuosikertomukseen tottuneille voi painattaa suppeamman tiivistelmän varustettuna kehotuksella suunnata verkkoon lukemaan lisää.  Tai lisätä verkkosivustolle mahdollisuus tulostaa sisältöä pdf-muodossa.  

Tarjoa sisältöjä kaikille aisteille

Ihmiset kuluttavat sisältöjä eri tavalla: Toiset tykkäävät kuunnella, toiset katsoa, joku syventyy lukemaan taulukoita.

Kannattaakin tarjota yrityksestäsi kiinnostuneille liikkuvaa kuvaa, innovatiivista kuvitusta, graafeja, tietovisaa, äänisisältöä ja hyvin kirjoitettua, tarinallista tekstiä.

Vuosikertomus voi olla dynaaminen, viihdyttävä ja kaunis ilman että viestin painoarvosta katoaa mitään.

Teoriasta käytäntöön

Kaikkea edellä mainittua pääsin tekemään käytännössä, kun toimin tuottajana Otavan vuosikertomuksessa 2019 https://vuosikertomus.otavakonserni.fi/. Se toteutettiin ensi kertaa verkkoon omana vieritettävänä verkkosivuna, joten me Otavamedia OMAssa pääsimme suunnittelemaan ja luomaan uudenlaisen vuosikertomuksen alusta asti.

Prosessin myötä aloin arvostamaan työnantajaani ja mahtavia kollegoitani vielä enemmän kuin ennen. Oli inspiroivaa päästä tekemään huipputiimin kanssa töitä, eikä bunkkeriin linnoittautumiselle ollut tässä projektissa tarvetta.

Verna Julkunen
Kirjoittaja on asiakasvastaava tuottaja, jota inspiroivat hyvin toimivat digiratkaisut ja painetun kirjan tuoksu.

Kerron mielelläni tarkemmin

Maarit Kauppinen
Head of Customer Group
+358 40 525 9190

Ota yhteyttä