KMT 2024: Otavamedian mediat tavoittavat yhteensä 2,3 miljoonaa suomalaista
Otavamedian painetut aikakauslehdet pärjäsivät uudessa KMT-mittauksessa hyvin. Painettujen aikakauslehtien ja verkkosivustojen kokonaistavoittavuus on 2,3 miljoonaa eli 53% suomalaisista. Otavamedian lehtien parissa viihdytään yleistä keskiarvoa pidempään, keskimäärin 64 minuuttia. Suomen Kuvalehteä luetaan pisimpään, keskimäärin huikeat 95 minuuttia.
Tänään 20.9.2024 julkaistun Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT) mukaan Otavamedian tutkimuksessa mukana olevien medioiden kokonaistavoittavuus on hienot 2,3 miljoonaa eli tavoitamme 53 % kaikista yli 15-vuotiasta suomalaisista. Kokonaistavoittavuudella tarkoitetaan painetun lehden ja sen digitaalisen sisällön yhteistavoittavuutta.
Painetuilla aikakauslehdillä tavoitamme 1,4 miljoonaa eri lukijaa ja verkkosivustoilla 2,1 miljoonaa* eri kävijää kuukaudessa.
Otavamedian kokonaistavoittavuus pysyi ennallaan, mutta medioiden kokonaiskäyttö (bruttokontaktit) kasvoi 2,6 % edelliseen mittaukseen verrattuna, vaikka mittauksessa oli yksi media aikaisempaa vähemmän (Kotilääkäri).
Kokonaistavoittavuus 2,3 miljoonaa
Koko aikakauslehtimarkkinassa eniten kokonaistavoittavuutta kasvatti Seura, + 70 500 eri henkilöä. Kotiliesi on kuudenneksi suurin ja Anna yhdeksänneksi suurin aikakausmedia kokonaistavoittavuudeltaan.
Otavamedian painetut aikakauslehdet tavoittavat 1,4 miljoonaa eri lukijaa
Otavamedian painetut aikakauslehdet tavoittavat yhteensä 1 377 000 eri lukijaa eli 32 % kaikista yli 15-vuotiaista suomalaisista. Laskua aikakauslehtiemme tavoittavuudessa oli vain yksi prosenttiyksikkö.
Otavamedian lehdistä viisi kasvatti lukijamääräänsä. Hienosti lukijamääräänsä kasvattivat Anna, Hymy, Kotiliesi Käsityö, Viva ja Vene.
Eniten kokonaistavoittavuutta kasvatti Seura, yli 70 000 henkilöllä.
Suomen Kuvalehteä luetaan painetuista medioista pisimpään
Suomen Kuvalehteä luetaan painetuista medioista pisimpään, peräti 1 tunti 35 minuuttia. Myös muiden medioidemme sisältöjen parissa viihdytään – keskimäärin 64 minuuttia, kun aikakauslehtien parissa vietetään aikaa keskimäärin 52 minuuttia.
Koska sisältöjemme parissa vietetään pitkiä aikoja, mainostaja saa kauttamme laajat ja sisältöihin sitoutuneet yleisöt turvallisessa mediaympäristössä. Näin mainonnalla on hyvät huomioarvot ja mahdollisuus tehdä vaikutus.
Aikakauslehtiä luetaan keskimäärin 52 minuuttia. Otavamedian lehtiä luetaan pidempään, keskimäärin 64 minuuttia.
Otavamedian kokonaistavoittavuus, lukijamäärät ja lukuajat
Media | Kokonaistavoittavuus | Painetun lehden lukijamäärä | Lukuaika min. |
Kotiliesi | 751 700 | 194 700 | 72 |
Anna | 578 200 | 129 100 | 58 |
Tekniikan Maailma | 441 700 | 211 700 | 70 |
Seura | 408 100 | 178 200 | 71 |
Suomen Kuvalehti | 311 500 | 267 300 | 95 |
Kaksplus.fi** | 307 300 | ||
Hymy | 269 400 | 76 400 | 50 |
Muropaketti.com** | 238 100 | ||
Kotiliesi Käsityö* | 189 700 | 189 700 | 58 |
Golflehti*** | 185 700 | 150 800 | 51 |
Metsästys ja Kalastus | 157 100 | 151 900 | 54 |
Erä | 155 500 | 143 500 | 53 |
TM Rakennusmaailma | 113 200 | 101 200 | 46 |
Maalla* | 91 000 | 91 000 | 60 |
Deko | 89 700 | 75 200 | 47 |
Viva | 69 400 | 63 700 | 79 |
Vene | 66 500 | 60 800 | 58 |
Kippari | 60 700 | 50 000 | 49 |
Vauhdin Maailma* | 47 300 | 47 300 | 53 |
Otavamedia yhteensä | 2 257 600 | 1 377 100 | 64 |
* vain painetun lehden lukijamäärä
** verkon kävijämäärä
***Golflehti, Golfpiste.com ja uutena Golflehti.fi
Verkkosivustot kalibroitiin KMT:een viikoilta 27/2023–22/2024. FIAM = Finnish Internet Audience Measurement.
*FIAM elokuu 2024, AudienceProject
Lähteet: KMT 2024, Kantar TNS Oy, vertailu KMT 2023. KMT-tutkimuksen kohderyhmä on 15 vuotta täyttäneet suomalaiset Ahvenanmaata lukuun ottamatta.
Kansallinen Mediatutkimus julkaistaan seuraavan kerran syksyllä 2025.
Tutkimuspäällikkö Katja Sampo kommentoi tuloksia:
”Printti- ja verkkomediamme täydentävät toisiaan ja palvelevat lukijoitaan monikanavaisesti. Kokonaistavoittavuus nouseekin yhä merkittävämmäksi mittariksi lukijakäyttäytymisen muutoksen mukana. Otavamedian kokonaistavoittavuus on hieno 2,3 miljoonaa eli 53% suomalaisista. Erilaisiin kiinnostuksen kohteisiin perustuvat mediamme löytävät omat yleisönsä erittäin tehokkaasti.”
HUOM! Päivitämme tuoreita lukuja sivustolle ja Otavamedian brändien sivuille suomeksi ja englanniksi lähipäivien aikana. Ihan heti ei siis ole valmista, pahoittelut pienestä viiveestä! Jos et malta odottaa suosikkibrändisi tarkempia tietoja, kysy lisää Otavamedian yhteyshenkilöltäsi. Myynnillä on jo käytössään brändikohtaiset tiedot.
Haluatko lisätietoa Otavamedian tavoittavuudesta?
Katja Sampo
Tutkimuspäällikkö
+358 40 765 3335