KMT 2024: Otavamedian mediat tavoittavat yhteensä 2,3 miljoonaa suomalaista

Otavamedian painetut aikakauslehdet pärjäsivät uudessa KMT-mittauksessa hyvin. Painettujen aikakauslehtien ja verkkosivustojen kokonaistavoittavuus on 2,3 miljoonaa eli 53% suomalaisista. Otavamedian lehtien parissa viihdytään yleistä keskiarvoa pidempään, keskimäärin 64 minuuttia. Suomen Kuvalehteä luetaan pisimpään, keskimäärin huikeat 95 minuuttia.

Tänään 20.9.2024 julkaistun Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT) mukaan Otavamedian tutkimuksessa mukana olevien medioiden kokonaistavoittavuus on hienot 2,3 miljoonaa eli tavoitamme 53 % kaikista yli 15-vuotiasta suomalaisista. Kokonaistavoittavuudella tarkoitetaan painetun lehden ja sen digitaalisen sisällön yhteistavoittavuutta.

Painetuilla aikakauslehdillä tavoitamme 1,4 miljoonaa eri lukijaa ja verkkosivustoilla 2,1 miljoonaa* eri kävijää kuukaudessa.

Otavamedian kokonaistavoittavuus pysyi ennallaan, mutta medioiden kokonaiskäyttö (bruttokontaktit) kasvoi 2,6 % edelliseen mittaukseen verrattuna, vaikka mittauksessa oli yksi media aikaisempaa vähemmän (Kotilääkäri).

Kokonaistavoittavuus 2,3 miljoonaa

Koko aikakauslehtimarkkinassa eniten kokonaistavoittavuutta kasvatti Seura, + 70 500 eri henkilöä. Kotiliesi on kuudenneksi suurin ja Anna yhdeksänneksi suurin aikakausmedia kokonaistavoittavuudeltaan.


Otavamedian painetut aikakauslehdet tavoittavat 1,4 miljoonaa eri lukijaa

Otavamedian painetut aikakauslehdet tavoittavat yhteensä 1 377 000 eri lukijaa eli 32 % kaikista yli 15-vuotiaista suomalaisista. Laskua aikakauslehtiemme tavoittavuudessa oli vain yksi prosenttiyksikkö.

Otavamedian lehdistä viisi kasvatti lukijamääräänsä. Hienosti lukijamääräänsä kasvattivat Anna, Hymy, Kotiliesi Käsityö, Viva ja Vene.

Eniten kokonaistavoittavuutta kasvatti Seura, yli 70 000 henkilöllä.

Suomen Kuvalehteä luetaan painetuista medioista pisimpään

Suomen Kuvalehteä luetaan painetuista medioista pisimpään, peräti 1 tunti 35 minuuttia. Myös muiden medioidemme sisältöjen parissa viihdytään – keskimäärin 64 minuuttia, kun aikakauslehtien parissa vietetään aikaa keskimäärin 52 minuuttia.

Koska sisältöjemme parissa vietetään pitkiä aikoja, mainostaja saa kauttamme laajat ja sisältöihin sitoutuneet yleisöt turvallisessa mediaympäristössä. Näin mainonnalla on hyvät huomioarvot ja mahdollisuus tehdä vaikutus.

Aikakauslehtiä luetaan keskimäärin 52 minuuttia. Otavamedian lehtiä luetaan pidempään, keskimäärin 64 minuuttia.

Otavamedian kokonaistavoittavuus, lukijamäärät ja lukuajat

MediaKokonaistavoittavuus Painetun lehden lukijamääräLukuaika min.
Kotiliesi             751 700           194 70072
Anna             578 200           129 10058
Tekniikan Maailma             441 700           211 70070
Seura             408 100           178 20071
Suomen Kuvalehti             311 500           267 30095
Kaksplus.fi**             307 300
Hymy             269 400             76 40050
Muropaketti.com**             238 100
Kotiliesi Käsityö*             189 700           189 70058
Golflehti***             185 700           150 80051
Metsästys ja Kalastus             157 100           151 90054
Erä             155 500           143 50053
TM Rakennusmaailma             113 200           101 20046
Maalla*               91 000             91 00060
Deko               89 700             75 20047
Viva               69 400             63 70079
Vene               66 500             60 80058
Kippari               60 700             50 00049
Vauhdin Maailma*               47 300             47 30053
Otavamedia yhteensä        2 257 600      1 377 10064

* vain painetun lehden lukijamäärä
** verkon kävijämäärä
***Golflehti, Golfpiste.com ja uutena Golflehti.fi

Verkkosivustot kalibroitiin KMT:een viikoilta 27/2023–22/2024. FIAM = Finnish Internet Audience Measurement.

*FIAM elokuu 2024, AudienceProject

Lähteet: KMT 2024, Kantar TNS Oy, vertailu KMT 2023. KMT-tutkimuksen kohderyhmä on 15 vuotta täyttäneet suomalaiset Ahvenanmaata lukuun ottamatta.

Kansallinen Mediatutkimus julkaistaan seuraavan kerran syksyllä 2025.

Tutkimuspäällikkö Katja Sampo kommentoi tuloksia:

”Printti- ja verkkomediamme täydentävät toisiaan ja palvelevat lukijoitaan monikanavaisesti. Kokonaistavoittavuus nouseekin yhä merkittävämmäksi mittariksi lukijakäyttäytymisen muutoksen mukana. Otavamedian kokonaistavoittavuus on hieno 2,3 miljoonaa eli 53% suomalaisista. Erilaisiin kiinnostuksen kohteisiin perustuvat mediamme löytävät omat yleisönsä erittäin tehokkaasti.”

HUOM! Päivitämme tuoreita lukuja sivustolle ja Otavamedian brändien sivuille suomeksi ja englanniksi lähipäivien aikana. Ihan heti ei siis ole valmista, pahoittelut pienestä viiveestä! Jos et malta odottaa suosikkibrändisi tarkempia tietoja, kysy lisää Otavamedian yhteyshenkilöltäsi. Myynnillä on jo käytössään brändikohtaiset tiedot.

Haluatko lisätietoa Otavamedian tavoittavuudesta?

Katja Sampo
Tutkimuspäällikkö
+358 40 765 3335

Ota yhteyttä