Otavamedian kokonaistavoittavuus yli 2,2 miljoonaa suomalaista

Uuden Kansallisen Mediatutkimuksen mukaan Otavamedian kokonaistavoittavuus on hienoisessa kasvussa. Kokonaistavoittavuuden kasvun syy on digitaalisten sisältöjen käytön lisääntyminen. Kuluttajien käyttäytymisessä näkyy keskittyminen valittuihin medioihin ja aikakauslehtien keskiarvoa pidemmät lukuajat. Otavamedian lehtien parissa viihdytään keskimäärin 65 minuuttia.

Tuorein Kansallinen Mediatutkimus (KMT) julkistettiin 23.9.2022. KMT:n mukaan Otavamedia tavoittaa yli 15-vuotiaista suomalaisista yhteensä 2,2 miljoonaa, joista painetuilla lehdillä yhteensä 1,5 miljoonaa eri lukijaa ja verkkosivustoilla 1,4 miljoonaa eri kävijää (FIAM vk 34/2022). Kasvua kokonaistavoittavuudessa oli 3,3 %. Brändien painetun ja digitaalisen sisällön kokonaistavoittavuuden kasvu on tullut digitaalisista sisällöistä.

Kokonaistavoittavuus kasvoi 3,3 %.

Painettujen aikakauslehtien tavoittavuudessa laskua

Kansallisen Mediatutkimuksen mukaan painettujen aikakauslehtien lukeminen on pääosin laskusuuntaista. Silti aikakauslehdet tavoittavat kaikista yli 15-vuotiaista suomalaisista yhä 82 % eli 3 528 000 henkilöä.

Suomalaiset näyttävät lukevan keskimäärin hieman harvempia lehtiä kuin aikaisemmin, mikä osaltaan selittää lukijamäärän laskua. Aikakauslehtien parissa viihdytään edelleen pitkään.

Otavamedian aikakauslehdet tavoittavat 1,5 miljoonaa eri lukijaa

Otavamedian aikakauslehdet tavoittavat yhteensä 1 486 000 eri lukijaa eli 35 % kaikista yli 15-vuotiaista suomalaisista. Laskua lukijamäärässä on 4,6 %. Myös muilla mediataloilla aikakauslehtien lukeminen on ollut laskusuuntaista (laskua 4,6 %–13,1 %).

Miesten tavoittavuudessa Otavamedia on edelleen mediataloista vahvin. Tavoitamme heitä aikakauslehdillämme 743 000 (35 % yli 15-vuotiaista miehistä). Naisia tavoitamme aivan saman verran 743 000 (34 % yli 15-vuotiaista naisista).

Aikakauslehtiä luetaan keskimäärin 53 minuuttia. Otavamedian lehtiä luetaan pidempään, keskimäärin 65 minuuttia.

Suomen Kuvalehden parissa viihdytään pisimpään 

Vaikka lukijamäärät ovat laskusuuntaisia, lukijat viihtyvät painetun lehtensä parissa entistä pidempään. Keskimäärin aikakauslehden parissa viihdytään 53 minuuttia ja Otavamedian lehtien parissa keskimäärin 65 min.

Pisimpiä lukuaikoja ovat Suomen Kuvalehden 86 minuuttia, Seuran 78 minuuttia ja Vivan 74 minuuttia. Lukuajat eivät ole vertailukelpoisia aikaisempaan aineistoon lukuaikakysymykseen tehdyn muutoksen takia.

Lukijamäärät, lukuajat ja kokonaistavoittavuus

MediaKMT 2022 lukijamääräLukuaika min.Kokonaistavoittavuus 
Suomen Kuvalehti         308 00086                     385 000
Tekniikan Maailma         236 00066                     446 000
Kotiliesi         203 00074                     561 000
Seura         195 00078                     296 000
Metsästys ja Kalastus*         188 00055                     296 000
Kaksplus.fi**                     252 000
Golflehti         173 00050                     183 000
Erä         157 00055                     169 000
Kotiliesi Käsityö*         151 00063                     151 000
Anna         126 00064                     497 000
TM Rakennusmaailma         118 00051                     159 000
Hymy           89 00060                     179 000
Maalla*           88 00060                       88 000
Deko           85 00048                     101 000
Viva           78 00074                       84 000
Muropaketti.com**                     147 000
Vene           61 00060                       71 000
Kotilääkäri           57 00059                       71 000
Kippari           54 00057                       62 000
Vauhdin Maailma*           54 00048                       54 000
Alibi           54 00063                       80 000
Otavamedia yhteensä     1 486 00065 2 196 000 (+3,3%)

* vain painetun lehden lukijamäärä
** verkon kävijämäärä

Lähteet: KMT 2022, Kantar TNS Oy, vertailu KMT 2021. KMT-tutkimuksen kohderyhmä on 15 vuotta täyttäneet suomalaiset Ahvenanmaata lukuun ottamatta. Otavamedian verkon tavoittavuus FIAM vk 34/2022, AudienceProject.

Kansallinen Mediatutkimus julkaistaan seuraavan kerran syksyllä 2023.

Otavamedian B2B-yksikön Tomi Takanen kommentoi:

”Kiinnostus ei katso kanavaa. Kuluttaja valitsee itse ajan, paikan ja välineen, jolla hän itseään kiinnostavaa sisältöä hyödyntää. Meillä medioiden kokonaistavoittavuus on edelleen noussut ja olemme onnistuneesti yhdistäneet nämä laadukkaat intohimomediat tunnistettaviksi heimoiksi, joita mainostaja voi tehokkaasti hyödyntää. Käy tutustumassa heimoihin täältä.”

Haluatko lisätietoa tutkimuksesta?

Katja Sampo
Tutkimuspäällikkö
+358 40 765 3335

Ota yhteyttä