Otavamedian kokonaistavoittavuus yli 2,2 miljoonaa suomalaista
Uuden Kansallisen Mediatutkimuksen mukaan Otavamedian kokonaistavoittavuus on hienoisessa kasvussa. Kokonaistavoittavuuden kasvun syy on digitaalisten sisältöjen käytön lisääntyminen. Kuluttajien käyttäytymisessä näkyy keskittyminen valittuihin medioihin ja aikakauslehtien keskiarvoa pidemmät lukuajat. Otavamedian lehtien parissa viihdytään keskimäärin 65 minuuttia.
Tuorein Kansallinen Mediatutkimus (KMT) julkistettiin 23.9.2022. KMT:n mukaan Otavamedia tavoittaa yli 15-vuotiaista suomalaisista yhteensä 2,2 miljoonaa, joista painetuilla lehdillä yhteensä 1,5 miljoonaa eri lukijaa ja verkkosivustoilla 1,4 miljoonaa eri kävijää (FIAM vk 34/2022). Kasvua kokonaistavoittavuudessa oli 3,3 %. Brändien painetun ja digitaalisen sisällön kokonaistavoittavuuden kasvu on tullut digitaalisista sisällöistä.
Kokonaistavoittavuus kasvoi 3,3 %.
Painettujen aikakauslehtien tavoittavuudessa laskua
Kansallisen Mediatutkimuksen mukaan painettujen aikakauslehtien lukeminen on pääosin laskusuuntaista. Silti aikakauslehdet tavoittavat kaikista yli 15-vuotiaista suomalaisista yhä 82 % eli 3 528 000 henkilöä.
Suomalaiset näyttävät lukevan keskimäärin hieman harvempia lehtiä kuin aikaisemmin, mikä osaltaan selittää lukijamäärän laskua. Aikakauslehtien parissa viihdytään edelleen pitkään.
Otavamedian aikakauslehdet tavoittavat 1,5 miljoonaa eri lukijaa
Otavamedian aikakauslehdet tavoittavat yhteensä 1 486 000 eri lukijaa eli 35 % kaikista yli 15-vuotiaista suomalaisista. Laskua lukijamäärässä on 4,6 %. Myös muilla mediataloilla aikakauslehtien lukeminen on ollut laskusuuntaista (laskua 4,6 %–13,1 %).
Miesten tavoittavuudessa Otavamedia on edelleen mediataloista vahvin. Tavoitamme heitä aikakauslehdillämme 743 000 (35 % yli 15-vuotiaista miehistä). Naisia tavoitamme aivan saman verran 743 000 (34 % yli 15-vuotiaista naisista).
Aikakauslehtiä luetaan keskimäärin 53 minuuttia. Otavamedian lehtiä luetaan pidempään, keskimäärin 65 minuuttia.
Suomen Kuvalehden parissa viihdytään pisimpään
Vaikka lukijamäärät ovat laskusuuntaisia, lukijat viihtyvät painetun lehtensä parissa entistä pidempään. Keskimäärin aikakauslehden parissa viihdytään 53 minuuttia ja Otavamedian lehtien parissa keskimäärin 65 min.
Pisimpiä lukuaikoja ovat Suomen Kuvalehden 86 minuuttia, Seuran 78 minuuttia ja Vivan 74 minuuttia. Lukuajat eivät ole vertailukelpoisia aikaisempaan aineistoon lukuaikakysymykseen tehdyn muutoksen takia.
Lukijamäärät, lukuajat ja kokonaistavoittavuus
Media | KMT 2022 lukijamäärä | Lukuaika min. | Kokonaistavoittavuus |
---|---|---|---|
Suomen Kuvalehti | 308 000 | 86 | 385 000 |
Tekniikan Maailma | 236 000 | 66 | 446 000 |
Kotiliesi | 203 000 | 74 | 561 000 |
Seura | 195 000 | 78 | 296 000 |
Metsästys ja Kalastus* | 188 000 | 55 | 296 000 |
Kaksplus.fi** | 252 000 | ||
Golflehti | 173 000 | 50 | 183 000 |
Erä | 157 000 | 55 | 169 000 |
Kotiliesi Käsityö* | 151 000 | 63 | 151 000 |
Anna | 126 000 | 64 | 497 000 |
TM Rakennusmaailma | 118 000 | 51 | 159 000 |
Hymy | 89 000 | 60 | 179 000 |
Maalla* | 88 000 | 60 | 88 000 |
Deko | 85 000 | 48 | 101 000 |
Viva | 78 000 | 74 | 84 000 |
Muropaketti.com** | 147 000 | ||
Vene | 61 000 | 60 | 71 000 |
Kotilääkäri | 57 000 | 59 | 71 000 |
Kippari | 54 000 | 57 | 62 000 |
Vauhdin Maailma* | 54 000 | 48 | 54 000 |
Alibi | 54 000 | 63 | 80 000 |
Otavamedia yhteensä | 1 486 000 | 65 | 2 196 000 (+3,3%) |
* vain painetun lehden lukijamäärä
** verkon kävijämäärä
Lähteet: KMT 2022, Kantar TNS Oy, vertailu KMT 2021. KMT-tutkimuksen kohderyhmä on 15 vuotta täyttäneet suomalaiset Ahvenanmaata lukuun ottamatta. Otavamedian verkon tavoittavuus FIAM vk 34/2022, AudienceProject.
Kansallinen Mediatutkimus julkaistaan seuraavan kerran syksyllä 2023.