Otavamedian tuore kysely paljastaa suomalaisten asumistoiveita ja trendejä

Otavamedia toteutti kyselyn, johon vastasi Kotilieden, Annan ja Tekniikan Maailman lukijoita. Kyselyyn vastanneet jakoivat näkemyksiään nykyisen asunnon parhaista puolista, toivotuista muutoksista, tulevista hankinnoista, asumisen trendeistä ja teemoista sekä ideoista ja inspiraatiosta. Lue, mitä asumiselta halutaan, mitä trendejä paljastuu tutkimusdatasta ja miten asumisen yleisöt tavoittaa.

Valoisuus, energiatehokkuus ja käytännöllisyys korostuivat suomalaisten asumisessa

Vastaajien mukaan nykyisissä asunnoissa parasta on valoisuus, tilavuus ja sijainti. Monet vastaajat toivoisivat silti muutoksia asuntoihinsa, esimerkiksi parempaa äänieristystä, pintojen uusimista tai helpompaa järjestyksen ylläpitoa.

Tulevien hankintojen osalta suosituimpia olivat huonekalujen hankinta, maalaus- ja tapetointityöt sekä kylpyhuone- tai saunaremontit. Kodinkoneiden uusiminen ja terassi- tai piha-alueen parannukset nousivat esiin myös tärkeinä hankintoina.

Asumisen trendeistä ja teemoista vastaajat olivat kiinnostuneimpia energiatehokkuudesta, käytännöllisyydestä ja sisustamisen uutuuksista. Ekologisuus ja älykäs koti nousivat myös esille muutamassa vastauksessa.

”Muutosta toivoisin siihen, että saisin pidettyä asunnon järjestyksessä ja poistettua turhaa tavaraa.”
– Nainen, 50

Ideoita ja inspiraatiota haettiin eri lähteistä, kuten aikakauslehdistä, verkkosivustoista ja sosiaalisesta mediasta. Vastaajat kertoivat, että muutokset perhetilanteessa, muutto ja asunnon päivityksen tarve olivat yleisimpiä syitä uudistaa asumistaan.

Kyselyyn vastanneiden budjetti tuleville asumiseen liittyville hankinnoille vaihteli suuresti, jotkut olivat valmiita käyttämään muutamia satoja euroja, kun taas toiset olivat valmiita investoimaan tuhansia euroja.

”Asunto on valoisa suurehkojen ikkunoiden ansiosta. Avaruus ja tilantuntu ovat luksusta aiempien kaksioiden jälkeen.”
– Nainen 45

Otavamedian kyselyn perusteella suomalaiset arvostavat asumisessaan valoisuutta, energiatehokkuutta ja käytännöllisyyttä, mutta myös sisustamisen uutuudet ja ekologisuus kiinnostavat. Kyselyn tulokset tarjoavat arvokasta tietoa asumisen trendeistä ja toiveista, jotka voivat auttaa alan toimijoita palvelemaan asiakkaita entistä paremmin.

Datasta paljastui asumisen trendejä

Otavamedian tutkimuspäällikkö Katja Sampo kävi kyselyn lisäksi läpi valtavan määrän asumisen aihepiiriin liittyvää tutkimusdataa. Lähteinä oli mm. Mind Kuluttaja 2022 ja KMT 2022 (Kantar TNS Oy), sekä Otavamedian Mainosmittari-tutkimukset ja tietopankki 2014-4/2023 (Leanlab by Digitalist).

Tutkimusdataan porautuessa tehtiin sekä kyselyn vastauksia heijastavia että yleisiä asumisen trendihavaintoja, esimerkiksi:

  • 38 % naisista etsii jatkuvasti uusia ideoita sisustamiseen
  • Joka kolmas nainen suunnittelee asunnon remontointia
  • 51 % yli 25-vuotiaista miehistä on kiinnostunut rakentamisesta ja remontoinnista

Sisustuksesta kiinnostuneet naiset rentoutuvat laadukkaiden aikakauslehtien parissa

Icon tutkimusKyselyn tarkemmat tulokset sekä kattava tutkimuksen raportti asumiseen liittyvistä trendeistä ja toimivimmista mainoksista ovat saatavilla Otavamedian yhteyshenkilösi kautta. Kysy lisää!

Tavoita täsmällisesti – messuluettelot ja teemanumerot

Viralliset messuluettelot Deko ja TM Rakennusmaailma

Dekon ja TM Rakennusmaailman viralliset asuntomessuluettelot

Dekon ja TM Rakennusmaailman virallisissa messuluetteloissa viesti nousee esiin prikulleen asumisen teemoista intohimoisesti kiinnostuneille lukijoille. Deko esittelee messukohteet erityisesti sisustajien, pihanlaittajien ja nikkaroijien näkökulmalla. TM Rakennusmaailma puolestaan analysoi messukohteet tarkasti rakentajien ja remontoijien kannalta. 

MediaNroIlm. pv.VarausAineistoErikoisaihe
Deko728.6.202329.5.20235.6.2023Teemanumero: Loviisan asuntomessut. Virallinen messuluettelo.
TM Rakennusmaailma628.6.202329.5.20235.6.2023Asuntomessut Loviisa. Virallinen messuluettelo.

Icon myyntikojuDekon ja TM Rakennusmaailman messuluetteloita myydään merkittävä määrä irtonumeromyynnissä ja itse messuilla. Saat siis tilaajajakelun lisäksi reippaasti tavallista enemmän näkyvyyttä mainoksellesi!


Annan ja Kotilieden teemanumerot

Annan ja Kotilieden teemanumerot

Virallisten messuluetteloiden lisäksi Anna ja Kotiliesi kertovat Asuntomessujen annista omissa teemanumeroissaan. Mainos teemanumeroissa antaa tuotteelle tai palvelulle erinomaista näkyvyyttä Annan ja Kotilieden omistautuneille yleisöille!

MediaNroIlm. päiväVarausAineistoErikoisaihe
Anna275.7.202314.6.202321.6.2023Asuntomessut, osa 1. Toimivimmat tilaratkaisut, värit ja materiaalit. Sisustusammattilaisten valinnat.
Anna2812.7.202322.6.202329.6.2023Asuntomessut, osa 2. Messujen inspiroivimmat kohteet ja asukkaiden oivallukset.
Kotiliesi145.7.20235.6.202312.6.2023Loviisan Asuntomessut. 

Tavoita laajasti – 2 miljoonaa kotoilijaa ja remonttireiskaa

Suosittujen Dekon ja TM Rakennusmaailman Asuntomessuoppaiden, ja selkeiden asumisen teemoihin keskittyvien brändien lisäksi kannattaa miettiä potentiaalista yleisöä laajemmasta perspektiivistä. Otavamedian verkosto tavoittaa monikanavaisesti kodin ja remontoinnin aihepiireistä kiinnostuneet yleisöt eli kotoilijat ja remonttireiskat. Kauttamme tavoitat 2 miljoonaa suomalaista kotoilijaa ja remonttireiskaa! Näihin suomalaisiin kuuluvat niin sisustajat, tuunaajat, mökkeilijät, remontoijat, puutarhurit, asunnon ostajat, hifistelijät kuin rakentajat. Kiinnostuksen kohteiden lisäksi tiedämme heistä paljon muutakin, kuten tulotason, demografian ja sivustovierailut. Näitä tietoja ja muita kohdennuksia yhdistelemällä löytyy varmasti kampanjalle oikea yleisö!

Lähde: KMT 2022, Kantar Oy

Otavamedia tavoittaa 2 miljoonaa kotoilijaa ja remonttireiskaa

Icon hand pointingKysy lisää yleisöistä ja mainosratkaisuista Otavamedian yhteyshenkilöltäsi tai jari.vehola@otava.fi.

Haluatko tavoittaa asumisen teemoista kiinnostuneet?

Jari Vehola
Asiakkuuspäällikkö
+358 500 929 806

Ota yhteyttä