

Asianajajaliitton 100-vuotisjuhlavideo nostaa esiin arvot
Otavamedia OMA tuotti Suomen Asianajajaliitolle 100-vuotisjuhlavideon. Videolla haluttiin painottaa liiton keskeisiä arvoja, tuoda esiin eri ammattipersoonia ja juhlia asianajajia itseään.
1. Lähtötilanne
Suomen Asianajajaliitto halusi juhlistaa satavuotista taivaltaan juhlavideolla, jonka lanseeraus ajoitettiin juhlavuoden Asianajajapäivään Helsingin Messukeskukseen 25.1.2019. Videon sisällöllä haluttiin tuoda esiin eri ammattipersoonia, painottaa liiton keskeisiä arvoja ja juhlia asianajajia itseään.
– Halusimme tehdä jotain erilaista ja rohkeaa perinteisen historiavideon sijaan. Jotain joka erottuisi ja herättäisi aitoja tunteita ammattiyhteisössä, kommentoi Asianajajaliiton projektipäällikkö Tiina Tikander.
Halusimme tehdä jotain erilaista ja rohkeaa perinteisen historiavideon sijaan.

2. Ratkaisu
– Innostuimme film noir –tyyppisestä toteutuksesta, jossa emme korosta valmiita merkkipaaluja vaan enemmänkin herätämme kysymyksiä ja mielenkiintoa, Tikander jatkaa.
– Nostimme etualalle aitoja persoonia ja niitä arvoja, joita nämä piinkovat ammattilaiset kokevat tärkeiksi työssään. Ne tuntuivat meistä kaikista vaikuttavilta, kertoo Otavamedia OMAn liikkuvan kuvan kaupallinen tuottaja Harri-Pekka Pietikäinen.
Videon käsikirjoitus syntyi yhteistyössä Asianajajaliiton ja Otavamedia OMAn kanssa. Esiintyjiksi rekrytoitiin viisi keskenään erilaista asianajajaa. Otavamedian studio valaistiin autenttisesti siten, että kaikki visuaaliset elementit nostivat esiin valokiilaan tuotuja persoonia. Pietikäinen pitää suuressa arvossa Asianajajaliiton rohkeutta valitun toteutustavan suhteen.
– On aina haasteellista lähteä tarjoamaan suuria tunteita, koska raja vaikuttavan ja kiusallisen välillä on ohut. Asianajajaliiton tarjoamat arvot olivat kuitenkin niin selkeitä, että niihin samaistuminen tuntui helpolta myös meistä, jotka emme ole asianajajia. Tämän vuoksi uskalsimme lähteä kokeilemaan puhdasta vaikuttavuutta ja tunnetta, Pietikäinen kertoo.
Nostimme etualalle aitoja persoonia ja niitä arvoja, joita nämä piinkovat ammattilaiset kokevat tärkeiksi työssään.
3. Tulokset
Juhlavideo onnistui odotusten mukaisesti – jopa ylikin. Se on kaunis ja tunteita herättävä kokemus, joka juhlistaa ammattikunnan ohella ihmisyyttä itseään. Videon kylkeen toteutettiin lisäksi viisi haastatteluvideota, jotka osaltaan syventävät videolla esiintyviä teemoja. Tikander iloitsee lopputulosten ohella itse tuotantoprosessista.
– Avaintekijänä onnistuneeseen lopputulokseen oli varmastikin avoimuus ja luottamus. Palautetta annettiin puolin ja toisin rehellisesti. Arvostimme yhteistyössä erityisesti sitä, että Otavamedia löysi nopeasti ja oivaltavasti ratkaisuja ongelmakohtiin, Tikander summaa.
Otavamedian Pietikäinen on samoilla linjoilla.
– Tämän kaltaiset projektit, jossa myös me liikkuvan kuvan ammattilaiset pääsemme haastamaan taiteellista kunnianhimoamme, luovat työlle merkitystä. Asianajajaliiton juhlavuoden video on sekä prosessina että lopputuloksena onnistunut.
Arvostimme yhteistyössä erityisesti sitä, että Otavamedia löysi nopeasti ja oivaltavasti ratkaisuja ongelmakohtiin.
Projektipäällikkö
Asianajajaliitto
Menestysresepti
Näillä keinoilla Otavamedia auttoi saavuttamaan tulokset.
-
Videotuotannot
-
Sisällöntuotanto verkkoon
Caset
Hae inspiraatiota oman menestystarinasi rakentamiseen.


Volkswagenin tuotelanseeraus tehtiin onnistuneesti verkkolähetyksenä

Stella Kotipalvelut Oy sai laadukkaalla videolla huikeaa näkyvyyttä

Audille rakennettiin oman ja ostetun median kokonaisuus, josta tuli käsite

Saunomisen ympärille rakennetut Harvian sisällöt kiinnostivat

Ainutlaatuinen JYP:in yhteisövideo nostattaa keskisuomalaista identiteettiä
