Ääntä kohti!

Podcasteja kuuntelevat nyt kaikki! Toki niitä myös tehdään paljon ja kasvavalla vauhdilla. Ja mikäpäs olisikaan tehdessä, onhan podcast-tuotannon tekeminen paitsi hauskaa myös yllättävän helppoa. Otavamedian taitava ja kokenut tuotantotiimi (Jenni Kantis, Miika Kainu ja Sanna Grav) toimii apunasi sinun näköisesi äänimaailman luomisessa. Ota talteen tiimin parhaat vinkit ja lähde kokeilemaan podcastia vaikka avaimet käteen -tuotantona!

Iholle läpi korvakäytävien ja inhimillisten suojamuurien ujuttautuva äänituotanto on tehokas tapa kertoa tarinoita, vaikuttaa, rakentaa henkilöbrändiä ja kasvattaa myös kaupallista kiinnostusta sisällöntarjoajaa kohtaan. Mutta kuinka kasvavassa audiotulvassa on mahdollista erottua edukseen? 

Otavamedian video- ja podcast-tuottaja Sanna Grav kertoo, mikä yleisöön vetoaa juuri nyt:

Podcastin tuottaminen on yksinkertaisimmillaan hyvinkin vaivatonta ja edullista. Siksi muodon kokeileminen kannattaa, sillä siinä on valtavia mahdollisuuksia. Suosittelemme ilman muuta testaamaan! 

Otavamedia toimi keskeisenä toimijana suunnitellessaan ja toteuttaessaan Käänteentekevää puhetta-podcastin, joka oli erityisesti suunnattu Helsingin kaupungin sote-alan ammattilaisille ja opiskelijoille. Tutustu podcastin tekemiseen casen kautta täältä!

Toimivan podcastin anatomia

Otavamedialla olemme tuottaneet sisältöä puhtaasti viihteellisistä lähtökohdista, mutta myös erilaisten asiakkaittemme viestinnällisiin, koulutuksellisiin kuten myös journalistisempiin tarpeisiin. 

Kumppanina Otavamedia osaa sopeutua asiakkaan toiveisiin. Tilanteissa, joissa asiakkaamme visio sisällöstä ja tyylistä on selkeä, olemme tottuneet toimimaan puhtaasti avustavassa roolissa sparrailuapuna ja laadukkaan lopputuloksen varmistavana teknisenä tuottajana. Myös ns. ”avaimet käteen” -tyyppinen tekeminen asiakkaan toiveiden ja tavoitteiden saavuttamiseksi on tuttua puuhaa!  

Podcast kuvituskuva; nainen ja mies äänitysstudiolla

Poimi talteen tiimimme parhaat vinkit podcasteihin

Kysymysmerkki ikoni kuvaamaan kiinnostavaa sisältöä

Kiinnostava sisältö: Ajankohtaiset, kohderyhmää puhututtavat ja aidosti hyödyttävät sisällöt palvelevat kuulijaa parhaiten. Valitse teema, jota käsittelet ja pysy asiassa. Liiallinen rönsyily kadottaa punaisen langan ja samalla helposti myös kuulijan. Muista, ettei käsillä olevan aihepiirin ole välttämättä suoraan liityttävä omaan alaasi tai asiantuntijuuteesi. Usein sisällöt, jotka eivät myy tai valista läpinäkyvästi, ovat uskottavia ja herättävät siksi kuulijassa luottamusta. 

Lahjapaketti ikoni kuvaamaan yllätyksellisyyttä

Yllätyksellisyys: Ole avoin ja leikittele vaarantunnulla, sillä kädenlämpöinen hymistely kiinnostaa kuulijoita vain harvoin. Paljasta jotain yllättävää, mieluiten henkilökohtaiseen kokemukseen pohjaavaa ja näin kutkuttavaa tietoa itsestäsi tai käsillä olevasta aiheesta. Tue kaikin mahdollisin keinoin mielikuvaa siitä, että tunnet kohderyhmäsi, välität kuulijastasi ja haluat jakaa asiaasi juuri hänen kanssaan. 

Palapeli ikoni kuvaamaan rakennetta

Rakenne: Podcastin rakennetta kannattaa pohtia huolellisesti. Tarjoa heti alkuun jokin koukuttava herkkupala, joka herättää kiinnostuksen ja saa kuulijan jatkamaan kuuntelua sanomasi loppuun saakka. Muista tarjota namusia tasaisesti pitkin kuuntelukokemusta niin, ettei kiinnostus herpaannu. Koska sarjamuotoinen toteutus toimii parhaiten, muista pohtia tarkkaan myös jaksojärjestystä.

Ikoni jossa on kaksi henkilöä ja puhekuplat kuvaamaan esiintyjiä

Esiintyjät: Audiosisältö voi hyvinkin perustua mielenkiintoiseen yksinpuheluun, mutta useimmiten tekemistä sekä kuuntelemista helpottaa, jos podcast-studiossa on keskustelemassa vähintään kaksi mielenkiintoista henkilöä. Sananvaihdossa ei kannata tavoitella puhtaasti samanmielistä myötäilyä, vaan myös eriävät mielipiteet on hyvä uskaltaa tuoda rohkeasti esiin. Tunnettu esiintyjä lisää kiinnostusta ja sisällön orgaanista jakelua tuomalla myös tirkistelijät osaksi kuulijayhteisöäsi. Myös vihaseuraaminen on todellinen, tutkittu ilmiö! 

Ikoni kipinöistä kuvaamaan tunnelmaa

Tunnelma: Äänisuunnitteluun kannattaa satsata, sillä podcastien lisäksi erilaiset audio-tunnukset tekevät paraikaa uutta tulemistaan! Tee siis podcastillesi tarttuva tunnus ja laita kansa hyräilemään sen tahdissa! 

Ikoni kynästä ja piirtämisestä kuvaamaan otsikointia ja kuvittamista

Otsikoi ja kuvita: Kuten kirjojen kansiratkaisut, myös podcastien kuvakkeet ohjaavat kuulijaa valinnoissa yllättävän paljon. Nimeä podcastisi huomiohakuisesti, ota värikäs ja silmiin osuva kuva ja otsikoi sarjamuotoisen podcastisi jaksot niin, että ne herättelevät ja tulevat huomatuksi! 

Ikoni puhelimesta ja sosiaalisesta mediasta kuvaamaan markkinointia

Markkinoi: Hyvällä tuurilla ilmiöt syntyvät itsestään. Useimmiten kuitenkin niiden synnyttämiseen tarvitaan vipuvartena erilaisia harkittuja, tunnettuutta lisääviä toimenpiteitä. Vaikka sisältö olisi kuinka timanttista, se löytää kuulijan luureihin vain harvoin aivan itsestään. Tässä me Otavamedialla osaamme auttaa! 

Ota yhteyttä - luodaan näköisenne äänimaailma!

Satu Laksola
Vastaava tuottaja
+358 44 048 7401

Ota yhteyttä