Case Blå Band:
natiivimainonnalla yli 90 % ostokiinnostus

Uusille Risotoille ja Couscous-Kasvispadalle saatiin tunnettuutta natiivimainonnalla ja vaikuttajayhteistyöllä. Kampanja vahvisti Blå Bandin mielikuvaa kasvisruokamarkkinalla.

1. Lähtötilanne

Blå Band -brändin tunnettuus on korkea, yli 80 %*. Brändi halusi vahvistaa asemaansa kasvavassa kasvisruokasegmentissä ja kertoa, että puolivalmis kasvisruoka voi olla todella hyvää! Blå Band lanseerasi kolme uutta tuotetta: Kanttarellirisoton, Parsarisoton ja Couscous-Kasvispadan. Case Blå Band haki uutuustuotteille tunnettuutta ja myyntiä hyödyntämällä natiivimainonnan monia mahdollisuuksia syksyn 2018 aikana.

2. Ratkaisu

Kampanjan lähtökohtana oli monikanavaisuus Annassa ja Kotiliedessä. Kampanja näkyi niin brändien verkkosivuilla, lehdissä kuin somekanavissakin.

Kanttarelli- ja parsarisotot

Ihan aluksi rekrytoitiin testiryhmä tuunaamaan omia versioita Blå Bandin kanttarelli- ja parsarisotoista. Rekrytointi tapahtui Anna.fi:n verkkoartikkelissa.

Lehden lukijoita ja verkon kävijöitä aktivoitiin äänestämään parasta risottoreseptiä Anna.fissä. Advertoriaalissa Annassa, Kotiliedessä ja Kotiliesi.fissä kehotettiin tutustumaan parhaisiin risottoresepteihin. Äänestämään ohjattiin display-kampanjalla, joka oli kohdennettu ruoasta kiinnostuneille. Natiivisisältöihin ohjattiin myös sisältönostoin, uutiskirjein sekä Facebookin avulla.

Suositut vaikuttajat Sara Parikka ja Frutti di Mutsi testasivat ja tuunasivat myös reseptejä. Bloggaajien omia somekanavia hyödynnettiin tässä. Ruokabloggaajien vinkit ja reseptit kiinnostivat, lue lisää tuloksista.

Lähtökohtana oli monikanavaisuus sekä kuluttajien aktivointi testiryhmin ja äänestyksin.

Couscous-Kasvispata lanseerattiin bloggaajien kanssa

Monikanavaisuus, eli näkyvyys verkossa, printissä ja somessa jatkui Couscous-Kasvispata-lanseerauksessa. 12 suomalaista ruokabloggaajaa otti haasteen vastaan tuunatakseen tästä Blå Band -uutuudesta oman herkullisen versionsa.
Reseptit esiteltiin artikkeleissa Kotiliesi.fissä, joissa kehotettiin äänestämään parasta reseptiä. Kävijöitä ohjattiin ristiinlinkityksellä Anna.fistä, display-kampanjalla, advertoriaalilla Annassa ja Kotiliedessä sekä sosiaalisessa mediassa. Lisäksi, bloggaajien couscous-herkut esiteltiin Kotiliesi.fin Viikon ruokalistassa neljän viikon ajan.

Printtiadvertoriaalin lukuarvo oli jopa 92 %.

3. Tulokset

Kanttarelli- ja parsarisotot

  • peräti 244 henkilöä (!) halusi osallistua testiryhmään, johon valittiin 40.
  • kampanjasivuilla – rekryartikkeli ja tulosartikkeli äänestyskilpailuineen – oli yli 32 000 kävijää
  • printtiadvertoriaalin huomioarvo oli jopa 72 %
  • printtiadvertoriaalin lukuarvo oli jopa 92 %
  • verkkoartikkelit herättivät yli 90 % ostokiinnostuksen
  • Facebook tavoitti kampanjan aikana yhteensä 125 000 henkilöä

Vaikuttajat Sara Parikka ja Frutti di Mutsi testasivat ja tuunasivat myös reseptejä. Ruokabloggaajien vinkit ja reseptit kiinnostivat, sillä

  • Frutti di Mutsin kanttarellirisottoreseptiä ja Sara Parikan juhlaillalliselle valmistamaa parsarisoton ohjetta luettiin 10 000 kertaa

Couscous-Kasvispata

  • äänestysartikkelia luettiin yhteensä yli 15 000 kertaa
  • viikon ruokalistaa Kotiliesi.fissä luettiin yli 4 000 kertaa
  • Facebook tavoitti yli 50 000 henkilöä
  • verkkoartikkelin lukuarvo oli peräti 95 %
  • artikkeli antoi hyvin myönteisen mielikuvan mainostajasta, ja peräti 92 % oli kiinnostunut ostamaan couscousia

Blå Band -uutuudet tavoittivat kaiken kaikkiaan kymmeniä tuhansia kiinnostuneita, jotka myös paneutuivat sisältöihin, sillä artikkelien parissa viihdyttiin keskimäärin n. 01:30 minuuttia. Case Blå Bandin natiivisisältöjen herättämä ostokiinnostus oli huikean korkea, yli 90 %. Kampanjan ideoivat Pia Hagelberg Wavemaker-mediatoimistosta ja Otavamedia, ja sen toteutti asiakkaalle avaimet käteen -periaatteella Otavamedia.

*molemmille kampanjoille tehtiin mainonnan jälkimittaustutkimus lokakuussa 2018. Tutkimukset toteutti Leanlab by Digitalist.

Verkkoadvertoriaalit herättivät yli 90 % ostokiinnostuksen
Bloggaajien reseptejä luettiin 10 000 kertaa
Facebook saavutti yhteensä yli 175 000 henkilöä
Peräti 244 halusi testiryhmään, johon valittiin 40
Kampanjasivuilla oli yli 32 000 kävijää
Verkkoartikkelien lukuarvot olivat 92-95 %

Monimediakampanjat Risotoille ja Couscous-Kasvispadalle toteutuivat hienosti. Molemmat kampanjat saivat näkyvyyttä yli odotusten ja yhteistyö Otavamedian kanssa sujui helposti ja mutkattomasti.

Tessa Ramm-Schmidt
Brand Manager
Continental Foods

Kiinnostaako vaikuttajamarkkinointi sinua? Jutellaan!

Maarit Nykänen
Kaupallinen tuottaja
358 40 717 1726

Ota yhteyttä