

Blå Bandin natiivimainonnalla yli 90 % ostokiinnostus
Uusille Risotoille ja Couscous-Kasvispadalle saatiin tunnettuutta natiivimainonnalla ja vaikuttajayhteistyöllä. Kampanja vahvisti Blå Bandin mielikuvaa kasvisruokamarkkinalla.
1. Lähtötilanne
Blå Band -brändin tunnettuus on korkea, yli 80 %*. Brändi halusi vahvistaa asemaansa kasvavassa kasvisruokasegmentissä ja kertoa, että puolivalmis kasvisruoka voi olla todella hyvää! Blå Band lanseerasi kolme uutta tuotetta: Kanttarellirisoton, Parsarisoton ja Couscous-Kasvispadan. Case Blå Band haki uutuustuotteille tunnettuutta ja myyntiä hyödyntämällä natiivimainonnan monia mahdollisuuksia syksyn 2018 aikana.
2. Ratkaisu
Kampanjan lähtökohtana oli monikanavaisuus Annassa ja Kotiliedessä. Kampanja näkyi niin brändien verkkosivuilla, lehdissä kuin somekanavissakin.
Kanttarelli- ja parsarisotot
Ihan aluksi rekrytoitiin testiryhmä tuunaamaan omia versioita Blå Bandin kanttarelli- ja parsarisotoista. Rekrytointi tapahtui Anna.fi:n verkkoartikkelissa.
Lehden lukijoita ja verkon kävijöitä aktivoitiin äänestämään parasta risottoreseptiä Anna.fissä. Advertoriaalissa Annassa, Kotiliedessä ja Kotiliesi.fissä kehotettiin tutustumaan parhaisiin risottoresepteihin. Äänestämään ohjattiin display-kampanjalla, joka oli kohdennettu ruoasta kiinnostuneille. Natiivisisältöihin ohjattiin myös sisältönostoin, uutiskirjein sekä Facebookin avulla.
Suositut vaikuttajat Sara Parikka ja Frutti di Mutsi testasivat ja tuunasivat myös reseptejä. Bloggaajien omia somekanavia hyödynnettiin tässä. Ruokabloggaajien vinkit ja reseptit kiinnostivat, lue lisää tuloksista.
Lähtökohtana oli monikanavaisuus sekä kuluttajien aktivointi testiryhmin ja äänestyksin.

Couscous-Kasvispata lanseerattiin bloggaajien kanssa
Monikanavaisuus, eli näkyvyys verkossa, printissä ja somessa jatkui Couscous-Kasvispata-lanseerauksessa. 12 suomalaista ruokabloggaajaa otti haasteen vastaan tuunatakseen tästä Blå Band -uutuudesta oman herkullisen versionsa.
Reseptit esiteltiin artikkeleissa Kotiliesi.fissä, joissa kehotettiin äänestämään parasta reseptiä. Kävijöitä ohjattiin ristiinlinkityksellä Anna.fistä, display-kampanjalla, advertoriaalilla Annassa ja Kotiliedessä sekä sosiaalisessa mediassa. Lisäksi, bloggaajien couscous-herkut esiteltiin Kotiliesi.fin Viikon ruokalistassa neljän viikon ajan.

Printtiadvertoriaalin lukuarvo oli jopa 92 %.
3. Tulokset
Kanttarelli- ja parsarisotot
- testiryhmään haki monta sataa henkilöä
- printtiadvertoriaalin lukuarvo oli jopa 92 %
- verkkoartikkelit herättivät yli 90 % ostokiinnostuksen
Vaikuttajat Sara Parikka ja Frutti di Mutsi testasivat ja tuunasivat myös reseptejä. Ruokabloggaajien vinkit ja reseptit kiinnostivat, sillä
- Frutti di Mutsin kanttarellirisottoreseptiä ja Sara Parikan juhlaillalliselle valmistamaa parsarisoton ohjetta luettiin 10 000 kertaa
Couscous-Kasvispata
- verkkoartikkelin lukuarvo oli peräti 95 %
- artikkeli antoi hyvin myönteisen mielikuvan mainostajasta, ja peräti 92 % oli kiinnostunut ostamaan couscousia
Blå Band -uutuudet tavoittivat kaiken kaikkiaan kymmeniä tuhansia kiinnostuneita, jotka myös paneutuivat sisältöihin, sillä artikkelien parissa viihdyttiin keskimäärin n. 01:30 minuuttia. Case Blå Bandin natiivisisältöjen herättämä ostokiinnostus oli huikean korkea, yli 90 %. Kampanjan ideoivat Pia Hagelberg Wavemaker-mediatoimistosta ja Otavamedia, ja sen toteutti asiakkaalle avaimet käteen -periaatteella Otavamedia.
*molemmille kampanjoille tehtiin mainonnan jälkimittaustutkimus lokakuussa 2018. Tutkimukset toteutti Leanlab by Digitalist.
Monimediakampanjat Risotoille ja Couscous-Kasvispadalle toteutuivat hienosti. Molemmat kampanjat saivat näkyvyyttä yli odotusten ja yhteistyö Otavamedian kanssa sujui helposti ja mutkattomasti.
Brand Manager
Continental Foods
Menestysresepti
Näillä keinoilla Otavamedia auttoi saavuttamaan tulokset.
-
Monikanavainen kampanja
-
Vaikuttajamarkkinointi
-
Some-markkinointi
-
Verkkomainonta
-
Anna.fi
-
Kotiliesi.fi
-
Anna-lehti
-
Kotiliesi-lehti
Tutustu Otavamedian suosittuihin bloggaajiin
Kiinnostaako vaikuttajamarkkinointi sinua? Jutellaan!
Satu Laksola
Vastaava tuottaja
+358 44 048 7401
Caset
Hae inspiraatiota oman menestystarinasi rakentamiseen.


Kikkoman kasvatti myyntiään vaikuttajamarkkinoinnin avulla

HBO Maxin uutuussarjan lanseeraus liimasi naiskohderyhmän ruutujen ääreen

Sunin tiskikonetabletit saivat huikean tavoittavuuden natiivikampanjalla

Kampanja toi esille Mikkelin seudun parhaat puolet

Lumon inspiroi kuluttajien parveke- ja terassiunelmia natiivikampanjalla

Vaikuttajan vauvavuosi testasi Semperin tuotteet tositoimissa
