Case Kela:
Elämässä.fi päästää Kelan asiakkaat ääneen

Palkittu verkkomedia tarjoaa Kelan asiakkaille vertaistukea elämän käännekohdissa ja parantaa asiakaskokemusta.

1. Lähtötilanne

Yhteenmuutto, esikoisen syntymä, sairastuminen, avioero, potkut, uusi opiskelupaikka… Elämässä tulee vastaan odotettuja ja odottamattomia tilanteita, joissa toimintaohjeet ja asiointi Kelassa ovat tarpeen.

Kela halusi tavoittaa asiakkaansa verkossa ja välittää ymmärrettävällä ja ihmisläheisellä tavalla tietoa etuuksistaan ja palveluistaan. Uusi verkkomedia korvaisi kotiin kannetun asiakaslehden ja ohjaisi kävijöitä Kelan verkkoasiointipalveluun.

2. Ratkaisu

Otavamedia suunnitteli ja toteutti Kelalle Elämässä.fi-verkkomedian. Alkuvuodesta 2017 lanseerattu sivusto luotiin eri elämäntilanteissa olevien Kelan asiakkaiden tarpeisiin.

Viikoittain päivittyvä sivusto tarjoaa huhupuheiden vastapainoksi oikeaa ja helposti omaksuttavaa tietoa Kelan etuuksista, kertoo tukia saaneiden ihmisten kokemuksista ja opastaa eteenpäin Kelan palvelujen pariin. Tavoitteena on entistä parempi asiakaspalvelu ja lähestyttävämpi Kela.

Elämässä.fi suunniteltiin alusta alkaen Kelan asiakkaan ehdoilla. Sivuston ominaisuudet, rakenne, käyttöliittymä, ulkoasu ja sisältökonseptit valittiin palvelemaan asiakasta ja ohjaamaan eteenpäin Kelan asiakaspolulla. Verkkomedian call-to-action-ohjaus vie kävijät tarvittaessa suoraan Kela.fin verkkoasiointipalveluun.

Verkkomedialle on asetettu selkeät mittarit, joilla tavoitteiden toteutumista seurataan. Tavoitteiden ja mittarien pohjalta on rakennettu dashboard, jossa oleellisin kävijädata esitetään ymmärrettävästi ja visualisoituna. Säännölliset analytiikkaraportit johtopäätöksineen ja toimenpide-ehdotuksineen ohjaavat toimintaa ja sivuston kehittämistä.

Viikoittain päivittyvä sivusto tarjoaa huhupuheiden vastapainoksi oikeaa ja helposti omaksuttavaa tietoa Kelan etuuksista.

Tavoitteena on entistä parempi asiakaspalvelu ja lähestyttävämpi Kela.

3. Tulokset

Kelan asiakkaat löysivät Elämässä.fin nopeasti. Orgaanisen ja maksetun somemarkkinoinnin ansiosta sivustolla vieraili jo ensimmäisten parin kuukauden aikana yli 40 000 kävijää. Vierailumäärät kasvoivat nopeasti, ja vuoden 2018 aikana sivulatauksia kertyi jo yli miljoona.

Kahden ja puolen vuoden säännöllisen hakukoneoptimoidun artikkelituotannon jälkeen pelkästään hakukoneista saapui kuukausittain yli 25 000 tiedonjanoista.

Yksi ensimmäisistä hakukonehiteistämme oli keväällä 2017 julkaistu artikkeli, jossa kerrotaan eläkkeellä olevan pariskunnan muutosta Espanjaan ja ulkomailla asumisen vaikutuksesta sosiaaliturvaan. Ajaton juttu tuo sivulle edelleen joka kuukausi pari sataa ulkomailla asumisesta kiinnostunutta.

Elämässä.fin ajankohtaisia artikkeleita nostetaan myös Kela.fi-verkkopalvelun etusivulle. Se on lisännyt kävijöiden määrää ja kasvattanut kiinnostusta verkkomediaa kohtaan.

Kuten vanha kansanviisaus kuuluu, verkkosivu ei ole projekti vaan prosessi. Siksi Elämässä.fiä kehitetään jatkuvasti. Ensimmäisen vuoden aikana muun muassa uusittiin tavoitteet ja mittarit, laajennettiin analytiikkaseurantaa, selvitetettiin lukijoiden mielipiteitä sivustosta, uudistettiin ulkoasua, lisättiin uusia ominaisuuksia, parannettiin hakukonelöydettävyyttä ja kehitetettiin sisältötyyppejä eteenpäin.

Elämässä.fin kanssa on ollut ilo kokeilla uudenlaisia asioita. Kävijöille on muun muassa kehitetty interaktiivisia sisältötyyppejä, kuten tietovisoja, äänestyksiä ja testejä. Verkkomedian esteettömyys oli alusta asti tärkeää, joten sivustolle hankittiin jo vuonna 2017 näkövammaisia varten ohjelma, joka muuttaa tekstin puheeksi. Seuraavaksi teemme sivustosta muiltakin osin saavutettavan.

Lokakuussa 2017 yhdeksänkuukautinen Elämässä.fi noteerattiin myös Atlantin takana New Yorkissa. Sivusto palkittiin printti- ja verkkomedioiden FOLIO Eddie and Ozzie Awards -designkilpailussa. Voitto tuli kuluttaja-asiakkaiden verkkomedioiden Standalone Digital Magazine -sarjassa.

Tällainen on Kelan asiakasmedia

Elämässä.fi on suomen- ja ruotsinkielinen verkkomedia Kelan henkilö- ja työnantaja-asiakkaille. Viikoittain päivittyvä sivusto tarjoaa elämänmakuisia asiakastarinoita, etuusfaktaa, osallistavia testejä ja tietovisoja, videoita sekä blogeja.

Elämässä.fi ylitti reilussa kuukaudessa 40 000 kävijän rajan
FOLIO Eddie and Ozzie Awards -designkilpailun voitto

Elämässä.fin ajankohtaisia artikkeleita nostetaan myös Kela.fi-verkkopalvelun etusivulle. Se on lisännyt kävijöiden määrää ja kasvattanut kiinnostusta verkkomediaa kohtaan.

Haluatko saada oman median tukemaan tavoitteitasi?

Risto Laine
Myyntijohtaja
0400 678 188

Ota yhteyttä