

Paulig Barista:
media, jolla on oma paahtimo
Työ kahvilan tiskin takana ei ole enää vain tapa rahoittaa opintoja, vaan ura, johon halutaan satsata. Siksi Paulig rakentaa omaa mediaa baristoille ja muille intohimoisille kahvihifistelijöille.
1. Lähtötilanne
Tiesitkö, että kahvistasi 98 prosenttia on vettä? Ja me täällä Otavamedia OMAn Pasilan toimistolla valutamme veden kahvinkeittimeemme WC:n lavuaarin hanasta. Tämä on yksi niistä yksityiskohdista, joista vitsailimme uuden asiakkaamme Paulig Professionalin tiimin kanssa jo ensimmäisessä tapaamisessamme keväällä 2016. Paulig ei hätkähtänyt tunnustustamme. He osaavat kahvin, me omalaiset hallitsemme vaikuttavat sisällöt.
Kahvitriviaa ja ammattihuumoria sopivassa suhteessa
Ensimmäisen palaverimme varsinaisena aiheena oli Pauligin asiakaslehti Barista, joka oli vanhempi kuin moni meistä palaverin osallistujista. Lehden julkaiseminen on aloitettu jo 1970-luvulla, ensin Á la Paula -lehtenä, josta nimi vaihtui 2000-luvulla Baristaksi. Barista ajoi asiansa. Se oli kuin Juhla Mokka. Asiallinen, aina tutun makuinen ja kertoi tarinoita Pauligin ja sen asiakaskahviloiden ratkaisuista.
Mutta Barista-lehden takana oleva Paulig Professional itse oli uudistunut. Sen koulutuskeskus Paulig Barista -instituutti on syvällä alan uusimmissa trendeissä ja jakaa osaamistaan jatkuvasti kasvavalle, intohimoisesti kahviin suhtautuvalle kahviammattilaisten joukolle. Instituutti kouluttaa vuosittain tuhansia kahvialan ammattilaisia ja kotibaristoja Suomessa ja Pauligin kohdemaissa. Pauligin kouluttajat ottavat kursseillaan tilan haltuun. He ovat valovoimaisia esiintyjiä, jotka viljelevät kahvitriviaa ja ammattihuumoria sopivassa suhteessa samalla kun näyttävät alan ammattilaisille, kuinka syntyy täydellinen flat white.

2. Ratkaisut
Tavoitteena uudistaa mielikuvaa baristojen ammattikunnasta
Barista-lehden uudistaminen aloitettiin vauhdilla. Jo ensimmäisessä työpajassa löysimme Baristan uuden tone of voicen ja olimme yksimielisiä siitä, että Barista olisi jatkossa lehti kahvista eikä lehti Pauligista tai sen asiakasravintoloista. Ajattelu siirrettiin rohkeasti pois omasta brändistä – vaikka se tarkoittaisi kilpailevan pienpaahtimon baristan esiintuomista omassa mediassa.
Samalla halusimme uudistaa koko mielikuvan baristan ammatista
- Työ kahvilan tiskin takana ei ole enää vain tapa rahoittaa opintoja, se on ura, johon halutaan satsata.
- Paulig Barista-instituutin intohimo ja vihkiytyminen kahviin on asia, jonka haluamme välittää lukijoillemme.
Barista-lehden uudistus meni nappiin. Maaliskuussa 2017 Barista oli ehdolla vuoden ammattilehdeksi Aikakausmedian Edit-gaalassa ja muutama kuukausi aiemmin syksyllä sen ulkoasu-uudistus palkittiin kullalla New Yorkin 2016 Folio: Eddie & Ozzie Awards -kilpailussa.
Paulig Barista -instituutin intohimo ja vihkiytyminen kahviin on asia, jonka haluamme välittää lukijoillemme.
Paulig Barista-instituutin intohimo ja vihkiytyminen kahviin on asia, jonka haluamme välittää lukijoillemme.
3. Tulokset
Lehdestä kansainväliseksi kahvimediaksi
Kun palkintoja jaettiin syksyllä New Yorkissa, me käynnistelimme Vuosaaren paahtimolla Pauligin kanssa yhteistä videotuotantoamme ja ryhdyimme rakentamaan Baristasta kansainvälistä kahvimediaa.
Otavamedia OMAn ja Pauligin yhteistyön perustana on jatkuva sisällöntuotanto printtiin ja verkkoon. Vastaamme Barista-lehden sisällöistä ja ulkoasusta sekä verkkosivuston ulkoasusta, videotuotannosta ja osasta sisältöjä. Lisäksi sparraamme, editoimme ja hakukoneoptimoimme Pauligin kouluttajien blogeja. Aiheet ideoidaan yhteisissä toimitusneuvostoissa.
Myös Paulig on kouluttanut meitä omalaisia. Toimituksemme kahvinkeittimen vieressä on kymmenkunta kehystettyä diplomia Paulig Barista-instituutin mukaansatempaavilta kursseilta. Ja mikä parasta, koska kahvista on tullut myös meidän intohimomme, käytävillämme kuuluu parhaillaan pörinää. Ei, se ei ole Nuova Simonelli vaan pora. Työn alla on kuin onkin keittiö, jossa on vesipiste! Instituutin kouluttaja Karoliina ”Karkki” Mäkelän sanoin: Go ahead, put your nerd glasses on, have fun and make it good!
Tällainen on baristojen oma media:
- Barista on suomenkielinen lehti Paulig Professionalin ja Paulig Barista-instituutin asiakkaille. Lehti ilmestyy kolme kertaa vuodessa.
- Baristainstitute.com on Baristan englanninkielinen verkkomedia, jonka kohderyhmää ovat alan ammattilaiset ja intohimoisesti kahviin suhtautuvat kotibaristat Pauligin kohdemaissa.
Oman median tavoitteet:
- tehdä oppimisesta hauskaa ja vahvistaa baristojen ammattiylpeyttä ja osaamista jakamalla Barista-instituutin syvällistä osaamista alan ammattilaisille.
- Laajentaa intohimoisesti kahviin suhtautuvien ammattilaisten määrää herättelemällä kahvilatyöntekijöiden uteliaisuutta ja mielenkiintoa kahvia kohtaan.
Go ahead, put your nerd glasses on, have fun and make it good!
Kouluttaja
Paulig Barista -instituutti
Menestysresepti
Näillä keinoilla Otavamedia auttoi saavuttamaan tulokset.
-
Asiakaslehdet
-
Sisällöntuotanto verkkoon
Miksi yritys tarvitsee oman median?
Jutellaan lisää oman median mahdollisuuksista!
Päivi Laakso
Asiakasvastaava tuottaja
+358 50 327 5328
Caset
Hae inspiraatiota oman menestystarinasi rakentamiseen.


Kikkoman kasvatti myyntiään vaikuttajamarkkinoinnin avulla

S-market nosti brändimielikuvaa Unelmien joulu -teemaosiossa

Elämässä.fi päästää Kelan asiakkaat ääneen

Lejos saavutti ennätyksiä oman ja ostetun median yhteistyöllä

Elämässä.fin testit välittävät Kela-tietoa viihdyttävästi
