Case Stella:
laadukkaalla videolla huikeaa näkyvyyttä

Otavamedia OMA ja Stella kotipalvelut ovat toteuttaneet vuoden aikana kolme mittavaa videoprojektia. Tavoitteena on pitkäkestoinen hyöty, jonka myötä videoiden jalkauttaminen ja jakelualusta ovat tarkkaan harkitut.

1. Lähtötilanne

Stella Kotipalvelut Oy on markkinajohtaja siivouksen, lastenhoidon, terveydenhuollon ja turvalaitteiden kotiin tuotettavissa palveluissa. Stellan toiminnassa korostuu ihmisyys ja välittäminen. Kaiken pohjalla on lupaus siitä, että suomalaiset voisivat elää parempaa arkea ja onnellisempaa elämää omassa kodissaan.

Otavamedia OMA ja Stella Kotipalvelut ovat toteuttaneet vuoden 2018-19 aikana kolme mittavaa videoprojektia, joista jokainen on koostunut useamman videon muodostamasta kokonaisuudesta. Case Stellan tavoitteena on ollut pitkäkestoinen hyöty, jonka myötä myös videoiden jalkauttaminen ja jakelualusta ovat tarkkaan harkitut. Kukin kokonaisuus suunnattiin palvelemaan tiettyä Stellan ydintoimintaa.

2. Ratkaisu

Stellasta elämää (siivousvinkkivideot)

Jokapäiväisistä siivousvinkeistä haluttiin viestiä viihdyttävästi 15 vinkkivideon kautta, jotka eivät olleet itsestään selviä ja juuri siksi yllättävän hyödyllisiä. Videoiden tunnelma rakennettiin valoisaksi ja hyväntuuliseksi. Näyttelijä Eero Ritalan spiikki toi lisänä komiikkaa ja helposti lähestyttävyyttä.

Videot julkaistiin sekä Stellan oman median kanavissa (asiakaskirjeet, blogijulkaisut, palvelusivusto), että myös ansaitun ja ostetun median alustoilla (YouTube, FB, IG, Twitter).

Toteutimme kolme videoprojektia, jotka kukin palvelivat tiettyä ydintoimintaa.

Stellanen orkesteri (lastenlauluvideot)

Kuusi lastenlauluvideota on jotain täysin uutta kaupallisen oman median saralla.Yhteistyökumppaniksi valikoitui Mirkka & Luis –duo, jonka yhtye valjastettiin Stellaseksi orkesteriksi. Kuuden lastenlaulun ympärille rakennettiin kotoisa studio, sekä näytellyt spiikkiosuudet, jotka tukivat laulujen sanomaa.

Videot julkaistiin jälleen Stellan oman median kanavissa, jonka lisäksi ostettua ja ansaittua mediaa lähdettiin hakemaan YouTubesta, Facebookista ja Twitteristä. Jo ensimmäisten uutiskirjeiden avausprosentti oli yli 30 %.

Minun Stellani (asiakaskohtaamiset)

Asiakaskohtaamisissa haluttiin nostaa esiin ihmisiä ja persoonia. Sen sijaan, että olisimme lähteneet avaamaan eri palveluratkaisuja, päätimme antaa puhtaasti äänen heille, keitä Stella on tavalla tai toisella pystynyt auttamaan.

3. Tulokset

Case Stella pääsi tavoitteisiin kaikilla asetetuilla mittareilla.

Siivousvinkkivideot: Uutiskirjeiden avausaste oli yli 45 % (parhaimmillaan jopa 60 %) ja niiden myötä vinkkejä katsottiin yli 15 000 kertaa. Bloginostoissa yhdellä vinkillä oli keskimäärin kuusisataa lukijaa ja sen äärellä oli vietetty keskimäärin puolitoista minuuttia. YouTubessa vinkit ovat tavoittaneet jo yli 2,3 miljoonaa suomalaista ja vinkkejä on katsottu lähes 750 000 kertaa. Yleisö on rakentunut sekä maksetusti että ansaitusti. Parhaimmillaan jopa 40 % kaikista katsojista on katsonut vinkin loppuun saakka, eli sisältö on koettu vetoavaksi. Facebookissa tavoitettavuus on ollut yli puoli miljoonaa ja keskustelu on ollut hetkittäin hyvinkin vilkasta.

Lastenlauluvideot: Lastenlauluaiheisilla sivuilla on ollut yli 3 700 lukijaa ja kokoomasivu on noussut koko Stella-sivuston kuudenneksi suosituimmaksi. YouTubessa lastenlaulujen mainokset ovat näkyneet yli 730 000 kertaa, joista yli puolen minuutin katselukertoja on ollut yli 130 000. Itse lastenlauluja on katsottu lähes kuusituhatta tuntia. Facebookin kautta lastenlaulut ovat tavoittaneet yli 160 000 suomalaista. Yleisö on rakentunut sekä maksetusti että ansaitusti. Twitterin maksetut näytöt ovat olleet kahdeksan tuhannen paikkeilla.

Asiakaskohtaamisvideot suunniteltiin tukemaan myös lineaaritelevisioon suunnattua kampanjointia. Tätä kirjoittaessa tarkempaa seurantadataa ei ole saatavilla.

Video kumppanuudesta

Stella Kotipalvelut Oy:n markkinointiviestinnän- ja kuluttajapalveluiden johtaja Aarne Töllinen kävi Otavamedialla keskustelemassa mm. oman ja ostetun median tulevaisuudesta sekä Stellan ja Otavamedia OMAn kumppanuudesta. Katso tallenne täällä.

Uutiskirjeiden avausprosentti oli keskimäärin 45
YouTubessa vinkkivideot saavuttivat jopa 2,3 miljoonaa suomalaista
Lastenlaulujen videomainokset YouTubessa näkyivät yli 730 000 kertaa

Uskallettiin nostaa laaturimaa ja tehdä videoista tv-spotit.

Aarne Töllinen
markkinointiviestinnän ja kuluttajapalveluiden johtaja
Stella Kotipalvelut Oy

Vaikuttavia tarinoita videoilla. Ota yhteyttä, niin jutellaan!

Harri-Pekka Pietikäinen
Kaupallinen tuottaja
045 132 3506

Ota yhteyttä