Case Blå Band: natiivimainonnalla uutuuksille yli 90 % ostokiinnostus

Uusille Risotoille ja Couscous-Kasvispadalle saatiin tunnettuutta natiivimainonnalla ja vaikuttajayhteistyöllä. Kampanja vahvisti Blå Bandin mielikuvaa kasvisruokamarkkinalla.

Tavoitteet

Blå Band -brändin tunnettuus on korkea, yli 80 %*. Brändi halusi vahvistaa asemaansa kasvavassa kasvisruokasegmentissä ja kertoa, että puolivalmis kasvisruoka voi olla todella hyvää! Blå Band lanseerasi kolme uutta tuotetta: Kanttarellirisoton, Parsarisoton ja Couscous-Kasvispadan. Uutuustuotteille haettiin tunnettuutta ja myyntiä hyödyntämällä natiivimainonnan monia mahdollisuuksia syksyn 2018 aikana.

Case Bla Band risotto advertoriaali Otavamedia

Mitä tehtiin ja miten onnistuttiin Risottojen lanseerauksessa?

Kampanjan lähtökohtana oli monikanavaisuus Annassa ja Kotiliedessä. Kampanja näkyi niin brändien verkkosivuilla, lehdissä kuin somekanavissakin.

Ihan aluksi rekrytoitiin testiryhmä tuunaamaan omia versioita Blå Bandin kanttarelli- ja parsarisotoista. Rekrytointi tapahtui Anna.fi:n verkkoartikkelissa.

Lehden lukijoita ja verkon kävijöitä aktivoitiin äänestämään parasta risottoreseptiä Anna.fissä. Advertoriaalissa Annassa, Kotiliedessä ja Kotiliesi.fissä kehotettiin tutustumaan parhaisiin risottoreseptein. Äänestämään ohjattiin display-kampanjalla, joka oli kohdennettu ruoasta kiinnostuneille. Natiivisisältöihin ohjattiin myös sisältönostoin, uutiskirjein sekä Facebookin avulla.

  • peräti 244 henkilöä (!) halusi osallistua testiryhmään, johon valittiin 40.
  • kampanjasivuilla – rekryartikkeli ja tulosartikkeli äänestyskilpailuineen – oli yli 32 000 kävijää
  • printtiadvertoriaalin huomioarvo oli jopa 72 %
  • printtiadvertoriaalin lukuarvo jopa 92 %
  • verkkoartikkelit herättivät yli 90 % ostokiinnostuksen
  • Facebook tavoitti kampanjan aikana yhteensä 125 000 henkilöä

Suositut vaikuttajat Sara Parikka ja Frutti di Mutsi testasivat ja tuunasivat myös reseptejä. Bloggaajien omia somekanavia hyödynnettiin tässä. Ruokabloggaajien vinkit ja reseptit kiinnostivat, sillä

  • Frutti di Mutsin kanttarellirisottoreseptiä ja Sara Parikan juhlaillalliselle valmistamaa parsarisoton ohjetta luettiin 10 000 kertaa

Couscous-Kasvispata lanseerattiin bloggaajien kanssa

Monikanavaisuus, eli näkyvyys verkossa, printissä ja somessa jatkui Couscous-Kasvispata-lanseerauksessa. 12 suomalaista ruokabloggaajaa otti haasteen vastaan tuunatakseen tästä Blå Band -uutuudesta oman herkullisen versionsa.

Reseptit esiteltiin artikkeleissa Kotiliesi.fissä, joissa kehotettiin äänestämään parasta reseptiä. Kävijöitä ohjattiin ristiinlinkityksellä Anna.fistä, display-kampanjalla, advertoriaalilla Annassa ja Kotiliedessä sekä sosiaalisessa mediassa. Lisäksi, bloggaajien couscous-herkut esiteltiin Kotiliesi.fin Viikon ruokalistassa neljän viikon ajan.

 

 

 

 

 

 

Entä tulokset?

  • äänestysartikkelia luettiin yhteensä yli 15 000 kertaa
  • viikon ruokalistaa Kotiliesi.fissä luettiin yli 4000 kertaa
  • Facebook tavoitti yli 50 000 henkilöä
  • verkkoartikkelin lukuarvo peräti 95 %
  • artikkeli antoi hyvin myönteisen mielikuvan mainostajasta, ja peräti 92 % oli kiinnostunut ostamaan couscousia

Blå Band -uutuudet tavoittivat kaiken kaikkiaan kymmeniä tuhansia kiinnostuneita, jotka myös paneutuivat sisältöihin, sillä artikkelien parissa viihdyttiin keskimäärin n. 1,5 minuuttia. Natiivikampanjan herättämä ostokiinnostus oli huikean korkea, yli 90%. Kampanjan ideoivat Pia Hagelberg Wavemaker-mediatoimistosta ja Otavamedia, ja sen toteutti asiakkaalle avaimet käteen -periaatteella Otavamedia.

”Monimediakampanjat Risotoille ja Couscous-Kasvispadalle toteutuivat hienosti. Molemmat kampanjat saivat näkyvyyttä yli odotusten ja yhteistyö Otavamedian kanssa sujui helposti ja mutkattomasti”, toteaa Brand Manager Tessa Ramm-Schmidt Continental Foodsilta.

 

*molemmille kampanjoille tehtiin mainonnan jälkimittaustutkimus lokakuussa 2018. Tutkimukset toteutti Leanlab by Digitalist.

Kiinnostaako vaikuttajamarkkinointi sinua? Jutellaan!

Maarit Nykänen
Kaupallinen tuottaja
358 40 717 1726

Ota yhteyttä.

Tutustu Otavamedian suosittuihin bloggaajiin

Lue lisää