Knorr Fond ”du Chef” – miten annosfondi tehtiin tunnetuksi

Miten blogihaasteen ympärille rakennetun kampanjakokonaisuuden avulla tavoitettiin uusia kuluttajia ja kasvatettiin myyntiä? Ja miten uutuusfondista tehtiin puheenaihe?

Kampanjan tavoitteena oli tehdä Knorr Fond ”du Chef” -annosfondia tunnetuksi kuluttajille ja ruoanlaiton harrastajille sekä ruokabloggaajille. Tavoitteena oli myös vahvistaa tuotteen brändimielikuvaa olemassa olevien käyttäjien keskuudessa sekä saada uusia käyttäjiä tuotteeelle ja aikaansaada lisämyyntiä. Tuotteesta haluttiin myös luoda puheenaihe blogeissa, somessa sekä ruoanlaitosta kiinnostuneiden keskuudessa.

”Suvun paras resepti”-kampanja osoittautui kustannustehokkaaksi ja toimivaksi konseptiksi ja avainmittarit saavutettiin – tavoitimme kampanjan avulla uusia kuluttajia joka myös näkyi myynnin kasvuna. Lisäksi saimme testiryhmän kautta arvokasta tietoa sittä miten kuluttajat kokevat tuotteet ja bloggaajien haastekisan kautta lukuisia uusia ideoita siitä miten käyttää Fond ”du Chef” –annosfondeja”, Knorrilta kommentoidaan tyytyväisenä.

Katso videolta, miten kampanja rakennettiin:

Ratkaisu ja medianäkyvyys:

Teeman ympärille koottiin monikanavainen ja elämyksellinen natiivimainonnan kokonaisuus: Tavoitteena luoda tunneside Knorrin tuotteisiin julkaisemalla itselle läheinen, perheen tai suvun suosikkiresepti.

Kampanjalle rakennettiin oma kampanjasivusto, lisäksi kampanja oli esillä monikanavaisesti ja -vaiheisesti Otavamedian verkossa. Kampanja alkoi toukokuussa 2015 ja jatkui tammikuulle 2016:

  • Suomen ruokabloggarit haastettiin innovoimaan Knorr Fond ”du Chef”:stä uusia reseptejä Ruoka.fissä
  • 19 bloggaria otti haasteen vastaan ja syntyi 44 herkullista uutta reseptiä
  • Kuluttajia aktivoitiin tutustumaan tuotteisiin kampanjasivustolla ja äänestämään paras resepti
  • Lisäksi järjestettiin Knorrin Bistro -tapahtuma, jonne kutsuttiin kaksi parasta reseptillään kuluttajaäänestyksen voittanutta bloggaria kisaamaan voitosta
  • Knorrin Bistro -tapahtumasta tehtiin päivityksiä kampanjasaitille (myös videomateriaalia)
  • Kuluttajia aktivoitiin testaamaan tuotteita itse: Tästä syntyi 100-henkilön testiryhmä
  • Tarinaa jatkettiin aikakauslehdissä, jossa esiteltiin voittanut resepti sekä bloggaaja (advertoriaaleina Anna, Kotiliesi ja Kaksplus)
  • Samaan aikaan Knorr näkyi sponsorina Ruoka.fin ja Kotiliesi.fin kaikissa suolaisissa resepteissä

Tulokset:

Kohderyhmä tavoitettiin ja aktivoitui:

  • Kampanjasivun katselut 103 155 kertaa
  • Kampanjasivulla vietettiin keskimäärin 1 min. 46 sek.
  • Kävijät tutuistuivat kampanjasivulla keskimäärin 2,47 sivuun/istunto
  • Yli 8 000 kuluttajaa äänesti Knorrin parasta reseptiä
  • Knorrin sponsoroimien reseptien parissa vietettiin aikaa jopa yli kolme minuuttia
  • Sosiaalisessa mediassa #Suvunparasresepti -kampanja lähti elämään
  • Kampanjasaitti jäi elämään puoleksi vuodeksi, joka lisäsi Knorrin annosfondien hakukonenäkyvyyttä

Mediayhdistelmä tuotti erinomaiset tulokset:

  • Display-mainonta vahvisti myönteistä brändimielikuvaa tuotteesta sekä herätti ostokiinnostusta:
  • Myönteinen vaikutus brändimielikuvaan: desktop-kävijät 58% ja mobiili-kävijät 45%
  • Ostokiinnostus: desktop-kävijät 74% ja mobiili-kävijät 61%
  • Printtimainonta huomattiin hyvin, mainos herätti myönteistä brändimielikuvaa sekä ostokiinnostusta:
  • Huomioarvot: Anna 78% ja Kotiliesi 76%
  • Ostokiinnostus: Anna 80% ja Kotiliesi 74%

Voinko olla avuksi?

Helena Räikkönen
Myyntipäällikkö
040 848 6900

Ota yhteyttä

Miten testiryhmän avulla lanseerattiin uusi jalkahoitotuote.

Katso casevideo