Elämässä.fi päästää Kelan asiakkaat ääneen

Palkittu verkkomedia tarjoaa Kelan asiakkaille vertaistukea elämän käännekohdissa ja parantaa asiakaskokemusta.

Yhteen muutto, esikoisen syntymä, sairastuminen, avioero, potkut, uusi opiskelupaikka… Elämässä tulee vastaan odotettuja ja odottamattomia tilanteita, joissa toimintaohjeet ja asiointi Kelassa ovat tarpeen.

Viikoittain päivittyvä sivusto tarjoaa huhupuheiden vastapainoksi oikeaa ja helposti omaksuttavaa tietoa Kelan etuuksista.

Otavamedia suunnitteli ja toteutti Kelalle Elämässä.fi-verkkomedian. Alkuvuodesta 2017 lanseerattu sivusto luotiin eri elämäntilanteissa olevien Kelan asiakkaiden tarpeisiin.

Viikoittain päivittyvä sivusto tarjoaa huhupuheiden vastapainoksi oikeaa ja helposti omaksuttavaa tietoa Kelan etuuksista, kertoo tukia saaneiden ihmisten kokemuksista ja opastaa eteenpäin Kelan palvelujen pariin. Tavoitteena on entistä parempi asiakaspalvelu ja lähestyttävämpi Kela.

Verkkomedian tavoitteiden toteutumista mitataan jatkuvasti

Elämässä.fi suunniteltiin alusta alkaen Kelan asiakkaan ehdoilla. Sivuston ominaisuudet, rakenne, käyttöliittymä, ulkoasu ja sisältökonseptit valittiin palvelemaan asiakasta ja ohjaamaan eteenpäin Kelan asiakaspolulla. Verkkomedian call-to-action-ohjaus vie kävijät tarvittaessa suoraan Kela.fin verkkoasiointipalveluun.

Kelan asiakkaat löysivät Elämässä.fin nopeasti. Orgaanisen ja maksetun somemarkkinoinnin ansiosta sivujen kuukausittainen kävijämäärä nousi reilussa kuukaudessa 40 000:een.

Vuoden kuluttua lanseerauksesta noin kymmenesosa kävijöistä tuli jo orgaanisesti hakukoneista. Hakukonehitiksi on muodostunut muun muassa artikkeli, jossa kerrotaan eläkkeellä olevan pariskunnan muutosta Espanjaan ja ulkomailla asumisen vaikutuksesta sosiaaliturvaan. Ajaton juttu tuo sivulle ison joukon Suomen säihin kyllästyneitä joka kuukausi.

Elämässä.fin ajankohtaisia artikkeleita nostetaan myös Kela.fi-verkkopalvelun etusivulle. Se on lisännyt kävijöiden määrää ja kasvattanut kiinnostusta verkkomediaa kohtaan.

Verkkomedialle on asetettu selkeät mittarit, joilla tavoitteiden toteutumista seurataan. Tavoitteiden ja mittarien pohjalta on rakennettu dashboard, jossa oleellisin kävijädata esitetään ymmärrettävästi ja visualisoituna. Säännölliset analytiikkaraportit johtopäätöksineen ja toimenpide-ehdotuksineen ohjaavat toimintaa ja sivuston kehittämistä.

Verkkosivu on prosessi, ei projekti

Kuten vanha kansanviisaus kuuluu, verkkosivu ei ole projekti vaan prosessi. Siksi Elämässä.fiä kehitetään jatkuvasti. Ensimmäisen vuoden aikana on muun muassa uusittu tavoitteet ja mittarit, laajennettu analytiikkaseurantaa, selvitetty lukijoiden mielipiteitä sivustosta, uudistettu ulkoasua, lisätty uusia ominaisuuksia, parannettu hakukonelöydettävyyttä ja kehitetty sisältötyyppejä eteenpäin.

Elämässä.fin kanssa on ollut ilo kokeilla uudenlaisia asioita. Verkkomedian esteettömyys oli alusta asti tärkeää, joten sivustolle hankittiin näkövammaisia varten ohjelma, joka muuttaa tekstin puheeksi. Kävijöille on kehitetty myös interaktiivisia sisältötyyppejä, kuten tietovisoja, äänestyksiä ja testejä. Somejaoissa on kokeiltu gif-animaatioita, joiden liike vangitsee huomion päivitysvirrassa.

Lokakuussa 2017 yhdeksänkuukautinen Elämässä.fi noteerattiin myös Atlantin takana New Yorkissa. Sivusto palkittiin printti- ja verkkomedioiden FOLIO Eddie and Ozzie Awards -designkilpailussa. Voitto tuli kuluttaja-asiakkaiden verkkomedioiden Standalone Digital Magazine -sarjassa.

Kultamitali kaulassa ei kuitenkaan passaa laiskistua. Prosessi jatkuu, ja vuodeksi 2018 onkin tiedossa taas uudentyyppisiä Elämässä.fi-sisältöjä…

Tällainen on Kelan asiakasmedia

> Elämässä.fi on suomen- ja ruotsinkielinen verkkomedia Kelan henkilö- ja työnantaja-asiakkaille. Viikoittain päivittyvä sivusto tarjoaa elämänmakuisia asiakastarinoita, etuusfaktaa, osallistavia testejä ja tietovisoja, videoita sekä blogeja.

Haluatko ohjata oman mediasi pariin uusia kohderyhmiä?

Tutustu ostetun median ratkaisuihin

Haluatko saada oman median tukemaan tavoitteitasi?

Risto Laine
Myyntijohtaja
0400 678 188

Ota yhteyttä