If Autoilijan Myyntiapu hyödyntää dataa ja kerää isot määrät liidejä

If haluaa auttaa kuluttajia auton myynnissä ja profiloitua kuluttajia hyödyttävien palveluiden tarjoajana. Otavamedia ja If kehittivät palvelun, jolla If pääsee luontevasti lähelle kuluttajan autonvaihtoprosessia.

If haluaa auttaa kuluttajia auton myynnissä ja profiloitua kuluttajia hyödyttävien palveluiden tarjoajana. Lisäksi Ifillä on tarve laadukkaisiin liideihin eli oman auton myyntiaikeissa olevien kuluttajien tunnistamiseen ja yhteystietojen keräämiseen. Otavamedia kehitti Ifin tarpeeseen täysin uuden tuotteen. Syntyi If Autoilijan Myyntiapu, Nettiauto.comista löytyvä hyötypalvelu.

Lähtötilanne

Autovakuuttaminen on haastava tuote markkinoida. Ne eivät ole ”kuluttajan kiinnostuskohteita”, jolloin kuluttajan tarvetta vakuutustuotteelle on vaikea ennakoida. Autovakuuttaminen on kuitenkin yksi tärkeimmistä vakuutustuotteista, sillä autoja myydään vuosittain joko liikkeiden tai kuluttajien välisessä kaupassa yli 600 000 kappaletta. Kaikkiin näihin liittyy vakuutus – vähintään liikennevakuutuksen muodossa.

Tavoite

Ifin tavoitteena on päästä lähelle kuluttajan autonvaihtoprosessia ja tehdä siitä mahdollisimman vaivatonta. Lisäksi tavoitteena on tarjota hyödyllisten sisältöjen avulla tietoa Ifin palveluista ja tuotteista autonvaihdon yhteydessä.

Tulokset

Autoilijan Myyntiapu tavoitti vuoden 2017 loppuun mennessä noin 10% kaikista henkilöistä, jotka ovat tehneet autokauppaa kyseisenä aikana Suomessa. Määrällisesti tämä oli yli 20 000 yksilöityä yhteystietoa, jotka toimitettiin Ifille myynnin ja markkinoinnin tarpeisiin.

Huhtikuussa pidetty Grand One -kilpailu nosti esiin datan luovan hyödyntämisen brändin rakennuksessa. Uuteen Googlen kanssa yhteistyössä perustettuun Grand One x Google -kategoriaan haettiin töitä, joissa hyödynnettiin data-ohjautuvaa markkinointia ja otettiin mahdollisimman hyvin huomioon asiakkaan koko digitaalinen polku. Finalistien joukossa oli myös Autoilijan Myyntiapu.

Luova ratkaisu

Otavamedia halusi rakentaa hyötypalvelun, jonka tavoitteena on auttaa kuluttajia nykyisen auton arvottamisessa ja auton myymisessä. Ratkaisuksi kehitettiin Autoilijan Myyntiapu –palvelu, joka pohjautuu Nettiauto.comin ainutlaatuiseen dataan. Kyseenomaisen palvelun toteuttaminen on mahdollista ainoastaan Nettiauto.comin yli 2 000 000 myydystä ja myynnissä olevasta autosta kerääntyneen datan avulla. Yhdistämällä kuluttajan kiinnostus, oikea mediaympäristö (kauppapaikka) sekä ainutlaatuinen data, palvelu oli mahdollista toteuttaa.

Kävijäohjaus palveluun oli keskeisessä roolissa tulosten tekemisessä. Palveluun ohjattiin display-mainonnalla Otavamedian verkostossa, kävijäohjauksilla Nettiauto.com-palvelussa sekä sisältösuositteluilla Otavamedian eri sivustoilla. Lisäksi Nettiauto.comin Taukopaikalta löytyi natiiviartikkeli, jossa palvelu esiteltiin. Artikkeli on kerännyt jo reilusti yli 100 000 lukukertaa.

If pääsi seuraamaan reaaliaikaisesti kampanjan toteutumista Googlen Data Studio -työkalun avulla rakennetun näkymän avulla.

Asiakkaan kommentti:

Meillä on tiivis ja toimiva kumppanuus Otavamedian kanssa.Teemme moniulotteista yhteistyötä, erityisesti auto- ja venepuolella. On hienoa, että Otavamedia pyrkii proaktiivisesti löytämään uusia ratkaisuja tarpeisiimme ja siitä on todella hyötyä, että he tuntevat meidät erinomaisesti pitkän kumppanuutemme ansiosta.

Tytti Haaga, markkinointipäällikkö, If

 

Miten hyödyntää käyttäjädataa kohderyhmän tavoittamiseksi?

Jukka Pulkkinen
Head of Digital Media Sales
050 390 4851

Ota yhteyttä