Monikanavainen Etiketti rakentaa vahvoja asiakassuhteita

Etiketti-lehden laadukas, monikanavainen sisältö on tärkeä osa Alkon asiantuntevaa ja vastuullista asiakaspalvelua.

Alkon Etiketti-lehden sisältöjen tehtävänä on tukea Alkon brändiä vastuullisena ja palvelevana yhteiskunnallisena toimijana sekä edistää terveyttä ja kohtuullista suomalaista ruoka- ja juomakulttuuria. Etiketin sisällöt ovat olennainen osa Alkon asiakaspalvelua. Sisällöt opastavat ja inspiroivat Alkon asiakkaita parempaan elämään, tietysti juomasta ja ruoasta nauttien.

Digisisällöt tekevät töitä myös printtilehtien ilmestymisen välissä

Rakensimme Alkon kanssa yhteistyössä monikanavaisen ruoan ja juoman maailmaan keskittyvän sisältökokonaisuuden, jonka pohjalta syntyy neljästi vuodessa 52-sivuinen asiakaslehti Etiketti ja sen ruotsinkielinen käännöslehti Etiketten. Printtilehden lisäksi tuotamme Alko.fihin vuositasolla 25–30 uutta juttua ja noin 50 päivitettyä vanhaa juttua tai reseptiä. Hyödynnämme liikkuvaa kuvaa viemällä katselijat maailman upeimmille viiniviljelmille syventämään omaa juomatietouttaan. Tuotamme myös opastavia hyötyvideoita, kuten vaikkapa reseptivideoita, osana muuta sisällöntuotantoa.

Digitaalisuus varmistaa, että sisällöt tekevät töitä printtilehtien ilmestymisenkin välillä. Verkkoon viedyt sisällöt helpottavat markkinointia, parantavat saavutettavuutta, rikastavat käytettävissä olevia sisältömuotoja ja osallistavat mukaan sisällöntuotantoon. Alkon verkkokaupan avaamisen jälkeen sisällöt myös ohjaavat verkko-ostoksille.

Suosio ylitti odotukset

Alko.fin juoma ja ruoka -osion suosio on kasvanut reippaasti yli odotusten. Verrattuna vuoden 2015 kesäkauden (1.6.–14.8.) liikenteeseen, osiossa oli vuonna 2016 jo 59 prosenttia enemmän kävijöitä. Myös hakukoneista tuleva liikenne kasvaa tasaisesti ja Etiketti-sisällöt nousevat usein sesonkien ykkösiksi – vaikka ne kilpailevat erittäin haastavilla ruokasisältöjen markkinoilla! Tämä kertoo, että sisältöjen hakukoneoptimointi toimii.

Vahva lukijasuhde on printtilehden tärkein pääoma: siinä missä yritys investoi julkaisuun rahaa, lukija investoi omaa aikaansa. Printti-Etiketin lukijasuhde on hyvin tiivis, ja saamme paljon palautteita suoraan lukijoilta ja myös Alkon myymälöiden kautta. Lehden onnistumista on mitattu myös Taloustutkimuksen Omnibus-tutkimuksissa, ja seuranta-aikana tyytyväisyys sisältöihin ja lehden onnistuminen sille asetetuissa tehtävissä on koko ajan kasvanut. Erityisen tyytyväisiä Etikettiin ovat Etiketin tilaajat, jotka suosittelevat mielellään sisältöjä ystävilleen. Suosittelua mittaava indeksi on erinomaisella tasolla (NSI 64).

Sisällöillä rakennetaan suhteita. Laadukkaiden suhteiden kautta voidaan vaikuttaa moniin muihin yrityksen menestystekijöihin kuten vahvaan brändiin sekä asiakkaiden ja sidosryhmien tyytyväisyyteen, asenteisiin ja mielikuviin. Suhteet varmistavat että tunnettuus perustuu oikeisiin ja todellisiin asioihin ja tekoihin, ei vanhaan mielikuvaan”, Alkon markkinointipäällikkö Sari Karjalainen kertoo.

Haluatko saada oman median tukemaan tavoitteitasi?

Risto Laine
Myyntijohtaja
0400 678 188

Ota yhteyttä

Miten Pauligista tuli media, jolla on oma paahtimo?

Tutustu caseen