Kiinnostuksen mukaan kohdentaminen

Kiinnostuksen mukaan kohdentaminen

Kohtaa kuluttaja kiinnostuksensa ääressä, saat viestillesi otollisen maaperän.

Kiinnostus ohjaa kuluttajan toimintaa

Kun kuluttajat kohdataan heille mieluisten kiinnostusten kohteiden parissa, ovat he tutkitusti alttiimpia ja vastaanottavaisempia aihepiiriin sopivalle mainonnalle – kunhan se tarjoillaan relevantissa ja kiinnostavassa muodossa. Kanavien sijaan kiinnostus ohjaa kuluttajien toimintaa, minkä vuoksi potentiaalisimmat asiakkaat tavoitetaan aina sieltä, missä he haluavat viettää aikaa, eli toisin sanoen itselle tärkeän asian parissa lukien vaikkapa terveydestä, hyvinvoinnista, kalastuksesta, veneilystä, ruoasta tai autoista.

Otavamedia innostaa ja inspiroi

Tuottamamme sisällöt perustuvat kuluttajan kiinnostukseen eri aihealueita kohtaan, minkä vuoksi näiden sisältöjen parissa viihdytään ja viisastutaan. Ne myös opastavat ja ohjaavat, taustoittavat ja tarinoittavat. Mainostajalle tämä tarkoittaakin mainontaa parhaimmillaan, eli mainontaa, jolla on vaikutusta.

Mainonnan kohdentaminen kiinnostuksen mukaan Otavamedian verkossa

Olemme Suomen suurimpia toimijoita verkossa. Kohtaamme kuukaudessa yli kolme miljoonaa suomalaista lähes 30 verkkopalvelussamme, jotka koostuvat tarkoista ja selkeistä kiinnostuskohderyhmistä sekä suuremmista, massat tavoittavista verkkosivuista.

Verkkosivujemme kävijätiedot kertovat paljon suomalaisista ja heitä kiinnostavista aiheista: milloin etsitään autoja, vinkkejä kodin sisustukseen, reseptejä ruoanlaittoon ja milloin vain vietetään aikaa verkossa viihteen parissa. Tämä tieto on olennaista, kun mainonnan kohdentaminen suunnitellaan kiinnostuksen mukaan.

Verkossa voi kohdentaa myös kontekstin eli verkkosivun aihepiiriin liittyvää mainontaa. Lue lisää tehokkaasta kontekstuaalisesta kohdentamisesta >>

Mainontaa voi kohdentaa myös päätelaitteen ja ajankohdan mukaan sekä alueellisesti ja demograafisesti. Tutustu tarkemmin muihin kohdennustapoihin >>

Verkkokävijöitämme kiinnostavat aiheet on koottu kiinnostuskohderyhmäkoreiksi.

Mainonnan kohdentaminen kiinnostuskohderyhmien avulla

Olemme paketoineet verkkokävijöitämme kiinnostavat aiheet kiinnostuskohderyhmäkoreiksi. Koreja on jo yli sata erilaista, ja ne päivittyvät viikon välein. Seuraamme käyttäjän polkua verkkosivustoilla evästeiden (cookiet) avulla, ja hyödynnämme niistä saatavaa dataa mainonnan kohdentamisessa Frosmon teknologian avulla.

Korien avulla mainontaa voidaan kohdentaa myös kontekstuaalisen kiinnostuksen mukaan. Tällöin esimerkiksi ruoka-artikkeleita kuluttavalle kävijälle voidaan näyttää ruoka-aiheista mainontaa, ja Tekniikan Maailman artikkeleita lukevalle autoharrastajalle voidaan tarjota mainospaikoilla uutta autoa varten rahoituslainaa.

Mainonnan kohdentaminen kiinnostuksen mukaan Otavamedian aikakauslehdissä

Kustannamme Suomessa yhteensä 25:tä yleisöaikakauslehteä, joista monet ovat oman alansa markkinajohtajia. Aikakauslehtiämme luetaan, koska niiden tilaajat ovat kiinnostuneita aiheista, joita lehdet käsittelevät. Lukija viihtyy lehden parissa pitkään syventyäkseen sen sisältöön ja mainossivuihin omassa rauhassa, kiireettömästi. Suomalaiset käyttävät yhden aikakauslehden numeron parissa keskimäärin 69 minuuttia. Otavamedian luetuimpien lehtien parissa viihdytään peräti 112 minuuttia. (Lähde: KMT Al+Total 2018, Kantar Oy )

Kysymme vuosittain aikakauslehtiemme lukijoiden kiinnostusalueita. Tämän tiedon perusteella pystymme kohdistamaan myös mainontaa tarkasti juuri niille kohderyhmille, jotka ovat kiinnostuneita tietystä aihepiiristä. Kiinnostuksen mukaan kohdentaminen halutulle kohderyhmälle voidaan tehdä aikakauslehdessä joko liitteillä tai kohdennetuilla mainoksilla.

Mainonnan kohdentaminen kiinnostuksen mukaan Otavamedian eri kanavissa

Otavamedian kautta voidaan kohdentaa mainontaa kiinnostuksen mukaan sekä verkossa että aikakauslehdissä. Voit kohdentaa mainontaa monin eri menetelmin:

  • Brändikohtaisuus: Lukuisten brändiemme olemassaolo perustuu juurikin eri kiinnostusalueiden seurantaan. Brändikohtainen kohdennus on helppoa, kun valitsee kuluttajan kiinnostukseen perustuvan oikean mediaympäristön.
  • Selektiivinen liitteistäminen: Käymme jatkuvaa vuoropuhelua eri aikakauslehtien kestotilaajien kanssa heidän kiinnostusten kohteistaan ja kohdennamme mainontaa saatujen vastausten mukaan. Poolistamme löytyy tällä hetkellä jo 800 000 vastausta.
  • Valmiit monikanavaiset (printti ja verkko) kiinnostuskohderyhmäpaketit eri toimialoille: Yhdistämällä monikanavaisuuden mahdollisuudet voit tavoittaa saman kuluttajan kiinnostuksensa äärestä niin printtilehden parissa kuin verkossa.
  • Verkkokäyttäytymiseen perustuva kiinnostus aihepiireittäin: Yleisöpohjaiseen kiinnostusryhmäkohdennukseen tarkoitettujen korien avulla mainontaa voidaan kohdentaa myös kontekstuaalisen kiinnostuksen mukaan.
  • Ostoaie-dataan perustuva kohdentaminen: Haaveilu-harkinta-hankinta, eli kolmen hoon sääntö, jonka haaveilu-vaiheessa esimerkiksi auton ostajat etsivät ensin monipuolisesti tietoa useilta eri verkkosivustoilta, kuten Tekniikan Maailmasta ja Nettiautosta. Harkintavaiheessa tiedetään jo, mitä automerkkiä etsitään, joten kulutetun sisällön määrä suppenee ja tarkentuu. Hankintavaiheessa potentiaalinen asiakas on jo käynyt keskustelua autoliikkeen kanssa, saattanut tehdä myynti-ilmoituksen vanhasta autosta ja selaillut tai kilpailuttanut rahoitustarjouksia. Pystymme seuraamaan kaikkea tätä, minkä ansiosta pystymme kohdentamaan mainontaa kaikille kolmelle vaiheelle.

Haluatko jutella kiinnostuksen mukaan kohdentamisesta?

VIRPI ÅBERG
Key Account Manager
+358 40 709 3137

Ota yhteyttä