Kiinnostuskohderyhmät

Kiinnostuskohderyhmät

Yksi valmiiksi paketoitu kiinnostuskohderyhmä, kiitos! Onnistuu, saisiko olla esimerkiksi ryhmä innokkaita penkkiurheilijoita?

Kohdennuspäätöksien yksinkertaistamiseksi olemme paketoineet verkkokävijöitämme kiinnostavat aiheet kiinnostuskohderyhmiksi, jotka pohjautuvat kävijöiden vierailuihin laadukkaiden sisältöjen parissa. Seuraamme käyttäjän polkua verkkosivustoilla evästeiden (cookiet) avulla, ja hyödynnämme niistä saatavaa dataa mainonnan kohdentamisessa erilaisten teknologioiden avulla.

Yleisöperusteisia kiinnostuskohderyhmiä on jo yli sata (100) erilaista, ja ne päivittyvät reaaliaikaisesti, jolloin tarjoamme markkinoiden laadukkaimpia täsmäkontakteja (focus) perinteisen (reach) peiton lisäksi.

Täsmäkontaktien segmentointisääntöinä ovat vähintään 2 vierailukertaa viimeisen 7 vuorokauden aikana, jonka jälkeen esitämme mainontaa ainoastaan aktiiviselle kävijälle. Jos segmenttisääntö ei toteudu eli kävijän kiinnostus muuttuu, lopetamme mainonnan esittämisen välittömästi.

Esimerkkejä kiinnostuskohderyhmien tavoittavuudestamme:

  • Ruuasta, juomasta, ruuanlaitosta ja leivonnasta kiinnostuneita yhteensä 1,2 miljoonaa (50% kohderyhmästä) 
  • Hyvinvoinnista ja terveydestä kiinnostuneita yhteensä 1,1 miljoonaa (50% kohderyhmästä) 
  • Autoista ja moottoriajoneuvoista kiinnostuneita lähes 600 000 (51% kohderyhmästä) 
  • Viihde-elektroniikasta ja tietotekniikasta kiinnostuneita noin 500 000 (46% kohderyhmästä) 
  • Lapsiperheaiheista kiinnostuneita noin 620 000 (46% kohderyhmästä) 

Lähde: KMT 2021, Kantar Oy, FIAM vk 38-41/2021 AudienceProject 

Suosituimpia kiinnostuskohderyhmiä ovat:

  • Autoilusta, veneilystä, moottoripyöräilystä jne. kiinnostuneet kävijät
  • Ulkoilusta ja eräilystä kiinnostuneet
  • Tekniikasta ja/tai viihde-elektroniikasta kiinnostuneet
  • Hyvinvoinnista ja terveydestä kiinnostuneet
  • Muodista ja kauneudesta kiinnostuneet
  • Pihasta ja puutarhasta kiinnostuneet
  • Ruoasta kiinnostuneet
  • Asumisesta ja sisustamisesta kiinnostuneet
  • Kulttuurista ja kirjallisuudesta kiinnostuneet
  • Lapsiperhe-elämään liittyvistä osa-alueista (esim. raskauteen liittyvistä aiheista) kiinnostuneet

Useat yllämainitut kiinnostuskohderyhmät ovat jaettavissa vielä tarkempiin alatasoihin, esim. kameroista tai valokuvaamisesta kiinnostuneisiin. Kyseisiin segmentteihin voidaan kohdentaa lisäksi kontekstuaalisen kiinnostuksen mukaan. Tällöin esimerkiksi ruoka-artikkeleita kuluttavalle kävijälle voidaan näyttää ruoka-aiheista mainontaa Kotiliesi.fi-sivuilla, ja Tekniikan Maailman artikkeleita lukevalle autoharrastajalle voidaan tarjota mainospaikoilla uutta autoa varten rahoituslainaa.

Kiinnostuskohderyhmiä tavoitat siis kiinnostusperusteisesti hakien peittoa (reach), täsmäkontakteja (focus), kontekstin mukaan tai kontekstin ja kiinnostuksen yhdistelmänä. Kysy lisää!

Kohdentamistavat etusivulle >>

Kohdennusvaihtoehtoja riittää, kerron mielelläni eri ratkaisuista!

Jukka Pulkkinen
Head of Digital Media Sales
+358 50 390 4851

Ota yhteyttä