Muut kohdennustavat

Muut kohdennustavat

Harvoin on päivänselvää, mistä asiakkaat ja haluttu kohderyhmä parhaiten löytyvät. Demografisen, kiinnostuksen tai kontekstin mukaan kohdentamisen lisäksi on muitakin kohdennustapoja, joita voi yhdistellä ja hyödyntää tarpeen mukaan.

Päätelaitteen mukaan kohdentaminen

Ajankohdan mukaan kohdentaminen

Alueellinen kohdentaminen

Hakujen mukaan kohdentaminen

Kohdentaminen päätelaitteen mukaan

Kohdennus voidaan tehdä päätelaitteen perusteella tietokoneille, tableteille tai mobiiliin. Eri kohdentamistapoja kannattaa miettiä mm. sesonkien mukaan, kesälomailijat löytyvät helpommin mobiilista kuin pöytäkoneilta. Sopivan kohdennuksen voi ratkaista myös mainoksen toteutus. Jos asiakkaan halutaan asentavan puhelimeensa sovelluksen, on luonnollinen mainosalusta mobiili. Samoin interaktiiviset elementit, kuten raaputettavat, ravistettavat, pyyhkäistävät ja muut rich media -toteutukset toimivat tehokkaasti juuri mobiilissa ja tableteissa. Tutustu mobiilimainontaan täällä >>

Kohdentaminen ajankohdan mukaan

Jos tavoitteena on löytää asiakas tiettynä viikonpäivänä tai tiettyyn kellonaikaan, voi ajankohtaan perustuva kohdentaminen olla täsmälleen oikea ratkaisu. Urheilutapahtumien erätauoilla on havaittavissa kävijämääräpiikkejä, jolloin mainoksen oikea näkyvyys kannattaa hyödyntää. Sivustojen liikenteessä on eroja myös viikonpäivien mukaan, mm. Nettiautossa viihdytään sunnuntai-iltaisin ja alkuviikosta tehdään autokaupat.

Oikeilla kohdennuksilla löydät yleisösi vaikka lätkämatsin erätauolla, ostoskeskuksen avajaisissa tai lomaa suunnittelemassa.

Kohdentaminen alueen mukaan

Maantieteellinen kohdentaminen on mainostajien keskuudessa suosittua. Alueellinen kohdentaminen onnistuu esim. kaupungin tai IP-osoitteen perusteella. Kohdennustarkkuus tietokoneiden osalta on jo melko hyvä, mutta mobiilin kohdennustarkkuudessa on vielä parannettavaa.

Päätelaitteen, alueen ja ajankohdan mukaan kohdennusta voi käyttää display- ja videomainonnassa.

Kohdentaminen hakujen mukaan

Nettixin (Nettiauto, Nettimoto, Nettivene, Nettikone, Nettimökki, Nettimarkkina, Nettivaraosa, Nettikaravaani) -sivustoilla eli vertikaaleissa on mahdollisuus kohdentaa mainontaa hakukäyttäytymisen perusteella. Jos asiakas etsii vaikkapa Toyota-merkkisiä henkilöautoja, hänelle voidaan näyttää hakuihin liittyvää mainontaa hakuhetkellä. Kohdennuksen kriteereinä voi olla auton tyyppi, vuosimalli, hinta, korimalli, vaihteisto, käyttövoima yms. Lue tarkemmin Nettix-markkinapaikoista täällä.

Nettixin kohdennukset onnistuvat display-mainonnassa.

Edellä esitettyjen sekä kiinnostusperusteisten lisäksi voimme tarjota yleisöperusteista kohdennusta. Yleisöperusteinen kohdentaminen voi perustua sivuston profiilitutkimuksiin, kirjautumistietoihin tai kolmannen osapuolen tarjoamiin tietoihin.

Kysy lisää eri kohdentamistavoista Otavamedian asiantuntijoilta!

Teemme paljon räätälöityjä kohdentamisratkaisuja ja kampanjatoteutuksia, joten käytä osaamistamme hyväksi ja ole yhteydessä.

Kerro keitä tavoittelet, minä kerron mistä heidät löytää.

Jukka Pulkkinen
Head of Digital Media Sales
050 390 4851

Ota yhteyttä