Beta

Mainonnan tutkiminen

Tutkimme jatkuvasti mainonnan vaikuttavuutta ja huomioarvoa Otavamedian aikakauslehdissä ja sivustoilla.

Haluatko tietää miten mainoskampanjasi toimii?

Luova ratkaisu vaikuttaa aina oleellisesti mainonnan onnistumiseen ja siksi sen toimivuutta on järkevä todentaa. Vaikutusten ymmärtäminen on tärkeää, jotta mainonnan tehosta saadaan irti optimaalinen hyöty.

Otavamedia tarjoaa mainostajille yhdeksi keinoksi mainonnan tehon ymmärtämistä mainonnan jälkimittausta. Mainoskampanjaan liitettävä tutkimus kertoo huomioarvon lisäksi mainoksen herättämistä mielikuvista, siitä millaisia ominaisuuksia kuluttaja mainokseen liittää sekä mainoksen herättämästä kiinnostuksesta tutustua tuotteeseen tai ostaa tuote. Tutkimuksen tuloksia vertaamme saman toimialan mainonnan keskiarvoihin.

Mainonnan tietopankki

Käytössämme on kattava mainonnan tietopankki, jossa on tällä hetkellä noin 10 000 tutkittua mainosta. Tietopankin avulla voimme analysoida mainonnan toimivuutta eri toimialojen tai eri medioidemme osalta.

Otavamedian tutkittujen aikakauslehtimainosten huomioarvon keskiarvo on 65 % ja liitteiden huomioarvo on peräti 75 %. Lisäksi esimerkiksi tuotenäytteiden tai reseptin käyttö tehokeinona nostaa mainoksen huomioarvoa ja ostokiinnostusta.

Verkkomainonnan huomioarvon keskiarvo on desktop-kampanjoiden osalta 49 % ja mobiilikampanjoiden 51 %. Natiivikampanjoissa on muuta verkkomainontaa paremmat keskiarvot myönteisen mielikuvan rakentamisessa ja ostokiinnostuksen herättämisessä, tosin natiivikampanjoiden tavoitteena ei useinkaan ole kerätä suuria massoja vaan tuoda kampanjaan tehoja vaikuttavuuden kautta.

Katso myös vinkit hyvän mainoksen suunnitteluun.

Mainonnan jälkimittauksen toteutus

Mainonnan jälkimittauksessa tutkitaan mainoksen huomioarvo, mainoksen herättämä mielikuva, ostokiinnostus, brändin tunnettuus ja mainoksen ominaisuudet. Myös asiakkaan omat lisäkysymykset on mahdollista liittää tutkimukseen. Aikakauslehtimainonnan jälkimittaukset tehdään joko lukijapaneelissa tai erillisissä tutkimusnumeroissa. Tutkimusten aikataulut löydät kunkin brändin Aikataulut ja teemat -taulukosta. Verkkokampanjat tutkitaan sivuston kävijöiden keskuudessa. Tutkimus voidaan toteuttaa display-, mobiili-, video- ja natiivimainoskampanjoista.

Tutkimuskiintiö on rajallinen, joten tutkimuspaikka on aina varattava etukäteen. Tutkimuksen arvo on 1500 €, mutta tarjoamme sen asiakkaillemme maksutta riittävän suuriin kampanjoihin. Neuvottele tutkimuksista yhteyshenkilösi kanssa. Tutkimukset toteuttaa Digitalist Group Oyj ja Iro Research Oy.

Mainonnan tunnuslukuja

Aikakausilehtimainonta

  • Huomioarvo
  • Myönteinen vaikutus mielikuvaan mainostajasta
  • Ostokiinnostus

Verkkomainonta

  • Huomioarvo
  • Myönteinen vaikutus mielikuvaan mainostajasta
  • Ostokiinnostus

Ota yhteyttä, niin mietitään parhaat tutkimusratkaisut sinun tarpeisiisi.

Lotta Stålhane
Tutkimuspäällikkö
050 356 2639

Ota yhteyttä

Uusimmat sisältömme