Beta

Natiivimainonta

Kiinnostus natiivimainontaa kohtaan kasvaa jatkuvasti, eikä ihme, sillä se on aivan ylivoimainen keino esimerkiksi ostokiinnostuksen herättäjänä.

Miksi tehdä natiivimainontaa Otavamedian kanssa? Natiivikampanjan tavoitteet Millaista on toimiva natiivimainonta? Natiivimainonta Otavamediassa Natiivikampanjan raportointi

Mitä natiivimainonta on? Ja miksi sitä pitäisi tehdä?

Natiivimainonta on:

  • maksettua sisältömarkkinointia eli vuokrattua mediaa
  • median keinoja ja muotoja hyödyntävää mainossisältöä
  • median sisältöelementtien kaupallistamista

Natiivimainonnassa viesteille on enemmän tilaa kuin perinteisessä mainonnassa, ja ratkaisujen etu on niiden aktivoiva luonne.  Erilaisia elementtejä ja kerrontatapoja on useita, ja niitä on helppo yhdistää tarpeisiisi, haluatpa sitten opastaa, inspiroida tai aktivoida. Summa summarum, natiivimainonta on parhaimmillaan hyvin kustannustehokas markkinointikeino kaupallisiin tavoitteisiisi pääsemiseksi.

Miksi tehdä natiivimainontaa Otavamedian kanssa?

Olemme luotettu natiivimainonnan kumppani. Mainostajat ovat äänestäneet IROn Mediatalojen yrityskuvatutkimuksessa Otavamedian natiivimainonnan sisällöt parhaiksi jo toista vuotta peräkkäin.

Uskomme, että menestyksen takana on luovien ja laadukkaiden natiiviratkaisujemme lisäksi myös kokemuksemme suomalaisista kuluttajista ja heidän kiinnostuksenkohteistaan: Tiedämme, kuinka eri asioista kiinnostuneet kuluttajat toimivat eri kanavissa, jolloin osaamme suunnitella ja toteuttaa sellaisia natiivimainonnan ratkaisuja, jotka aidosti sekä kohtaavat kohderyhmien tarpeiden kanssa ja tukevat asiakkaamme liiketoimintaa.

Natiivikampanjan tavoitteet

Pystymme huomioimaan kampanjasi sisällössä erilaiset liiketoiminnalliset tavoitteet ja auttamaan sinua niiden saavuttamisessa.

Tavoitteena brändimielikuvan muokkaaminen

Natiivimainonta on tehokas keino pyrkiä vaikuttamaan brändin mielikuviin, koska natiivisisällössä yrityksen viestille on enemmän tilaa ja sen kerrontakeinot ovat monipuolisia. Viesti on mahdollista kertoa esimerkiksi kuvan, tekstin, videon tai jopa pelin muodossa. Brändimielikuvan muokkaamisen lisäksi natiivimainonta toimii tutkitusti erinomaisesti myös ostokiinnostuksen herättäjänä. Lue lisää mainonnan tunnusluvuista.

Tavoitteena tietyn kohderyhmän tavoittaminen

Kerro meille, millaisen kohderyhmän haluat kampanjallasi tavoittaa ja valitsemme Otavamedian valikoimasta siihen sopivan verkkoalustan ja lehden, johon räätälöimme kohderyhmää puhuttelevan natiivimainossisällön. Käytössämme on myös kattava sosiaalisen median verkosto, jota hyödymme kampanjoissa.

Tavoitteena muutos hakukonelöydettävyydessä

Hakukoneoptimointi kuuluu olennaisena osana natiivimainoskampanjaan. Hakukoneet arvottavat verkkopalvelumme korkealle, joten niissä julkaistu natiivisisältö nousee hakutuloksissa tehokkaasti esille. Kun linkkaamme natiivisisällöstä yrityksesi sivuille, jaamme sille arvostusta, jolloin yrityksen verkkosivun näkyvyys hakukoneessa paranee.

Tavoitteena liidien kerääminen

Kun tavoitteenasi on kerätä yhteystietoja esimerkiksi yrityksen uutiskirjettä varten, natiivisisältöjen kautta se onnistuu helposti ja tietosuojalakia noudattaen. Kilpailut ja kyselyt ovat hauskoja ja käyttäjäystävällisiä keinoja koota yhteystietoja.

Tavoitteena kävijävirran ohjaaminen tiettyyn sisältöön

Tunnuslauseemme on: kalleinta on sisältö, jota ei lueta. Natiivisisältö on luontainen keino ohjata haluttuun sisältöön, jonne lukijat eivät ole vielä löytäneet. Näin sisältö saa ansaitsemansa yleisön.

Tavoitteena tutkimusten tekeminen

Kun haluat kerätä kuluttajilta tietoa yrityksesi tuotteista tai palveluista, pystymme tuottamaan sitä nativiisisällön yhteydessä olevan kyselyn avulla.

Tavoitteena ilmiöiden luominen

Yhdistelemällä erilaisia natiivimainonnan muotoja, kuten artikkeleita, vaikuttajamarkkinointia ja advertoriaaleja, saamme näyttävää pöhinää yrityksen ympärille. Sisällöillä luomme keskustelua ja tunteita sekä jaamme tarinoita, mitä ilmiön muodostuminen edellyttää.

Millaista on toimiva natiivimainonta?

TNS Kantarin Sisältö- ja natiivimarkkinointi Suomessa 2016 -tutkimuksen mukaan kuluttajat vaativat natiivimainonnalta laadukasta sisältöä.

Brändin tulisi:

  • Palvella kuluttajaa
  • Innovatiivisesti tuottaa sisältöjä, joilla erottua kilpailijasta ja ovat tässä ajassa
  • Tuottaa sisältöjä, jotka ovat lähellä journalistista muotoa
  • Välittää laadukasta mielikuvaa
  • Sisällöillä tukea brändiin ennestään liitettäviä mielikuvallisia elementtejä

Brändin ei tulisi:

  • Käyttää ylisanoja omasta tuotteestaan
  • Käyttää julkisuuden henkilöitä, joihin liitetään valmiiksi vahvoja mielikuvia
  • Hyödyntää testimoniaaleja näennäisesti eli vain positiivisia kommentteja

Lue Elli Mäkilän blogista lisää vinkkejä toimivasta natiivimainonnasta

Natiiviratkaisut Otavamediassa

Natiiviartikkelit

Perinteinen artikkeliin perustuva mainossisältö informoi ja kertoo tarinaa. Tuotamme artikkeleita avaimet käteen -periaatteella kaikille Otavamedian verkkoalustoille. Natiivisisällön muodolla ei ole rajoja. Se voi olla muun muassa kuvagalleria, listaus tai selviytymistarina.

Katso menestystarina LEGO Technic, joka rakentui neljästä suositusta natiiviartikkelista.

Advertoriaalit

Aikakausilehdissä julkaistavat advertoriaalit ovat lehtijutun muotoon kirjoitettua kaupallista sisältöä. Printissä julkaistavilla advertoriaaleilla on hyvä huomioarvo ja rikastavat verkossa toteutettavaa natiivikampanjaa.

Vaikuttajamarkkinointi

Otavamedian verkkoalustoilla toimii kattava blogiverkosto, johon kuuluu maan suosituimpia blogivaikuttajia. Kaupalliset blogiportaalit löytyvät Kaksplus.fistä, Anna.fistä, Kotiliesi.fistä ja Dekolehti.fistä. Kaupallinen blogiyhteistyö on loistava tapa hyödyntää bloggaajan olemassa olevaa yleisöä.

Katso elämyksellinen natiivikampanja Knorr Fond du Chef, jossa bloggaajat innovoivat uusia reseptejä.

Testiryhmät

Testiryhmä on yksi suosituimmista natiiviformaateistamme, kun lanseerataan uutta tuotetta tai tuotesarjaa. Testikokonaisuuteen kuuluu useampi sisältö, ja se kestää rekrytointeineen noin kaksi kuukautta. Testiryhmän koko voi olla jopa 100 henkilöä.

Katso case Lemon Juice & Glycerine, joka sai suuren huomiarvon mediayhdistelmän vuoksi.

Kilpailut

Rakennamme erilaisia kilpailuja muun natiivisisällön yhteyteen tai itsenäisinä kokonaisuuksina. Kilpailussa käyttäjät pääsevät osallistumaan, mikä on todettu mielekkääksi. Heitä on haastettu muun muassa kehittämään uusia reseptejä ja sisustamaan lukunurkkaus.

Pelit

Toiminnalliset ja hauskat pelit saavat käyttäjän viettämään aikaa mainossisällön parissa. Rakentamamme pelit ovat mobiilioptimoituja.

Verkkotestit

Verkossa täytettävät testit ovat suosittua ajanvietettä, joita rakennamme myös mainostajan tarpeisiin. Testissä käyttäjä vastaa hänelle esitettyihin kysymyksiin ja saa niiden perusteella valikoidun lopputuloksen. Testillä voidaan valistaa ja lisätä tietoutta halutusta aiheesta.

Tapahtumat osana kampanjaa

Vuoden aikana Otavamedia on mukana yli sadassa tapahtumassa. Natiivikampanjan yhteydessä tarjoamme mahdollisuuden näkyä sopivassa tapahtumassa. Vaihtoehtoja on monia: näkyvyys voi olla muun muassa sponsorointia, tuotesijoittelua tai aktiivista ohjelmaan osallistumista. Olemme mukana myös lukuisilla messuilla ja järjestämme lehtibrändien ympärille lukijailtoja, joihin räätälöimme näkyvyyttä.

Natiivikampanjan raportointi

Kampanjan päätyttyä toimitamme kattavan raportin kampanjan tunnusluvuista ja näkyvyyselementeistä. Raportointiin kuuluvat seuraavat:

  • Sivulataukset
  • Uniikit kävijät
  • Vietetty aika
  • Kampanjaan ohjaavan displayn CTR
  • Sosiaalisen median kontaktit, jaot ja tykkäykset

Erikseen sovittaessa mm:

  • Klikit per vko
  • Kerätyt liidit
  • Siirtymät jälleenmyyjän sivuille
  • Koko kampanjan tai sen osan tutkimus

Suunnitellaan yhdessä tarpeisiisi toimivimmat natiivimainonnan ratkaisut.

Elli Mäkilä
Liiketoimintapäällikkö
045 326 3212

Ota yhteyttä

Uusimmat sisältömme