Juristiliitto – äänisisällöt toivat jäsenmedialle uuden yleisön ilman lisäkustannuksia
Juristimedia äänessä -audiosarja pitää kuulijalle seuraa työmatkalla ja kuntosalilla. Se hyödyntää ja syventää Juristiliiton muita mediasisältöjä ja tuo ääneen merkittäviä oikeudenhoidon ja oikeustieteen vaikuttajia. Podcast on tuonut Juristimedian ääreen uutta yleisöä.
1. Lähtötilanne
Juristiliitto ja Otavamedia Sisältömarkkinointi uudistivat yhteistyössä liiton jäsenmedian konseptin vuoden 2025 alussa. Saman vuoden kesällä uuteen Juristimediaan tuotiin audiojutut, joita tuotetaan nimellä Juristimedia äänessä.
Koko mediauudistuksen keskeisenä tavoitteena oli olla laajasti läsnä Juristiliton jäsenten arjessa ja kanavissa sekä houkutella aktiivisesti sen äärelle myös nuorempaa väkeä. Äänisisällöt koettiin hyväksi keinoksi palvella tätä tarkoitusta.
2. Ratkaisu
Konseptiuudistuksessa aiempi printtivetoinen media monipuolistui: keskeistä on viikoittain päivittyvä verkkosivusto sekä neljästi vuodessa ilmestyvä painettu Juristiuutiset-lehti ja nyt pisteenä i:n päälle tuotiin rinnalle myös äänisisällöt. Kävijöitä ohjataan sisältöihin sosiaalisen median ja uutiskirjeen avulla.
Juristiliitto on juristien ja oikeustieteen opiskelijoiden etujärjestö, joka edistää noin 16 000 jäsenensä ammatillisia etuja.

Audiojutut syventävät ja hyödyntävät muita sisältöjä
Juristimedia äänessä -sarja kasvaa pitkin syksyä 2025 sekä vuoden 2026 aikana.
Jaksot ovat omia, kiinnostavia kokonaisuuksiaan, ja samalla ne rikastavat Juristimedian muuta sisältöä. Ensimmäiset jaksot pureutuivat Juristiuutiset-lehden rikosteemaan ja syvensivät sitä haastateltujen omalla äänellä ja täydentävillä näkemyksillä.
Rikosprosesseja ja nuorisorikollisuutta eri kulmista tarkastelivat esimerkiksi painetussa lehdessäkin haastatellut valtakunnansyyttäjä Ari-Pekka Koivisto ja rikosoikeuden professori Sakari Melander.
Jaksot ovat napakoita, noin vartin pituisia. Sisällöt toimivat juristien ohella kenelle tahansa aihemaailmasta kiinnostuneelle kuulijalle.
Audiojutut julkaistaan yleisimmillä podcast-alustoilla sekä Juristimedia.fissä.
Audiojutut täydentävät erinomaisesti printti- ja verkkosisältöjämme. Kuunneltavalla sisällöllä haluamme tavoittaa niin tuttuja lukijoitamme kuin uutta kohdeyleisöä.
Johtaja, viestintä ja vaikuttaminen
Juristiliitto

3. Tulokset
Tuotanto on tehokasta yhteistyötä
Otavamedia ja Juristiliitto ovat tiiviissä yhteistyössä rakentaneet audiojuttujen konseptin, visuaalisuuden, tuotantojärjestelyt ja jakelusuunnitelman osaksi Juristimedian kokonaisuutta. Podcastien tuotantomalli on tehokas ja aikaa säästävä. Se kunnioittaa paitsi julkaisijan myös kiireisten audiovieraiden kalentereita.
Otavamedia vastaa äänityksistä, editoinnista ja muusta tekniikasta sekä tukee sisältöjen ideoinnissa ja käsikirjoittamisessa. Taustatyöhön osallistuu koko Juristimedian toimitus, joka koostuu liiton kovan luokan viestijöistä ja Otavamedian kokeneesta tuotantotiimistä.
Audiojutut juontaa Juristimedian päätoimittaja Janne Laukkanen.
– Tuotantoprosessin sujuvuus on tietysti madaltanut kynnystä uuden kanavan haltuunotossa, hän sanoo.

Menestysresepti
Näillä keinoilla Otavamedia auttoi saavuttamaan tulokset.
-
Sisällöntuotanto verkkoon
-
Verkkomainonta
-
Mobiilimainonta
-
Some-markkinointi
Caset
Hae inspiraatiota oman menestystarinasi rakentamiseen.
Bosch Power Toolsin ja Toukolan yhteistyö tarjoili vinkkejä puutarhan hoitoon
Midsonan laadukkaat sisällöt tavoittivat laajasti terveydestä ja hyvinvoinnista kiinnostuneet
Lasten liikenneturvallisuusvisa keräsi lähes 14 000 osallistujaa
Juristiliitto: Konseptiuudistus – Lisää tavoittavuutta kustannuksia kasvattamatta
Ruokatiedon Hyvää Suomesta -merkille kattava näkyvyys Otavamedian kanavissa
Unelmien joulu: S-marketin kampanja Kotiliesi.fi:ssä oli menestys
Valmis verkkosivutoteutus