Suomalainen Kirjakauppa – rakkaudella paketoituja aarteita

Jaa

1. Lähtötilanne

Lukeminen on upea mahdollisuus seikkailla, sivistyä ja kokea uusia maailmoja – tätä kaikkea Suomalainen Kirjakauppa on omalta osaltaan mahdollistamassa. Suomalaisen Kirjakaupan arvoissa korostuvat laatu ja lämpö, mutta myös huoli lukutaidon hiipumisesta. 

Joulun alla Suomalainen Kirjakauppa halusi toteuttaa sekä tv-mainontaan että digimainontaan spotin, jossa korostuisi asiakaslähtöisyys, asiakkaan ja myyjän aito kohtaaminen, lämpö sekä joulun taika. Toiveena oli tarinallisuuden ja taktisen osuuden yhdistäminen niin, että videota oli mahdollista hyödyntää sekä yhdessä että erikseen taktisten tuoteosuuksien kanssa. Videosta toivottiin myös tv-spottia pidempi, lukutaidon ja lukemisen merkitystä korostava versio. 

2. Ratkaisu

Otavamedian videotuotannoissa korostuu asiakaslähtöisyys ja huolellinen suunnittelutyö. Videotuottaja Sanna Grav kirjoitti Suomalaisen Kirjakaupan toiveiden mukaisen käsikirjoituksen, jonka viesti ja tunnelma viilattiin kuntoon jo paperilla.

”Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty” -sanonta kävi jälleen toteen, sillä käsikirjoitustyön jälkeen koko tuotanto saatiin valmiiksi muutamassa viikossa!”

Kampanja toteutettiin ensisijaisesti MTV:n televisiokanaville. Spotin eri versioita pyöritettiin myös YouTube-mainonnassa. Lisäksi brändillistä, erityisesti lukemisen arvokasta lahjaa korostavaa spottia nostettiin orgaanisesti Facebookissa ja Instagramissa. 

3. Tulokset

Onnistuneen lopputuloksen takasivat huolellinen käsikirjoitustyö ja osuva roolitus. Tekijätiimin korviin kantautunut runsas positiivinen palaute puhuu omaa kieltään. 

Myös luvut ilahduttivat: MTV:ltä TRP-luvut ja sitä kautta mainonnan ROAS näytti lukemaa 5,1. YouTubessa eri videoversiot saivat 2,2 miljoonaa impressiota, 815 000 katselukertaa ja noin 5000 klikkausta.

”Kampanja oli yksi onnistuneimmista tehokkuudessa, parhaat ROI-luvut”, kertoo Suomalaisen Kirjakaupan markkinointipäällikkö Marianne Welling

Welling kommentoi Suomalaisen Kirjakaupan ja Otavamedian yhteistyötä:

”Koko projekti kulki tosi sujuvasti. Vaikka aikataulu oli meidän suunnaltamme tv-spottien suhteen tiukka, teidän porukkanne teki töitä tosi hyvällä asenteella ja avoimin mielin meidän toiveitamme kuunnellen ja niihin reagoiden. Videotiimi sai hyvin kiinni ajatuksistamme ja toiveistamme. Jo ihan ensimmäisestä tekemästänne versiosta välittyi toivottuja tunteita, lämpöä ja läheisyyttä.”

Myös Otavamedian videotuottaja Sanna Grav suitsuttaa onnistunutta tuotantoa:

”Yhteistyömme oli hauskaa ja palkitsevaa. Itseäni työssä motivoi vakuuttava brändi ja sanoma, jonka takana on ollut helppo seistä. Lukutaito todella on paras mahdollinen lahja.” 

MTV:n TRP-luvuista mainonnan ROAS 5,1
2,2 miljoonaa impressiota YouTubessa

Kampanja oli yksi onnistuneimmista tehokkuudessa, parhaat ROI-luvut.

Marianne Welling
Markkinointipäällikkö
Suomalainen Kirjakauppa

Caset

Hae inspiraatiota oman menestystarinasi rakentamiseen.