Kontekstuaalinen mainonta

Kontekstuaalinen mainonta

Etsimäsi kohderyhmä voi löytyä hyvin täsmällisesti sisällön aihepiirin perusteella. Kun vaikkapa kasvimaan perustamiseen haetaan vinkkejä, kannattaa puutarhamyymälän tuotteineen näkyä näiden sisältöjen yhteydessä.

Kontekstuaalinen mainonta tavoittaa juuri oikeat henkilöt

Kontekstuaalinen mainonta perustuu asiasisällölliseen kohdentamiseen, jossa kohdennus ei tapahdu yleisöön vaan kuluttajiin, jotka kuluttavat sillä hetkellä tiettyä asiasisältöä. Esimerkiksi puhelinvertailua lukevat ovat todennäköisemmin kiinnostuneita puhelin-/liittymämainonnasta.

Kontekstuaalinen mainonta Otavamedialla

  • Tunnemme Otavamedian mediaympäristöt ja niiden kohderyhmät. Tiedämme, mikä suomalaisia kiinnostaa.
  • Luomme paljon laadukasta toimituksellista sisältöä, jolloin mainontaa on helppo kohdentaa oikeiden sisältöjen yhteyteen valittujen asiasanojen mukaan.
  • Brand Safety -mediaympäristöt ja filtterit tuovat turvallisuutta mainostajalle ja pystymme hyödyntämään valmiiksi mietittyjä negatiivisia asiasanoja ja filttereitä (ml. Ukrainan sota).
  • Kontekstuaalinen kohdentaminen toimii sekä display- että videomainonnassa, ohjelmallisesti ja suoraostettaessa.

Kontekstuaalinen mainonta perustuu asiasisällölliseen kohdentamiseen.

Kontekstuaalinen mainonta ei ole evästepohjaista, joten GDPR:n tuomat kohdennushaasteet eivät päde. Kontekstuaalista mainontaa voi näyttää myös niille, jotka eivät ole antaneet evästesuostumusta, koska mainonta perustuu sisältöön – ei käyttäjän toimintaan.

Mitkä ovat kontekstuaalisen mainonnan edut?

Kontekstuaalisen mainonnan ja sitä kautta tapahtuvan kohdentamisen etuna on, ettei kyseinen mainonta ole evästepohjaista. Tämä tarkoittaa, että kontekstuaalista mainontaa on mahdollista näyttää myös niille käyttäjille, jotka eivät ole antaneet evästesuostumusta. Kontekstuaalinen mainonta perustuu sisältöön eikä käyttäjän toimintaan.

Kontekstuaalisen mainonnan toisena hyötynä on kontekstin tuoma relevanttius. Kun evästepohjaisessa kohdentamisessa tiedetään kuluttajan lukeneen lähihistoriassa aiheeseen liittyviä sisältöjä, perustuu kontekstuaalinen kohdentaminen reaaliaikaiseen kiinnostukseen. Kuluttaja saadaan siis kiinni sillä hetkellä, kun kohdennuksen alla olevaa sisältöä kulutetaan.

Kontekstuaalinen mainonta parantaa mainonnan tehoa – lue lisää: https://yrityksille.otavamedia.fi/blogit-ja-ajankohtaista/kontekstuaalinen-kohdentaminen-voi-parhaimmillaan-moninkertaistaa-mainonnan-tehon/

Toimialapaketit

Toimialapaketit rakennetaan analysoimalla kaikki Otavamedian lehtisivustot valitun toimialan sisällöistä ja segmentoimalla kyseiset sisällöt yhteen kohdennukseen.

Esimerkkejä toimialapaketeista:

  • lapsiperheet
  • kotoilu ja asuminen
  • terveys ja hyvinvointi
  • elintarvikkeet
  • moottoriajoneuvot
  • talous ja rahoitus

Mitä kontekstuaalinen mainonta maksaa?

Kontekstuaalista kohdentamista voi tehdä sekä display- että videomainonnassa, ohjelmallisesti ja suoraostettaessa. Keskimäärin kontekstuaalinen mainonta nostaa kampanjan bruttohintaa vain 15 %, millä saat varmistettua mainonnan oikea-aikaisuuden. Muista siis kontekstuaalinen kohdentaminen, kun suunnittelet seuraavaa kampanjaasi!

Kerron mielelläni lisää kontekstuaalisesta kohdentamisesta ja toimialapaketeista

Jukka Pulkkinen
Head of Ad Operations, Insight and Marketing
050 390 4851

Ota yhteyttä