Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointi

Hakukoneille pitää puhua niiden omalla kielellä, kuten avainsanoilla, otsikoinneilla, kuvauksilla, päivittyvällä sisällöllä ja linkityksillä. Jos sisältöä ei optimoi hakukoneille sopivaksi, sisältö ei yksinkertaisesti näy hakutuloksissa.

Miksi hakukoneoptimointia?

Löydetyksi tuleminen on yksi sisältömarkkinoinnin tärkeimmistä tehtävistä, sillä merkittävä osa verkkosivuston kävijöistä saapuu sivustolle hakukoneiden kautta. Jos sisältösi ei nouse kahdelle ensimmäiselle hakutulossivulle, tiput suurella todennäköisyydellä pois potentiaalisten asiakkaidesi luupista. Ja sehän ei palvele ketään.

Hyvät ja laadukkaat sisältösi kannattaa todella saattaa asiakkaittesi ja potentiaalisten asiakkaittesi silmien eteen.

Mitä on SEO?

Hakukoneoptimointi ja SEO (Search Engine Optimization) tarkoittavat samaa asiaa. Hakukoneoptimoinnilla verkkosisällöt muokataan sellaisiksi, että hakukoneet – pääasiassa Google –löytävät ne, arvottavat ne korkealle ja nostavat ne hakutulosten kärkeen.

Mikä estää hakukone­optimointia?

SEO ei toimi, jos hakukoneet eivät näe tai ymmärrä sisältöäsi. Siksi on syytä varmistaa, ettei sivustolla ole teknisiä esteitä. Sisältöjen on myös noudatettava tiettyjä sääntöjä, etteivät ne tule blokatuiksi.

Mikä on avainsana?

Avainsanoilla ja ns. pitkän hännän avainsanoilla kerrot hakukoneelle, mistä sisällöissäsi puhutaan ja ohjaat hakuja tekevän yleisösi niiden pariin. Avainsana-analyysin avulla voit myös tavoitella itsellesi tärkeän aihealueen haltuunottoa.

Miten ystävystyä hakukoneiden kanssa?

Moni haluaa valjastaa hakukoneen omaan palvelukseensa ja tehdä siitä heti parhaan ystävänsä. Tämä on hyvä ja kunnianhimoinen tavoite, mutta hakukoneiden ystäväksi tuleminen vie aikaa ja vaatii ennen kaikkea tavoitteellista, pitkäjänteistä sisältötyötä.

Oman median rakentaminen ei ole sprintti vaan maraton, ja missään tekemisessä se ei ole yhtä totta kuin hakukoneiden valjastamisessa.

Älä pelkää äläkä palvo hakukoneita.

SEO ei ole ystävä, ei vihollinen vaan kumppani

Hakukoneoptimointi ei tarkoita tylsää, teknistä tekstiä algoritmin ehdoilla, kuten moni pelkää. Päinvastoin: Google arvostaa hyvää ja hyvin jäsenneltyä sisältöä, joka pitää sen, minkä otsikko lupaa. Ja hyvä sisältö, sehän on leipälajimme.

Me Otavamedian Sisältömarkkinoinnissa autamme sinua tuottamaan aikaa kestävää ja vahvaa, optimoitua sisältöä, taklaamaan tekniset esteet ja näkymään Googlelle ja yleisöllesi sinulle tärkeissä asioissa.

Sparraamme sinua myös hakukonemarkkinoinnissa – maksetulla hakukonenäkyvyydellä eli SEM:llä parannat sisältöjesi löydettävyyttä kohtuuhinnalla. SEO ja SEM ovat hyvä aisapari tärkeiden sisältöjesi markkinoinnissa.

Oma polku sisältöviidakkoon kannattaa tehdä ohjatusti ja huolella, hätäilemättä ja kiirehtimättä. Hakukone ei ole vihollisesi, mutta ei aina myöskään ylin ystäväsi. Usko sisältöihin – niin mekin teemme.

Haluatko apua sisältöjen markkinoinnissa?

Maria Öfverström
Asiakasvastaava tuottaja
+358 40 524 1600

Ota yhteyttä