Data ja analytiikka
Data ja analytiikka
Datasta on hyötyä vain, jos sitä osaa analysoida ja tulkita omiin tarpeisiin sopivalla tavalla.
Mitä data tuo sisällöntuotantoon?
Ehkä tärkeimpänä: datan avulla voit tehokkaasti ohjata vaikuttavien sisältöjen tuottamista ja mitata niille asetettujen tavoitteiden toteutumista.
Mistä dataa saa?
Sinulla on jo sitä käytössäsi esimerkiksi asiakaspalautteiden ja asiakkaiden käyttäytymisen perusteella. Hakukoneiden analytiikkapalvelut ja verkkotyökalut tarjoavat sitä lisää lähes määrättömästi, ja relevanttia dataa voi myös ostaa. Tärkeintä on osata valita.
Miten onnistun datan hyödyntämisessä?
Määrittele tarpeesi ja kartoita käytettävissäsi oleva data. Rajaa, työstä ja analysoi dataa määrittelemäsi tarpeen pohjalta. Tai valitse hyvä kumppani tekemään tämä puolestasi.
Dataan on helppo hukkua – ja toisaalta se voi jäädä kokonaan hyödyntämättä. Tuntuuko tutulta:
Kaikki puhuvat sisältödatasta, mutta mitä sillä lopulta tarkoitetaan? Miten valita, mitä dataa käyttää ja kuinka? Mistä oikeasti tiedän, millaista sisältöä asiakkaani tarvitsevat? Kuinka varmistan, onko sisällöillämme vaikutusta?
Et huku datatulvaan, kun valitset tavoitteesi ja polkusi tarkasti. Autamme mielellämme sinut tälle polulle ja sitä eteenpäin.
Hakukoneista ja muualta verkosta kaivettava tieto voi palvella sisällöntuotantoasi monipuolisesti, kun osaat valita ja työstää sitä oikeilla työkaluilla. Vastaukset vaikkapa näihin kysymyksiin ovat kullanarvoisia sisältöjesi suunnittelussa:
- Mitä tietoa yleisösi hakee tiettyinä aikoina?
- Mitä tietoa potentiaaliset asiakkaat etsivät?
- Mitä asioita hakukoneista etsitään juuri nyt?
- Mikä on nousussa?
- Näkyykö vastatrendejä?
- Millä kulmalla tuotettu tieto kiinnostaa?
Mistä oikeasti tiedän, millaista sisältöä asiakkaani tarvitsevat? Sisältödata voi kertoa vastauksen.
Data on aarreaitta, josta voi työstämällä ja analysoimalla rakentaa tehokkaan keinon vaikuttavien sisältöjen tuottamiseen ja tulosten mittaamiseen.
Kun sisällöt on julkaistu, voit hyödyntää dataa niiden markkinoinnissa. Missä yleisösi liikkuu ja milloin? Miten markkinointi kannattaa kohdentaa? Ja viimein web-analytiikka auttaa sinua jatkuvasti kehittämään sisältöjäsi ja palveluitasi.
Tutumpien web-analytiikkapalveluiden lisäksi saatat tarvita myös räätälöityä tutkimusta toimialasi ympäriltä. Joskus tämä tarkoittaa fokusryhmiä, toisella kerralla laajempaa avointa kyselyä.
Pisteenä i:n päälle: Otavamedian data
Meillä on käytössämme suomalaisen aikakausmedian huippubrändit ja niiden kuluttajadata. Yleisen verkkodatan rinnalla se antaa suoraa tietoa nimenomaan suomalaisen yleisön kiinnostuksen kohteista ja trendeistä.
Voimme hyödyntää myös lukijapaneeleista saatavaa laadullista tietoa, kun haluamme päästä vielä lapiollisen verran pintaa syvemmälle sisältöjen suunnittelussa ja kohdentamisessa.
Ota yhteyttä, lähdetään yhdessä datan laajeneville ja kiehtoville valtateille!