Kesä on mainostajan kulta-aikaa
Kesä on monelle suomalaiselle lomailun ja rentoutumisen aikaa, mutta mainostajalle se tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa yleisö aktiivisessa ja vastaanottavaisessa mielentilassa. Lue tarkemmin, miten mainostajana saat kesästä enemmän irti!
Kesällä suomalaiset ovat liikkeellä: mökkeilemässä, matkustamassa ja osallistumassa erilaisiin tapahtumiin. Tämä näkyy myös kulutuskäyttäytymisessä – tehdään sekä hetken mielijohteesta että harkittuja ostopäätöksiä. Lomalla on aikaa suunnitella ja hankkia monenlaista, joita arjessa ei ehdi tai tarvitse.
Vaikka television katselu saattaa vähentyä kesäisin, muiden medioiden käyttö kasvaa. Kesä on monille lehtien lukemisen sesonkiaikaa. Erityisesti naistenlehtien, mutta myös Rakennusmaailman ja Kipparin irtomyynti kasvaa kesällä selvästi. Lukeminen kulkee mukana laiturin nokkaan ja riippukeinuihin. Tämä tarkoittaa tietysti mainoksellesi tavallista enemmän näkyvyyttä!
Tuoreen kyselyn mukaan jopa 37 % harkitsee somepaastoa kesällä. Yhä useampi haluaa kesällä keskittyä omaan hyvinvointiin ja läsnäoloon, vähentää informaatiotulvaa ja valita tarkemmin, mitä sisältöä kuluttaa. Tämä ei tarkoita digistä poistumista ja brändille tämä onkin ainutlaatuinen tilaisuus tavoittaa yleisö luottamusta herättävässä, bränditurvallisessa ympäristössä rauhoittavan tai iloa tuottavan sisällön avulla. Lue lisää kuluttajien mediankäyttöä selvittävän kyselyn tuloksista täältä >>
Kesällä mainonnassa on lisäksi vähemmän kilpailua, jolloin mainonta on edullisempaa ja on helpompi erottua kilpailijoista. Kantar Adexpressin mukaan mediamainonta intermediatasolla laskee kesä- ja elokuussa, mutta erityisesti laskua on heinäkuussa. Mainostamalla kesällä mainoshälyä on vähemmän ja mahdollisuutesi saada huomiota on suurempi. Kilpailijasi toki on mielissään, jos et mainosta kesällä.
Lomailijan rentoutunut mielentila myös edesauttaa positiivista mielikuvaa brändistäsi. Eikä tule unohtaa pitkäjänteisyyden merkitystä mainonnassa. Älä siis katkaise hyvää mainonnan putkeasi kesäksikään!
Vinkkejä kesämainontaan
Ole ajankohtainen ja kiinnostava
Suunnittele mainontasi niin, että se kohtaa kohderyhmäsi oikeassa kontekstissa ja hetkessä. Tuota hyväntuulista ja inspiroivaa sisältöä.
Käytä mobiilin mahdollisuudet
Mobiilimainonta tavoittaa erityisesti kesällä, kun ihmiset ovat liikkeellä.
Kohdenna tehokkaasti
Hyödynnä sijainti-, aika- ja kiinnostuskohdennuksia sekä kontekstuaalista kohdentamista.
Hyödynnä Otavamedian tarjoamat edut
Kesäedut mahdollistavat kustannustehokkaan mainonnan sekä printissä että verkossa.
Miaukas esimerkki kesämainoksesta
Raikkaasta ja hauskasta kesämainoksesta käy mainiosti mallina Hartwallin oheinen viinimainos, joka valloitti sekä printin että verkon puolella kesällä 2024.
Menestyksen elementtejä olivat tässä tapauksessa
- huomion nappaavat raikkaat värit
- brändin eläinhahmo tekee mainoksesta erottuvan ja brändistä muistettavan
- hauska kuva
- selkeä asettelu ja teksti
Erottuva mainos sai aikaan myös hyvät tulokset. Huomioarvo, ostokiinnostus ja myönteinen mielikuva mainostajasta saivat hienot arviot. Mainos koettiin hauskaksi, viihdyttäväksi, erottuvaksi ja mainostaja erottui selvästi.

Otavamedian kesäedut 2025
Kesä ei ole hiljaiselon aikaa mainostajalle, vaan mahdollisuus tavoittaa aktiivinen ja ostohaluinen yleisö. Ota käyttöön Otavamedian kesäedut ja varmista, että brändisi on läsnä siellä, missä asiakkaasi viettävät aikaansa.
Otavamedia tarjoaa kesäksi 2025 houkuttelevia etuja mainostajille sekä printtiin että verkkoon. Miltä kuulostaisi jopa 60 % alennus printistä?