Miten suomalaiset valitsevat ostopaikan tekniikkahankinnoilleen?
Suomalaiset kääntyvät usein Tekniikan Maailman ja Muropaketin testien ja tuotevertailujen puoleen ennen suuria ja pieniä hankintoja. Mutta mitä tapahtuu sen jälkeen, kun kiinnostava tuote on löytynyt? Kyselytutkimuksemme paljastaa, että ostopäätökseen vaikuttavat ennen kaikkea saatavuus ja hinta – mutta tuttuuden ja ostopaikan maineen merkitystäkään ei voi kyselytuloksen perusteella unohtaa. Tutustu myös Otavamedian testitoimintaan: kerromme testatuimmat tuotekategoriat, asiakkaita eniten kiinnostaneet testit sekä tulevat testit.
Nopea saatavuus ratkaisee
Kun vastaajilta kysyttiin, millä perusteella he valitsevat ostopaikan testissä kiinnostavaksi todetulle tuotteelle, selkeä ykköstekijä oli nopea saatavuus. Peräti 51 % vastaajista kertoi, että tuotteen saaminen nopeasti ratkaisee ostopaikan valinnan. Jos mukaan lasketaan kivijalkaliikkeen hyllysaatavuus, nousee luku 64 %:iin. Suora johtopäätös on, että toimitusnopeus ja varastosaatavuus kannattaa varmistaa, kun kilpaillaan kuluttajien suosiosta.
Kysymys: Millä perusteella valitset ostopaikan, jos kiinnostuit esim. Tekniikan Maailmassa testatusta tuotteesta?
Hinta on tärkeä, mutta ei ratkaiseva tekijä
Vaikka kuluttajat vertailevat hintoja, vain 21 % vastaajista ilmoitti halvimman hinnan olevan ensisijainen kriteeri ostopaikan valinnassa. Tämä kertoo siitä, että vaikka hintatietoisuus on tärkeää, monet ovat valmiita maksamaan hieman enemmän, jos toimitus on nopea tai ostopaikka on muuten mieluisa.
Tuttuus ja luotettavuus vaikuttavat ostopäätökseen
Kolmanneksi tärkein tekijä oli tuttu kauppa, jonka valitsi 15 % vastaajista. Tämä viittaa siihen, että kuluttajat suosivat kauppoja, joissa he ovat aiemmin asioineet ja joihin he luottavat. Tämä on erityisen tärkeää jälleenmyyjien kannalta – pitkäjänteinen asiakassuhde ja hyvä palvelu voivat tehdä eron kilpailijoihin.
Varastotilanne vaikuttaa päätökseen
Neljäntenä tekijänä esiin nousi tuotteen saatavuus nimenomaan hyllystä. 13 % vastaajista kertoi, että he valitsevat ostopaikan sen perusteella, että tuote on heti saatavilla myymälässä. Tämä on erityisen tärkeää kivijalkakaupoille, jotka kilpailevat verkkokauppojen kanssa välittömällä saatavuudella ja sillä, että tuotetta halutaan vielä tarkastella ennen ostopäätöstä.
Mitä tämä tarkoittaa maahantuojille, jälleenmyyjille ja verkkokaupoille?
Kyselyn perusteella nopeus, luotettavuus ja hyvä saatavuus ovat avainasemassa, kun kuluttajat tekevät ostopäätöksiä teknologian ja elektroniikan saralla. Pelkkä halvin hinta ei riitä, vaan myyjien on panostettava nopeaan toimitukseen ja asiakasuskollisuuden rakentamiseen.
Kyselyn tulokset osoittavat, että erityisesti saatavuuden ja toimitusnopeuden varmistaminen ovat keskeisiä tekijöitä, joihin maahantuojien kannattaa panostaa.
Tätä kaikkea Otavamediassa on vuosien varrella testattu – ja kyllä, myös nitojan salatoiminto!
Otavamedia ei kysele, vaan kokeilee. Testeissä on laitettu rinnakkain airfryerit, vastamelukuulokkeet ja bluetooth-kaiuttimet – sekä tietysti gravel-pyörät, digiboksit ja kiinalaiset työkalut. Olemme selvittäneet, mitkä kahden euron kolikot voivat olla tuhansien arvoisia, ja mikä nitojassa on se ”toinen toiminto”, josta et tiennyt eläneesi koko elämäsi ilman.
Ja kun joku kertoo, millä autolla ajaa yli 400 000 kilometriä – me kysymme miten ja miksi. Otavamedia testaa tosielämän tarpeita, ei mainospuheita.
Jos jotain on testattu enemmän kuin mitään muuta, niin se on tämä: renkaat ja autot. Talvirenkaat, kesärenkaat, pienet katumaasturit ja suuret moottoripyörät – ne vetävät puoleensa satojatuhansia lukijoita vuodesta toiseen. Siksi testit julkaistaan, luetaan ja jaetaan – koska ne auttavat valitsemaan oikein.
Vuonna 2024–2025 rakastetuimmat testit ovat tässä
Mikä sähköauto tarjoaa parhaan vastineen rahalle? Entä millä airfryerilla syntyy rapeimmat lohkoperunat? Otavamediassa testit eivät ole pelkkää teknistä vertailua – ne ovat sisältöjä, joihin lukijat palaavat uudestaan ja uudestaan, koska ne auttavat arjen valinnoissa. Tässä ovat vuoden 2024–2025 rakastetuimmat testit, lajiteltuna aihealueittain. Suoralla linkillä pääset suositun artikkelin pariin:
🚗 Autot
Sähköauto alle 30 000 euroa – vertailun voittaja yllättää
🔌Elektroniikka
Paras johdoton vastamelukuuloke 2024 – testivoittaja löytyy tutulta merkiltä
🍳 Keittiö ja kodinkoneet
Paras airfryer 2024 – testasimme suosituimmat mallit
🚴♀️ Liikkuminen ja ulkoilu
Vertailussa täysjoustomaastopyörät
⌚️ Muut
Urheilukellot testissä – tämä malli nousi selkeäksi suosikiksi
Kattava lista TM testivoittajista:
TM testivoittajat – tässä ovat Suomen parhaat tuotteet
👉 HUOM! Kokonaiset artikkelit näkyvät vain Tekniikan Maailman tilaajille ja niiden lukeminen edellyttää kirjautumista. Oletko Otavamedian yritysasiakas ja haluaisit tutustua tarkemmin digisisältöihin? Hae henkilökohtaisia digilukuoikeuksia täältä.
Vuosi on vasta puolessa välissä ja 2025:n kiinnostavimmat testit ovat vielä tulossa
Tekniikan Maailman testivuosi 2025 jatkuu kiihtyvällä vauhdilla. Edessä ovat vielä vertailut edullisista puhelimista, kodin älylaitteista ja sähköautojen latauspisteistä. Testipenkkiin pääsevät myös aurinkopaneelisetit, budjettiystävälliset akkulumilingot sekä tehokkaimmat aineet jään sulatukseen. Rakentajia ja remontoijia palvellaan kännykkäsovellusten erikoisvertailulla – ja perinteisen tyylin suksista tehdään oma testi. Katsaus 3D-tulostukseen sekä sähköpyörien ja järjestelmäkameroiden yhteistesti täydentävät poikkeuksellisen monipuolisen kattausta.
Ja tuttuun tapaan loppuvuosi huipentuu siihen, mitä suomalaiset rakastavat lukea: Vuoden parhaat tuotteet ja tietenkin erilaiset testeihin perustuvat joululahjavinkit.
P.S. Päivitämme ”salaista” teemalistaa täällä.
Lähteet
1. Otavamedian Ostopaikan valintakriteerit -kysely
- n = 57, maaliskuu 2025
2. Posti Verkkokauppatutkimus 2024
- Tutkimus seuraa verkkokaupan kehitystä Suomessa analysoimalla kuluttajakäyttäytymistä, pakettivolyymien muutoksia ja keskeisiä trendejä.
- Tutkimus Postin sivuilla.
3. Kaupan liitto: Tutkimus ja tietopankki
- Ajankohtaista dataa ja analyysiä kaupan kehityksestä.
- Kaupan liiton tutkimukset ja tietopankki.
4. Tilastokeskus: Hinnat ja kulutus Suomessa – Tilastot ja analyysit
- Ajankohtaiset tiedot hintojen kehityksestä ja kulutuksesta.
- Tilastot kotitalouksien kulutuksesta ja ostovoimasta.
- Tutustu tilastoihin Tilastokeskuksen sivuilla.
Me tavoitamme ostoaikeiset kuluttajat, kysy lisää!
Väinö Teittinen
Data-analyytikko, mainosratkaisut
+358 40 717 2616