Otavamedian suuri genre-kysely: suomalaiset paljastivat suosikkinsa vuodelle 2025
Romantiikasta draamaan ja jännitykseen – Otavamedian tuore kysely tarjoaa arvokasta tietoa suomalaisten lukutottumuksista ja viihdemieltymyksistä. Näistä tuloksista löytyy kullanarvoista tietoa, jota voi hyödyntää tarkassa ja kohdennetussa markkinoinnissa.
Otavamedian laaja genre-kysely toteutettiin joulukuun 2024 lopussa, ja siihen osallistui lähes neljä tuhatta asiakasta. Tulokset tarjoavat ainutlaatuisen katsauksen 1,5 miljoonan viikkokävijän monipuolisiin kiinnostuksen kohteisiin sekä siihen, mitä suomalaiset arvostavat vapaa-ajallaan. Ne paljastavat myös, kuinka mieltymykset vaihtelevat iän, sukupuolen ja mediakanavien välillä.
Vuoden 2025 top 4 -genret
1. Romantiikan nälkäiset (16 %) 🥀
Suomalaisia pidetään vähäeleisinä ja käytännönläheisinä, mutta ulkokuoren alla kytee romantiikan palo. Peräti 16 % vastaajista valitsi romantiikan suosikikseen. Tämä genre vetoaa erityisesti alle 24-vuotiaisiin ja eläkeikää lähestyviin – kummassakin ryhmässä lähes viidennes on romantikkoja. Anna.fi– ja Kotiliesi.fi-sivustot houkuttelevat tämän genren ystäviä lämminhenkisellä ja koskettavalla sisällöllään. Mysteeriksi jää kuitenkin, miksi romantiikka alikorostuu 25–54-vuotiaiden keskuudessa.
2. Draama vetoaa kaikkiin (14 %) 🎭
Draama on toinen kestosuosikki, joka sai 14 % vastaajien äänistä. Ruuhkavuosiaan elävät milleniaalit (35–44-vuotiaat) ovat erityisen kiinnostuneita tästä genrestä: jopa 18 % heistä mainitsi draaman suosikikseen.
Draama tarjoaa syvyyttä, monimutkaisia hahmoja ja tunteita, mikä tekee siitä suositun kirjallisuudessa, tv-sarjoissa ja elokuvissa. Sivustoista Seura.fi ja Kotiliesi.fi vetävät puoleensa genren ystäviä.
3. Dokumentit ja elämäkerrat (13 %) 📹
Elämäkertojen ja dokumenttien suosio kasvaa iän myötä. Peräti 20 % yli 55-vuotiaista valitsee tämän tyylilajin, mutta se houkuttelee myös nuorempia tiedonjanoisia lukijoita. Genre tarjoaa inspiraatiota ja syvällisiä tarinoita tosielämästä. Tekniikan Maailman, Seuran ja Anna.fi:n yleisöissä elämäkerrat ja dokumentit nousevat pronssisijalle.
4. Jännitystä elämään (11 %) 😱
Jännitys ja trillerit houkuttelevat tasaisesti eri ikäryhmiä ja sukupuolia. Nuoret ja heidän vanhempansa kuitenkin kaipaavat jännitystä keskiarvoa enemmän. Muropaketti.fi on genren suuri suosikkikanava, houkutellen erityisesti nuoria miehiä. Anna.fi puolestaan vetää nuoria naisia, jotka hakevat jännitystä arkeensa.
Miten ikä ja sukupuoli vaikuttavat suosikkigenreihin?
Onko se iästä kiinni?
Ikä vaikuttaa vahvasti mieltymyksiin. Esimerkiksi fantasia, joka saa yleisellä tasolla vaatimattoman 7 % kannatuksen, on alle 24-vuotiaiden keskuudessa kaikkein suosituin: 19 % heistä ilmoitti sen lempigenrekseen. Suosio kuitenkin laskee tasaisesti iän myötä, ja vain 3 % 74-vuotiaista kokee fantasiamaailman omakseen. Kauhu vetoaa noin 5 % vastaajista, mutta sen suurkuluttajat löytyvät 25–34-vuotiaista, joista jopa 21 % mainitsee sen suosikikseen.
Ovatko miehet Marsista ja naiset Venuksesta?
Näin näyttäisi ainakin osittain olevan.
Miesten top 3 -lista:
- Toiminta ja seikkailu (15 %)
- Rikos (11 %)
- Elämäkerrat ja dokumentit (11 %)
Naisten top 3 -lista:
- Romantiikka (18 %)
- Draama (15 %)
- Elämäkerrat ja dokumentit (12 %)
Kuinka hyvin Otavamedian sivustot tavoittavat eri tyylilajien ystävät?
Sivustojen yleisöt suosivat eri tyylilajeja. Scifi, fantasia ja trillerit ovat erityisen suosittuja teknologiapainotteisilla sivustoilla, kuten Muropaketti.fi:ssä ja Tekniikanmaailma.fi:ssä. Yleismediat, kuten Seura.fi, houkuttelevat tasaisesti kaikkien genrejen ystäviä.
Mainostajan muistilista
Hyödynnä tyylilajien vetovoima kohdentamalla mainonta niiden tunnelman ja yleisön elämäntavan mukaan:
- Jännityksen ystäville: Intensiiviset snacksit ja energisoivat juomat.
- Romantiikan ystäville: Elämykselliset viikonloppumatkat ja yhteiset hyvinvointituotteet.
- Toiminta- ja seikkailugenren faneille: Urheilukellot ja kestävät älylaitteet.
Tiedätkö jo, mitä genreä yleisösi rakastaa? Hyödynnä tuloksia suunnitellessasi sisältöä, joka resonoi oikeiden ihmisten kanssa ja herättää tunteita sekä sitoutumista. Brändit voivat tehostaa viestiään luomalla siihen saumattomasti istuvia ratkaisuja.
Meiltä löytyvät valmiit mainonnan segmentit elokuvien, kirjallisuuden ja pelien ystäville sekä tarkemmat kohdennukset tarvittaessa. Kysy lisää Otavamedian yhteyshenkilöltäsi!
Kerron mielelläni lisää kohdentamisesta!
Väinö Teittinen
Data-Analyytikko
+358 40 717 2616