Tekoäly – kultapölystä käytännön tasolle

Kuuntelimme Zuren Sakari Nahin ja Otavamedian Väinö Teittisen puheenvuoroja tekoälyn huimasta kehityksestä ja käytännön hyödyntämisestä Otavamedia B2B:n kick-offissa. Lue parhaat palat inspiroivista esityksistä ja nappaa vinkit tekoälyn hyödyistä mainostajalle (ja kaikille muillekin).

Sakari Nahi on tekoälyvelho, Zuren CEO, Microsoftin Regional Director ja Azure-ratkaisujen Most Valuable Professional. Koko Zuren porukka syttyy teknisten haasteiden ratkomisesta. Väinö Teittinen on Otavamedian eturivin asiantuntija datan hyödyntämisessä ja tekoälyn soveltamisessa, jolla on syvä ymmärrys data-analytiikasta. Heidän näkemyksiinsä kannattaa siis tutustua.

Ei pelkkä tekoäly, vaan generatiivinen tekoäly

Tekoälyn kehitys on ollut huikean nopeaa ja olemme siirtyneet tekoälystä generatiiviseen tekoälyyn. Sakari antaa kehitysvauhdista muutamia esimerkkejä. Spotify saavutti miljoonan käyttäjän rajan noin 150 päivässä. Instagramilla kesti noin 75 päivää saada miljoona käyttäjää. ChatGPT saavutti miljoonan käyttäjän rajan noin viidessä päivässä. ChatGPT-3.5-versio suoritti simuloidun Uniform Bar Examinationin (UBE) samantasoisesti kuin tutkinnon tehneiden alin kymmenys. ChatGPT-4:n suoritus oli jo yhtä hyvä kuin tutkinnon suorittajien parhaalla kymmenyksellä. Melkoinen harppaus vain noin neljässä kuukaudessa. Lue lisää >>

Kun tekoälysovellusten kyvykkyydet paranevat, AI ymmärtää paremmin asiayhteyksiä. Tämä helpottaa tietojen löydettävyyttä esimerkiksi yrityksen palvelimelta. Samoin monikielisyys kehittyy ja suomen kielen tuen luvataan olevan aivan nurkan takana. Yleistasoisen markkinoinnin, viestinnän tai sisällön luominen voi jo onnistua mukavasti.

Mihin tekoälyä kannattaa juuri nyt käyttää?

Sakari jakaa tekoälyn fiksuimmat käyttötarkoitukset neljään kategoriaan: tiedonkeruu, sisällöntuotanto, yhteenvedot, käyttäjäkokemuksen parantaminen.

Tiedonkeruu

Kun haluat etsiä vaikka lisätietoa aiheesta x, niin tekoälyavustaja löytää muistiinpanot, meilit ja asiakirjat, jossa aiheesta on puhuttu. Tekoäly etsii, sinä voit käyttää säästyneen ajan muuhun.

Sisällöntuotanto

Tekoäly luo aiheeseen x liittyviä otsikoita tai listaa uusia näkökulmia. Tekstin tyyliä voi muuttaa. Toisille se tarjoaa apua tyhjän paperin pelon voittamiseen.

Yhteenvedot

Sisällön arviointi, luokittelu, tiivistelmän teko. Generatiivinen tekoäly ymmärtää semanttisuuden, sen voi laittaa käsittelemään avoimia palautteita ja etsimään niistä vaikkapa top-3 harmituksen aiheet.

Käyttökokemus

Ääniohjauksella voit helposti hallita laitteita ja hakea tietoa puhumalla, mikä tekee teknologian käytöstä tehokasta ja käyttäjäystävällistä. Myös tekoälypohjaiset hakukoneet ovat hyviä avustajia.

Väinö kertoo, että Otavamedialla hyödynnetään tekoälyä työn tehostamiseen jo melko aktiivisesti. Tekoäly litteroi haastatteluja, tekee kokousmuistiinpanoja, tiivistää asiakirjoja ja sähköposteja, antaa otsikkoideoita ja tekstiaihioita. Kuvapuolella tekoäly luo kuva-aiheita ja kuvituskuvia, auttaa esimerkiksi muuttamaan kuvan mittasuhteita tai vaihtamaan kuvan taustavärin. Ylipäätään tekoälyä käytetään tekemään rutiinitöitä ja nopeuttamaan prosesseja joka puolella taloa. Monia tekoälyyn liittyviä kehitysprojekteja on meneillään, mutta niistä ei vielä paljasteta enempää.

Muista tekoälyn rajoitteet

Vaikka tekoälyn luotettavuus paranee, täydellistä jälkeä se ei tee. Sakari listaa asioita, jotka on hyvä pitää mielessä tekoälyn kanssa toimiessa:

  • Vanhaa dataa pitäisi siivota pois, jotta datan laatu paranisi. Esimerkiksi ChatGPT:n internettiin pohjautuva data luo vääristymiä, kun lähdeartikkeleina on kasvava määrä tekoälyn itsensä luomia artikkeleita. Vaikka vääristymiä poistetaan, lähdedata ei silti ole neutraalia.
  • Tekoäly voi keksiä vastauksia ja se kopioi ilman kritiikkiä lähdeaineistojen stereotypiat vaikkapa sukupuolirooleista.
  • Tietoturvaan ja sisällön omistajuuteen liittyy paljon avoimia kysymyksiä.
  • Tarkista aina tekoälyn luoma sisältö ja sen lähteet.

Tekniikan Maailman oma tekoäly Tuuma

Tekniikan Maailman Tuuma on oivallinen esimerkki siitä, miten generatiivista tekoälyä voidaan käyttää luomaan arvoa lukijoille. Tuuma-palvelu tarjoaa lukijoille mahdollisuuden saada syvällisiä vastauksia Tekniikan Maailman laajasta artikkelitietokannasta. Tämä vahvistaa lehden asemaa luotettavana tietolähteenä, sen sijaan, että ulkoistettaisiin journalismi ja ajattelutyö tekoälylle.

Toisena esimerkkinä osaamisesta on Tekniikan Maailman kehittämät ”Hallitusbotti” -niminen kokeellinen palvelut, joka tarjoaa tietoa Suomen hallitusohjelmasta helposti ymmärrettävässä muodossa. TM kirjoitti bottien luomisesta näin >>

Tekoäly on myös mainostajan käytössä

Mainostettaessa Otavamedian yleisöille koneoppivaa tekoälyä hyödynnetään joka päivä Look-a-like-mallinnuksessa. Sillä mallinnetaan mainoskampanjoiden kohderyhmiä löytämällä samankaltaisia käyttäjiä tietyn alkuperäisen segmentin perusteella. Esimerkiksi 10 000 käyttäjää on lukenut natiiviartikkelin. Laajennamme Look-a-like-mallinnuksella tätä pientä kohderyhmää löytämällä Otavamedian 2,4 miljoonan kokonaisyleisöstä ne, jotka ovat samankaltaisia näiden alkuperäisten asiakkaiden kanssa. Samalla tekniikalla voimme mallintaa myös markkinoijan omasta CRM:stä peräisin olevaa dataa. Näistä asioista Väinöltä kannattaa kysyä lisää, vaihtoehtoja nimittäin riittää.

Mitä seuraavaksi?

Ensin pitää ymmärtää, mikä generatiivinen tekoäly on. Sen jälkeen voi miettiä, mitä hyötyä siitä voisi olla omaan tekemiseen. Käyttötapoja on todella paljon, joten kannattaa rajata rönsyileviä ideoita reippaasti. Sitten vaan kokeilemaan!

Otavamedialla otetaan laajempaan käyttöön Microsoftin työkaluihin integroituva Copilot, joka auttaa kuin henkilökohtainen assistentti. Copilot vastaa kysymyksiin, auttaa rutiinihommissa, keksii otsikoita, etsii tietoa, luo tiivistelmän tai tekee esityksen, ja meillä tekijöillä jää aikaa muuhun. Esimerkiksi hyvä journalisti muokkaa tekoälyn ajatusaihiosta faktatarkistetun sisällön ja tuo tarinaan inhimillisen kulman.

Jos tuntuu, että haluat pysytellä tekoälyasioissa vielä seuraajan roolissa, se on täysin ok. Sakari ja Zuren väki auttavat mielellään tekoälyn käyttöönotossa yrityksessäsi. Me Otavamedialla taas autamme kaikkia asiakkaitamme tekemään parhaan mahdollisen kampanjan, olit sitten tekoälyguru tai epäilijä, liikkeellä valmiin idean kanssa tai fiilispohjalta.

Laitetaan tekoäly tehostamaan kampanjaasi

Väinö Teittinen
Data-analyytikko, mainosratkaisut
+358 40 717 2616

Ota yhteyttä