Vuoden 2025 ruokatrendit – makuja, teknologiaa ja perinteitä
Suosittu ruokatrendikatsauksemme aloittaa vuoden 2025 herkullisesti. Kysyimme toimitusten ruoka-asiantuntijoilta, mitkä trendit näkyvät meillä ja maailmalla. Vuonna 2025 nousee esimerkiksi maailman maut, matala-alkoholiset juomat sekä kasviproteiinit.
Ruokamaailman trendeistä meille kertoivat Kotilieden ja Annan food manager Sanna Mansikkamäki, Seuran ruokatoimittaja Teresa Välimäki sekä Suomen Kuvalehden toimituspäällikkö Mikko Numminen. Kiitos paljon asiantuntemuksestanne!
Maailman maut ja fermentoinnin voima
”Japanilainen keittiö kasvattaa suosiotaan, mutta se ei tarkoita vain sushia,” kertoo Sanna Mansikkamäki. Aasian keittiöistä nousevat myös Korean, Vietnamin ja Indonesian maut fermentoitujen tuotteiden, maustekastikkeiden ja nuudelien muodossa. Fermentoinnin suosio kasvaa myös laajemmin, kun kombucha, kefiiri ja erilaiset hapanjuurileivät löytävät tiensä yhä useampiin suomalaisiin koteihin.
Teresa Välimäen mukaan ruokakulttuuri on nyt rennompaa ja kokeilunhaluisempaa:
”Ihmiset uskaltavat maustaa perinteisiä ruokia, kuten makaronilaatikkoa, uusilla tavoilla. Samalla sienestys on saavuttanut suoranaisen villityksen.”
Luonto ja ympäristö osana arkea
Luonnonläheisyys korostuu sekä ruokavalinnoissa että elämäntyylissä. Itse kerätyt marjat ja sienet ovat arvossaan, ja lähiruoan arvostus kasvaa. Lisäksi kuluttajat etsivät vaihtoehtoja lihalle: ”Vegaanius ei ole enää ehdoton vaatimus, vaan etsitään kultaista keskitietä – esimerkiksi korvaamalla pääproteiini kasviperäisellä,” Välimäki kertoo.
Kotiliesi, Anna ja Maalla painottavat myös vastuullisuutta. Mansikkamäki kuvailee, miten lukijoille tarjotaan vastuullista ruokasisältöä reseptiikan ja ruoka- ja juomailmiöiden osalta sekä kausiraaka-aineiden hyödyntämiseen.
Teknologian ja kasviproteiinien nousu
Tekoäly ja keittiöteknologia tuovat uudenlaista arkea suomalaisiin keittiöihin. ”Tekoälyavusteiset kauppalistat ja älylaitteet, kuten jääkaapit ja uunit, ovat seuraava askel ruokateknologiassa,” Mansikkamäki kertoo.
Samaan aikaan kasvipohjaiset innovaatiot, kuten laboratoriossa valmistetut maitotuotteet ja sieniproteiinit, ovat herättäneet kiinnostusta. Vaikka kaupalliset tuotteet ovat vielä rajallisia, niitä odotetaan markkinoille lähivuosina.
Juomakulttuuri murroksessa
Kaikkien asiantuntijoiden mukaan alkoholittomat ja matala-alkoholiset juomat valloittavat markkinoita. Mocktailit ja alkoholittomat viinit ovat suosittuja, mutta myös viinien hifistely kiinnostaa yhä useampia.
”Alkoholittomat juomat kaikissa kategorioissa vetävät. Etenkin viinipuolella tulee uusia viininystäviä, jotka tarttuvat herkemmin alkoholittomiin tai vähäalkoholisiin tuotteisiin.”, Mansikkamäki toteaa.
Median rooli trendien rakentajana
Asiantuntijat korostavat median merkitystä ruokatrendien esiin nostamisessa. Suomen Kuvalehti tarjoaa vuonna 2025 entistä enemmän ruokailmiöitä ja viinivinkkejä. Numminen kertoo, että heidän lähestymistapansa on utelias ja inspiroiva, tarjoten lukijoille kauden kiinnostavimmat ilmiöt.
Seura puolestaan keskittyy käytännönläheiseen ja helposti lähestyttävään ruokasisältöön.
”Tavoitteemme on auttaa kotikokkeja onnistumaan ja nauttimaan ruoasta,” Välimäki tiivistää.
Kotilieden, Annan ja Maalla-lehden linjassa korostuvat vuoden ruokasesongit ja vastuullinen ruoanlaitto. Mansikkamäki mainitsee erityisesti tulevan ”Toukola – Rakkaudesta arkiruokaan” -keittokirjan, joka yhdistää uudet ravitsemussuositukset ja käytännönläheiset ohjeet.
Näin pääset mukaan
Ruokatoimituksemme seuraavat trendejä tarkkaan ja uutta sisältöä syntyy jatkuvasti.
Supersuositussa Toukolassa julkaistaan joka arkipäivä uusi inspiroiva lyhytvideo. Mainostajan on helppo lähteä Toukolaan mukaan. Tarjolla on kolme valmista ruoka- ja juoma-aiheista lyhytvideokonseptia: vartissa valmista, syödään yhdessä ja juomakoulu. Jos et heti tiedä mikä konsepti on sopivin, älä huoli! Otavamedian tiimi suunnittelee kaiken kanssasi. Laita viestiä tai soita omalle yhteyshenkilöllesi ja me otamme projektin haltuun. Laajan näkyvyyden lisäksi saat valmiit Toukola-videot myös omaan käyttöösi.
Printin erikoisteemat on helppo huomioida koko vuoden mainontaa suunnitellessa. Teimme kätevän koosteen Annan, Kotilieden, Seuran ja Suomen Kuvalehden vuoden ruokateemoista. Katso kooste ruoka-aiheisista teemoista ja varmista näkyvyytesi!
Jos olet enemmän verkkomainonnan ostaja, tutustu tavoittavuuteemme yli brändirajojen. Ruoanlaitosta ja leivonnasta kiinnostuneita yleisöjä löytyy monen brändin parista niin printissä kuin verkossa: Otavamedian verkosto tavoittaa 1,6 miljoonaa aktiivista Kotikokkia ja jauhopeukaloa!
Lähde: KMT 2024, Mind Kuluttaja 2022, Kantar TNS Oy.
Tavoita Kotikokit ja jauhopeukalot tehokkaasti, lue lisää Otavamedian yleisöistä.
Kysy lisää omalta Otavamedian yhteyshenkilöltäsi tai
Virpi Åberg
Key Account Manager
+358 40 709 3137