Ainutlaatuinen lukijasuhde tukee aikakauslehtimainontaa
Aikakauslehtiä luetaan usein yksin. Hetki on intiimi – lukijan omaa, kiireetöntä aikaa. Miten tämä hyödyttää mainostajaa?
Lukija inspiroituu ja syventyy aikakauslehteen – myös mainossisältöön
Viisi kuudesta lukijasta sanoo inspiroituvansa ja rentoutuvansa aikakauslehtien parissa. Lehden lukeminen tapahtuu usein yksin, siis kahdestaan lehden kanssa. Aikakauslehden lukutilanteessa lukijalla on määräysvalta: hän lukee niin kauan kuin haluaa ja kääntää sivun silloin kun haluaa – myös mainossivun. Lukija syventyy lehteensä ja keskittyy sen sisältöön. Mainontaa ei koeta häiritseväksi, vaan siihen suhtaudutaan myönteisesti.
”Lehdet annetaan edelleen ystäville ja naapureille luettaviksi.”
Mainostaja saa lähes kaksinkertaisesti katselukertoja aikakauslehdessä
Lehden valinta on harkittu hankinta. Suurin osa aikakauslehdistä tilataan kotiin. Koska aikakauslehdellä nähdään arvoa sisältönsä ja hankintahintansa perusteella, se kerää lisää lukijoita myös tilaajatalouden ulkopuolelta: luetut lehdet annetaan edelleen ystäville ja naapureille luettaviksi.
Aikakauslehti luetaan aina tai usein kokonaan tai lähes kokonaan. Se on arvokas investointi ja usein valittu itselle oman mielenkiinnon perusteella. Siitä halutaan saada kaikki mahdollinen irti, jolloin lehteä luetaan useammin kuin kerran. Kansallisen Mediatutkimuksen mukaan lukija käy aikakauslehden läpi 1,7 kertaa. Päivittäin aikakauslehtiä lukevilla luku on 2 kertaa. Aikakauslehden mainostaja saa siis samalla rahalla keskimäärin lähes kaksinkertaisesti katsekontakteja. Kerroin on korkeampi myös lehden aihepiiristä erityisesti kiinnostuneilla lukijoilla, esim. metsästyksestä tai kalastuksesta kiinnostuneilla.
”Aikakauslehdet ovat vahva ideoiden ja vinkkien lähde lukijan omissa hankinnoissa.”
Aikakauslehti tarjoaa erinomaisia kohdennusmahdollisuuksia mainostajalle
Useimmat aikakauslehdet keskittyvät yhteen tai muutamaan, selkeään aihealueeseen. Nämä lehdet tavoittavat aiheesta kiinnostuneet henkilöt tehokkaasti. Aikakauslehdet ovat vahva ideoiden ja vinkkien lähde lukijan omissa hankinnoissa, jolloin ne tukevat luontevasti mainontaa. Aikakauslehti on kiinnostuneen ihmisen media, jonka teemasisällöt tarjoavat erinomaisia kohdennusmahdollisuuksia mainostajalle.
Kaikista naisista 54 % ja Annan naislukijoista 61 % kertoo saavansa ideoita ja vinkkejä ruokaan ja ruoanlaittoon aikakauslehdistä.
Muotiin ja pukeutumiseen löytää ideoita ja vinkkejä aikakauslehdistä 45 % naisista ja 55 % Kotilieden naislukijoista.
Sisustamiseen löytää ideoita ja vinkkejä aikakauslehdistä 42 % naisista ja 51 % Dekon naislukijoista.
Autoihin ja auton hankintaan löytää ideoita ja vinkkejä aikakauslehdistä 20 % miehistä ja 28 % Tekniikan Maailman mieslukijoista.
Luvut ovat Kantarin tekemistä KMT- tutkimuksista vuosilta 2019 ja 2018 sekä Aikakauslehtihetki-tutkimuksesta, Aikakausmedia ja 15/30 Research, 2018. Mainonnan ärsyttävyyttä todensivat Otavamedian Mainosmittari-tutkimukset ja -tietopankki, LeanLab by Digitalist.
Tavoita kohderyhmäsi tehokkaasti, ota yhteyttä mediamyyntiimme!
Virpi Åberg
Key Account Manager
+358 40 709 3137