Aikakauslehdet ovat nykyajan premium-media
Laadukkaan aikakauslehden parissa tehdään ostopäätöksiä ja viihdytään pitkään. Aikakauslehti on kiinnostuneen ihmisen media, joka mahdollistaa helpon mainonnan kohdentamisen ja monipuoliset mainosratkaisut. Kaiken perustana on laatu, joka tukee mainontaa ja tekee siitä myös tuloksellista.
Laadukas lehti ja vahva lukijasuhde tukee mainontaa
Lukija ihastuu kauniiseen ja laadukkaaseen lehteen – sellaiseen, jonka sisältöön hän voi luottaa. Mainostajalle tämä mahdollistaa tilaisuuden tavoittaa lukijat suoraan omien kiinnostuksen kohteidensa äärellä, etsimästä uusia ideoita. Tämä tekee mainonnan kohdentamisesta helppoa, jolloin tehdyt toimenpiteet ovat toimivia ja tuloksellisia.
”Laatu merkitsee sitä, että voin luottaa lukemaani niin, että minulla on palikoita muodostaa oma mielipiteeni ja tehdä valintoja.” -Lukijan kommentti
Aikakauslehtien parissa rentoudutaan ja inspiroidutaan, vastaa 83% aikakauslehtien lukijoista. (KMT 2019, Kantar Oy) Lukijat etsivät aikakauslehdistä tietoa itseään kiinnostavista asioista, hakevat ideoita ja vinkkejä sekä vertailevat lehdissä tuoteominaisuuksia saadakseen tukea omille ostopäätöksilleen. Lehden lukijat näkevät mainonnan toistuvasti, mikä vahvistaa ostotapahtuman mahdollisuutta. Muita tärkeitä syitä aikakauslehtien lukemiseen ovat itsensä sivistäminen, yhteiskunnallisista asioista perillä oleminen ja uuden oppiminen.
Aikakauslehdissä mainostajan on mahdollista rakentaa brändimielikuvaa aivan erityisellä tavalla – lukija on jo valmiiksi kiinnostuneemmassa mielentilassa kuin vaikkapa selaillessaan verkossa sisältöjä. Monipuolisina mainosratkaisuina voidaan käyttää esimerkiksi tuotenäytteitä ja advertoriaaleja. Perinteisten mainosten lisäksi erikoisratkaisuilla ja liitteillä mainos voidaan nostaa esiin mediaympäristöstä.
”Mainonta koetaan tärkeäksi osaksi lehden sisältöä – sen avulla haetaan tietoa ja tukea omaan ostoprosessiin, mikä on ihanteellinen tilanne mainostajalle.”
Mainontaan aikakauslehdissä suhtaudutaan myönteisesti
Mainontaa pidetään luontevana osana aikakauslehden sisältöä: puolet lukijoista suhtautuu aikakauslehtimainontaan myönteisesti tai erittäin myönteisesti. (KMT 2019, Kantar Oy) Mainonta ei ärsytä, vaan se koetaan tärkeäksi osaksi lehden sisältöä – sen avulla haetaan tietoa ja tukea omaan ostoprosessiin, mikä on ihanteellinen tilanne mainostajalle. (Otavamedian Mainosmittari-tietopankki, LeanLab by Digitalist) Parhaimmillaan visuaalisuus ja laadukas painojälki saavat lukijan pysähtymään ja ihastumaan mainokseen.
Suhtautuminen mainontaan on myönteistä myös silloin, kun aikakauslehtien sisällöt koetaan luotettaviksi – yhdeksän kymmenestä lukijasta kokee, että huolellisesti tarkistetut faktat ja niiden taustat tekevät aikakauslehdestä laadukkaan.
Aikakauslehtimainokset huomataan erittäin hyvin. Otavamedian lehdissä mainosten huomioarvojen keskiarvo vuonna 2019 oli 70 % (Otavamedian tietopankki, LeanLab by Digitalist)
Kaikki Otavamedian aikakauslehtien sisällöt koetaan melko tai erittäin laadukkaiksi, näin sisältöjä arvioi 94 % vastaajista.*
Aikakauslehtien lukemiseen käytetään paljon aikaa – Otavamedian aikakauslehtiä luetaan keskimäärin 42 min (KMT 2019, Kantar Oy)
*Otavamedian paneeleissa tehtyyn kyselyyn osallistui 1 939 eri-ikäistä vastaajaa ympäri Suomea. Kyselyssä tärkeimpänä laadullisena tekijänä aikakauslehdissä nousi esiin luotettavuus.
Tavoita asiakkaasi lempiasioidensa parissa
Virpi Åberg
Key Account Manager
+358 40 709 3137