Asuntomessut tekee odotetun paluun 55-vuotisjuhlavuonnaan
Asuntomessuja Oulussa odottavat välivuoden jälkeen kaikki – messufanit, Asuntomessujen organisaatio, Oulun kaupunki, rakentajaperheet, yhteistyökumppanit ja media. Haastattelimme Asuntomessujen väliaikaista toimitusjohtajaa Mia Ahlströmiä siitä, mitä kaikkea Oulun messuilta on lupa odottaa. Lue, mitkä trendit nousevat esiin messurakentamisessa ja mitä ennennäkemätöntä messuille on tulossa!
Haastattelussa Mia Ahlström, Asuntomessujen väliaikainen toimitusjohtaja
Mia Ahlström on pitkän linjan ihmisten ja liiketoiminnan johtaja. Viime vuosina Mia on keskittynyt hallitustyöhön ja yritysjohdon konsultointiin ja hallituksen jäsenenä Mia Asuntomessuillakin heinäkuussa 2024 aloitti. Hyvä asuminen ja koti on ollut koko hänen uransa ajan keskiössä.
Asuntomessujen hallitus teki ratkaisun Mian nimittämisestä väliaikaiseksi toimitusjohtajaksi. Tämä päätös antoi Asuntomessulle aikaa kirkastaa tilannekuvaa toimintaympäristöstä ja omasta toiminnastaan sekä päivittää strategian. Vakituinen toimitusjohtaja valitaan johtamaan Asuntomessuja kohti uusia tavoitteita, siihen asti Mia luotsaa Asuntomessuja innokkaasti osaavalla otteellaan.
![Mia Ahlström, Asuntomessujen väliaikainen toimitusjohtaja](https://yrityksille.otavamedia.fi/wp-content/uploads/2025/01/Mia-Ahlstrom-IMG_3643.png)
Mitä trendejä näkyy Asuntomessuilla Oulussa?
Oulussa toteutuvat asumisen ihanteet: pientaloalue veden äärellä ja aivan keskustan lähellä. Nämä ihanteet nousivat esiin Asuntomessujen vuotuisessa Asumisen ihanteet -tutkimuksessa, joka julkaistaan 28.1.2025. Kerromme tutkimuksen sisällöstä lisää myöhemmin!
Rakentamisessa korostuvat luontoarvot. Rakennustavat ovat kestävän kehityksen mukaisia ja alueella tullaan näkemään upeita pihoja, joissa luonto on osa pihaa. Alueelle tehdään lisäksi paljon viherkattoja.
Sisustuksessa käytetään paljon pehmeitä luonnon materiaaleja. Kosketus luontoon vahvistuu siis myös sisätiloissa.
Ratkaisuissa painottuu yhteisöllisyys. Neljä perhettä rakentaa yhdessä pihapiiriin yhteisen tilan, joka säästää tilaa kunkin kodin omista neliöistä. Yhteisöllisen asumisen tiloja ovat mm. saunat, harrastushuoneet ja harrastusvälineiden säilytystilat. Eräällä perheellä musiikki on sekä työ että harrastus. Heidän pihalleen rakennetaan pieni musiikkitalo, mistä on näkymä kävelytielle. Sinne voi tulla harjoittelemaan soittamista, siellä voidaan järjestää musiikkiesityksiä ja viettää yhdessä aikaa. Ihana tapa kutsua naapurit nauttimaan musiikista!
Onko Oulussa jotain täysin uutta, mitä Asuntomessuilla ei ole aikaisemmin ollut?
Oulun messutaloihin rakennetaan paljon saunoja, niitä nähdään paljon erilaisia. Erikoisimpia saunoja taitaa olla ensimmäinen kaksikerroksinen sauna, joka toteutetaan yhteen messukohteista.
Rakentamisen erikoisuuksista mainittakoon kohde Hjemma, joka on rakennettu kauttaaltaan kattotiilistä. Ainutlaatuinen ulkoverhoilu saa pinnan näyttämään pärekatolta.
Mitä erikoista Oulussa on verrattuna aikaisempiin Asuntomessukaupunkeihin?
Messualuetta leimaa vahva paikallisuus, koko alue on hyvin oululainen. Taloja on ollut suunnittelemassa monia oululaisia arkkitehtejä ja suurin osa rakentajaperheistä on Oulusta. Rakennusmateriaalit ja ammattilaiset tulevat samoin läheltä messualuetta. Tekemistä leimaa hyvä energia ja asuntomessulaiset puhuvatkin rakentamisen erityisestä Oulu-mielestä.
Teknologiakaupunkina tunnettu Oulu kertoo, että teknologinen kehitys näkyy niin kaupunkikuvassa kuin messualueella rakentamisessa ja kotien ratkaisuissa. Hauskin teknologiseen kehitykseen liittyvä hanke on lienee Oulun yliopiston suunnittelemat drone-kuljetukset paikallisesta ruokakaupasta messualueelle, tätä on erityisen kiinnostavaa seurata.
Asuntomessut Oulussa eivät itse asiassa ole ensimmäiset laatuaan, Oulussa on järjestetty Asuntomessut kaksi kertaa aikaisemminkin. Vuoden 2005 Asuntomessualue Toppilansaari on tunnettu sen ajan suureellisemmista ja näyttävistä taloista. Vuoden 1976 messualue Niittyaro on sekin lähellä nykyistä messualuetta Hartaanselänrantaa. Mikä loistava tilaisuus käydä samalla kävelyllä aikaisemmillakin messualueilla!
Onko pohjoisella sijainnilla tai välivuodella merkitystä Asuntomessujen vetovoimaan?
Oulun seudulla on paljon näkemistä ja tekemistä. Samalla Asuntomessumatkalla voi käydä tutustumassa Oulun runsaaseen kesätapahtumien tarjontaan, on kesäteatteria, Bryan Adams ja Kuninkuusravit, upeita luontokohteita unohtamatta. Monet kävijät ovat perinteisesti yhdistäneet Asuntomessuvierailun kesälomamatkaansa ja niin odotetaan tapahtuvan tänäkin vuonna.
Vuosittain Asuntomessuilla käy 100 000 messuvierasta ja samaa odotetaan tänäkin vuonna
Välivuosi on vain lisännyt kiinnostusta messuihin ja pohjoiseen pääsee helposti junalla, lentäen tai autolla. Sekä messufanit että yhteistyökumppanit ovat kaivanneet Asuntomessuja ja pohjoinen markkina-alue kiinnostaa monia toimijoita.
Odotettavissa on siis paljon iloisia kohtaamisia Oulussa 18.7.–17.8.2025!
Varmista näkyvyytesi virallisissa messuluetteloissa tai kattavalla Asuntomessu-paketilla nyt!
![Viralliset messuluettelot Deko ja TM Rakennusmaailma](https://yrityksille.otavamedia.fi/wp-content/uploads/2023/05/Viralliset_messuluettelot_DE_RM.jpg)
Dekon ja TM Rakennusmaailman viralliset asuntomessuluettelot
Dekon ja TM Rakennusmaailman virallisissa messuluetteloissa viestisi nousee esiin prikulleen asumisen teemoista intohimoisesti kiinnostuneille lukijoille. Deko esittelee messukohteet erityisesti sisustajien, pihanlaittajien ja nikkaroijien näkökulmalla. TM Rakennusmaailma puolestaan analysoi messukohteet tarkasti rakentajien ja remontoijien näkökulmasta.
Media | Nro | Ilm. pv. | Varaus | Aineisto | Erikoisaihe |
Deko | 7 | 9.7.2025 | 13.6.2025 | 19.6.2025 | Oulun Asuntomessujen virallinen sisustusluettelo, lisäjakelu 15 000 kpl. Asuntomessujen parhaat palat. Uudista olohuone. |
TM Rakennusmaailma | 6 | 9.7.2025 | 2.6.2025 | 6.6.2025 | Oulun Asuntomessujen virallinen taloluettelo, lisäjakelu 15 000 kpl. Taloesittelyjä ja trendejä Oulusta. |
Dekon ja TM Rakennusmaailman 15 000 kappaleen lisäjakelu, pidennetty irtonumeromyyntiaika ja luettelojen myynti messuilla tarjoavat reippaasti tavallista enemmän näkyvyyttä mainoksellesi!
![Asuntomessupaketti icon](https://yrityksille.otavamedia.fi/wp-content/uploads/2025/01/Asuntomessupaketti_icon.png)
Täydellinen Asuntomessu-paketti
Valmis Asuntomessu-paketti rakennetaan mainostajalle avaimet käteen -periaatteella. Paketti on helppo ostaa, kun kattava näkyvyys on jo kokonaisuudessaan suunniteltu.
Täydelliseen Asuntomessu-pakettiin sisältyy:
- Natiiviartikkeli, joka julkaistaan valitussa mediassa kotiliesi.fi, anna.fi tai rakennusmaailma.fi
- Artikkeli jää asumaan sivustolle 12kk ajaksi
- Natiiviartikkeli luotettavassa mediaympäristössä parantaa hakukonenäkyvyyttä.
- Artikkeli näkyy myös toisella sivustolla, voit valita joko Annan, Seuran, Erän tai Rakennusmaailman näkyvyyden 2 viikon ajaksi 15.5.–31.7.2025 välisenä aikana. Otavamedia aikatauluttaa näkyvyyden.
- 100 000 mainosnäyttöä (CS-paraati) esim. asumisesta ja sisustamisesta kiinnostuneet -datakohdennuksella, jolla ohjataan liikennettä artikkeliin.
- Samasta sisällöstä tuotetaan lisäksi tiivistetty artikkeli (1/1 sivu) Asuntomessunumeroon Deko (nro 7) tai TM Rakennusmaailma (nro 6). Kyseiset numerot sisältävät Oulun Asuntomessujen viralliset messuluettelot, joilla on myös 15 000 kappaleen lisäjakelu.
Asuntomessupaketin kokonaishinta on vain 4 900 € (+alv)!
Lisänäkyvyys somessa
Asuntomessu-pakettiin voit halutessasi ostaa lisänäkyvyyttä somessa.
- Somenäkyvyys Kotilieden Instagramissa, some-materiaalien tuotanto ja maksettu mainonta Instagramissa
Lisänäkyvyyden hinta vain 900 € (+alv).
Varaa mainospaikkasi Otavamedian yhteyshenkilöltäsi tai jari.vehola@otava.fi.
Asumisen ihanteet -tutkimus julkaistaan 28.1.2025. Saat lisätietoa tutkimuksen tuloksista Otavamedian yhteyshenkilösi kautta!
Haluatko tavoittaa asumisen teemoista kiinnostuneet?
Jari Vehola
Asiakkuuspäällikkö
+358 500 929 806