Datalähtöinen verkkokauppamainonta 2025 – Kuinka valloitat oikeat asiakkaat ja kanavat?

Mitä suomalaiset ostavat verkkokaupoista? Teimme 2,1 miljoonan verkkokävijän joukosta tuhannen hengen poiminnan ja esitimme kävijöille kysymyksen verkkokauppaostamisesta. Tulokset paljastavat, mitkä mediaympäristöt tavoittavat ostovoimaisimmat vaate-, kosmetiikka- ja elektroniikkaostajat – tarjoten mainostajille ainutlaatuisia kohdentamismahdollisuuksia loppuvuoden sesonkiin ja vuodelle 2025.

Otavamedia toteutti verkkokauppakyselyn omalla yleisöllään kysymällä ”Mitä ostat verkkokaupasta?”. Tutkimukseen vastasi tuhat Otavamedian eri medioiden lukijaa. Tutkimuksen luotettavuuden varmistamiseksi vastausvaihtoehdot esitettiin vastaajille satunnaisessa järjestyksessä. Vastausvaihtoehdot olivat:

  • Vaatteita tai urheiluvälineitä
  • Kosmetiikkaa tai terveystuotteita
  • Kodinkoneita tai elektroniikkaa
  • Ruokaa tai elintarvikkeita
  • Sisustus- tai rautakauppatuotteita

Tutkimus paljastaa kiinnostavia eroja eri kävijäryhmien ostokäyttäytymisessä ja tarjoaa arvokasta tietoa mainostajille kohderyhmien tavoittamiseen Otavamedian verkostossa.


Datan valossa: mediaympäristöjen roolit ja niiden merkitys

Vaatteet ja urheiluvälineet suosituimpia kaikissa medioissa

Otavamedian yleisöstä vaatteet ja urheiluvälineet nousivat selvästi suosituimmaksi verkkokauppatuoteryhmäksi 34 prosentin osuudella. Erityisesti Anna.fi:n lukijoista 36 % ja Muropaketti.com:n kävijöistä 29 % ostaa tämän kategorian tuotteita verkosta. Vanhempi ikäryhmä (45–84-vuotiaat) tekee näitä ostoksia huomattavasti enemmän (44 %) kuin nuoremmat ikäryhmät.

Kosmetiikka ja terveystuotteet vahvoja naistenlehdissä

Kotiliesi.fi (25 %) ja Anna.fi (24 %) kävijöiden keskuudessa kosmetiikka- ja terveystuotteiden verkko-ostaminen on erityisen suosittua. Muropaketin kävijöistä vain 11 % ostaa näitä tuotteita verkosta, mikä heijastaa selkeää sukupuolieroa ostokäyttäytymisessä.

Kodinkoneet ja elektroniikka Muropaketin vahvuus

Muropaketin kävijöistä jopa 38 % ostaa kodinkoneita ja elektroniikkaa verkosta, mikä on huomattavasti enemmän kuin muiden medioiden lukijoilla. Seura.fi:n kävijöistä 18 % tekee verkko-ostoksia tässä kategoriassa.

Ruoka ja elintarvikkeet Kotilieden kävijöiden suosiossa

Kotilieden kävijöistä 19 % ostaa ruokaa ja elintarvikkeita verkosta, mikä on 36 % korkeampi kuin Otavamedian yleisön keskiarvo. Erityisesti 25–44-vuotiaat kävijät (28 %) ovat aktiivisia verkkoruokakaupan käyttäjiä.

Sisustus- ja rautakauppatuotteet kiinnostavat nuoria kävijöitä

Nuorista kävijöistä (18–24 v.) jopa 30 % ostaa sisustus- ja rautakauppatuotteita verkosta, mikä on huomattavasti enemmän kuin muissa ikäryhmissä.

Mainostajan mahdollisuudet Otavamedian verkostossa

Olemme paketoineet 2,1 miljoonasta kuukausikävijästä yli 550 000 verkko-ostajan yleisön.
(Ohjelmallisen kattotason diili: Otava Audience – Shopping – Online)

Verkko-ostajista on saatavilla myös tarkemmat segmentit tuotekategorioittain

  • Vaatteet ja urheiluvälineet
    Ohjelmallisen diili: Otava Audience – Shopping – Online – Apparel and Sports
    • Anna ja Kotiliesi tavoittavat aktiiviset verkko-ostajat
    • Laaja tavoittavuus kaikissa medioissa Annasta Golfiin
    • Tasainen lukijaprofiili mahdollistaa monipuolisen mainonnan
  • Kosmetiikka ja terveystuotteet
    Ohjelmallisen diili: Otava Audience – Shopping – Online – Beauty and Personal Care
    • Vahva tavoittavuus naistenlehtien lukijoissa
    • Kotiliesi ja Anna tarjoavat premium-ympäristön mainonnalle
  • Kodinkoneet ja elektroniikka
    Ohjelmallisen diili: Otava Audience – Shopping – Online – Consumer Electronics and Appliances
    • Muropaketin ja Tekniikan Maailman teknologiaorientoitunut yleisö
    • Selkeä korostus 18–44-vuotiaissa
    • Seura tavoittaa laajan ostajakunnan
  • Ruoka ja elintarvikkeet
    Ohjelmallisen diili: Otava Audience – Shopping – Online – Grocery and Food Delivery
    • Kotilieden ruoasta kiinnostuneet lukijat
    • Vahva tavoittavuus erityisesti 25–44-vuotiaissa
  • Sisustus ja rautakauppa
    Ohjelmallisen diili: Otava Audience – Shopping – Online – Home Improvement and Decor
    • Nuoret aikuiset tavoitetaan kaikissa medioissa
    • Anna ja Kotiliesi tavoittavat sisustamisesta kiinnostuneet

Yhteenveto

Otavamedian monipuolinen mediaverkosto tarjoaa mainostajille mahdollisuuden tavoittaa eri kohderyhmiä juuri oikeissa mediaympäristöissä. Erityisen vahvoja segmenttejä ovat:

  • Ostovoimaiset aikuiset vaate- ja urheiluvälineostajat kaikkien Otavamedian yleisöjen kautta
  • Kosmetiikasta kiinnostuneet naisten medioiden lukijat
  • Teknologiaorientoituneet Muropaketin ja Tekniikan Maailman lukijat
  • Ruoasta kiinnostuneet Kotilieden ja Annan lukijat
  • Sisustuksesta kiinnostuneet nuoret aikuiset

Verkkomainonnan kohdentaminen näille ryhmille Otavamedian verkostossa tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden tavoittaa juuri oikeat asiakkaat oikeassa mediaympäristössä.

Tavoitetaan yhdessä kohderyhmäsi, ota yhteyttä!

Väinö Teittinen
Data-Analyytikko
+358 40 717 2616

Ota yhteyttä