Lähelle, kauas ja siihen väliin. Mainostaja, opi tuntemaan Matkailija-heimo

Aurinkoa, lämmintä merivettä ja loikoilua, vauhdikasta laskua esimerkiksi Alppien rinteissä, kulttuurimatka Eurooppaan vai lähiseutumatkailua kotimaassa? Tässä artikkelissa keskitymme matkailijoihin – heihin, jotka kiertävät maailmaa ja eri kulttuureja ahkerasti. Lisäksi kerromme miten sinä, mainostaja, tavoitat heidät parhaiten Otavamedian avulla.

Matkailija-heimolaisella on aina mielessä se seuraava matka. Mihin mennä, mitä tehdä, miten kohteeseen pääsee ja millä hinnalla. Tämän heimon edustaja saa mieluisaa sisältöä elämäänsä lähtemällä lähelle tai kauas mielessään seuraavan lomaunelman toteuttaminen. Matkailija-heimolainen kuluttaa vapaa-ajallaan monenlaista mediaa, ja Otavamedian valikoimasta löytyy useita lehti- ja mediavaihtoehtoja, joiden kautta sinä, mainostaja, saat heimolaiset oman sisältösi ääreen. 

Suomalainen matkailija – kuka hän on ja miten hän matkailee?

Otavamedia tavoittaa noin 1,1 miljoonaa suomalaista matkailijaa (Lähde: KMT 2023, Mind Kuluttaja 2022, Kantar TNS Oy). Olemme jaotelleet heidät tutkimustiedon perusteella seuraaviin alaheimoihin:

Kotimaassa matkailevat

Kotimaan matkailijat ovat pääosin 35–64-vuotiaita aikuistalouksia, myös lapsiperheet korostuvat. Tämä alaheimo on keskimääräistä hieman parempituloisempi. Heimolaiset lomailevat kotimaassa eri kohteissa, niin maalla kuin kaupungeissa. Heitä kiinnostaa esimerkiksi mökkivuokraukset, kylpylälomat ja erilaiset liikuntalomat. Yleisesti ottaen ympäristöystävällisyys ja vastuullisuus korostuu kotimaan matkailijoissa.

Ulkomailla matkailevat

Ulkomaan matkailijat ovat aktiivi-ikäisiä ja tässä alaheimossa korostuu hieman lapsiperheet, vaikka ulkomailla matkailevat ovat useimmiten lapsettomia. Ulkomaan matkaajat ovat yleisesti muuta väestöä parempituloisia. Tämä alaheimo matkailee mielellään paikkoihin, joita muut turistit eivät vielä ole löytäneet ja kaksi kolmesta ulkomaan matkailijasta pyrkii lomailemaan aina uudessa kohteessa. Suuri osa alaheimosta haluaa varata itse koko loman, mukaan lukien lennot ja hotellit. Vain viidennes on kiinnostunut all inclusive -lomista.

Ulkomaan matkailijat ovat matkailun lisäksi kiinnostuneet hyvinvoinnista ja terveydestä, luonnossa liikkumisesta, ruoasta ja juomasta sekä urheilusta ja liikunnasta. Suurimmalle osalle ulkomaan matkailijoista matkustaminen on yksi tärkeimmistä säästämisen kohteista – he laittavat paljon rahaa sivuun matkustaakseen.

Perhelomailijat

Tämä alaheimo on kiinnostunut sekä kotimaan- että ulkomaanmatkoista ja he lomailevat monipuolisesti. Perhelomailijoita eniten kiinnostavia kohteita ovat esimerkiksi kaupunkien kulttuurikohteet, kotimaan matkailu, perhe- ja rantalomakohteet sekä laivaristeilyt ja kylpylälomat. Alaheimoa kiinnostaa myös kaukolomat ja mökkien vuokraaminen. Perhelomailijat suosivat keskimääräistä enemmän all inclusive -lomia, he hyödyntävät myös mieluusti viime hetken matkatarjouksia.

Laivamatkailijat

Laivamatkailijoissa korostuu yli 45-vuotiaat, hieman keskimääräistä pienempituloisemmat taloudet. Laivoilla matkustavat sekä aikuistaloudet että lapsiperheet. Laivamatkustajat matkaavat mielellään laivojen kyydissä myös ulkomailla – he arvostavat all inclusive -matkoja ja käyttävät hyväkseen viime hetken matkatarjouksia. Tämä alaheimo pitää lomista, joissa heille on järjestetty ohjelmaa ja toimintaa sekä hemmottelua ja hyvinvointia.

Kylpylälomailijat

Kylpylälomailijoissa korostuvat alle 60-vuotiaat ja lapsiperheet. Lähes koko alaheimo (84 %) on kiinnostunut kotimaan kylpylälomista, ulkomaan kylpylälomat houkuttelevat noin kolmannesta. Kylpylälomailijat suosivat hyvinvointi- ja hemmottelulomia ja arvostavat heille järjestettyjä aktiviteetteja.

Mitkä Otavamedian julkaisut ja kanavat ovat parhaita paikkoja mainostaa, kun haluat brändisi Matkailija-heimolaisen verkkokalvoille?

Matkailija-heimon tavoitat monipuolisesti eri Otavamedian julkaisuista ja kanavista. Sen lisäksi, että matkailijat käyttävät rahaa ja aikaa intohimoonsa matkailuun, he etsivät tietoa aiheesta monipuolisesti lukien omaan elämäänsä ja harrastuksiinsa sopivia Otavamedian julkaisuja ja verkkosisältöjä.

Otavamedia tavoittaa 1,1 miljoonaa suomalaista Matkailijaa (Lähde: KMT 2023, Mind Kuluttaja 2022, Kantar TNS Oy).

Vuonna 2024 tavoitat Matkailija-heimon erityisesti näiden julkaisujen sivuilta ja verkosta:

Anna ja Anna.fi

Anna on suomalaisen naisen ystävä, jonka sivuilta löytyy viikoittain kiinnostavimmat julkkikset, parhaat lifestyle-vinkit ja ajan ilmiöt. Anna puhuu asiaa naisen elämää koskettavista kysymyksistä, viihdyttää, ottaa kantaa ja tarjoaa terveen elämän eväät.

Seura ja Seura.fi

90-vuotisella kokemuksella tavallisten suomalaisten elämistä kertova ja yhteiskunnan epäkohtiin tarttuva Seura viihdyttää viikoittain mielenkiintoisella ja kattavalla lukupaketilla. Seurassa lukija tapaa myös julkisuuden henkilöitä ja kuninkaallisia. Runsaat terveys-, luonto-, ruoka- ja matkajutut ovat tärkeä osa Seuran viikoittaista sisältöä ja erottuvuutta.

Kotiliesi ja Kotiliesi.fi

Kotiliesi on Suomen vanhin naistenlehtibrändi, joka tavoittaa kaikenikäiset suomalaiset naiset. Kotilieden ytimessä on kaunis arki ja inspiraatio. Monipuolista lifestyle-sisältöä ruoka- ja käsityöideoineen tarjoava lehti on täynnä syvällisiä tarinoita ja henkilöhaastatteluja. Kotiliesi.fi-sivustolta löytyy yli 7000 ruokareseptiä ja sivusto on kodin teemojen tietopankki. Marraskuussa 2023 sivustolla avautui ainutlaatuinen ja innostava lyhytvideoihin keskittyvä Toukola-konsepti. Toukola julkaisee uuden inspiroivan lyhytvideon joka arkipäivä.

Suomen Kuvalehti ja Suomenkuvalehti.fi

Suomen Kuvalehti on vahvasti ajassa kiinni oleva, asioita taustoittava lehti. Suomen Kuvalehti on avain suomalaisen yhteiskunnan ymmärtämiseen. Lehti tutkii, taustoittaa ja analysoi aikamme merkityksellisiä kysymyksiä. Lehden keskeiset aihepiirit ovat tiede, talous, taide ja politiikka. Suomen Kuvalehti on tunnettu yli sadan vuoden ajan luotettavuudestaan, riippumattomuudestaan ja laadustaan.

Golf logo

Golflehti ja Golflehti.com

Golflehti on jokaisen aktiivisen golffarin tarpeisiin ja mielenkiintoon vastaava lehti, jota luetaan ahkerasti ja jonka ilmoitukset huomataan hyvin. Golflehden lukijakunta on ostovoimaista ja hyvin koulutettua, ja lehden lukijat harrastavat liikuntaa monipuolisesti.

Golflehti ja Golfpiste.com ovat Suomen johtavia golfin ystävien tietolähteitä. Golfpiste.comissa lajin harrastaja pääsee runsaan toimitetun sisällön äärelle ja aktiivisesti harrastajien käytössä olevan verkkokaupan valikoiman ääreen.

Kaksplus.fi

Kaksplus.fi:n ytimessä ovat lasten kasvatus, asuminen, sisustaminen, ruoanlaittoon liittyvät asiat sekä oma ja läheisten hyvinvointi. Olennainen osa Kaksplus.fi-sivustoa on toisten vanhempien kanssa käytävät keskustelut.

Hymy ja Hymy.fi

Hymy on monipuolinen yhdistelmä viihdettä, suomalaisia tarinoita, terveysjuttuja sekä esimerkiksi valtaapitävien haastamista. Hymyn lukijat ovat tavallisia, omannäköistään elämää eläviä suomalaisia, jotka pitävät itsestään huolta, uskovat viihteeseen ja haluavat tietää mitä yhteiskunnassa tapahtuu.

Näissä vuoden 2024 printtijulkaisuissa on erityinen matkailuaihe:

MediaNroErikoisaihe
Anna23, 38Kotimaanmatkailun uudet ideat. / Matkateema: kulttuuria kaupunkilomalla.
Erä10Erämatkailu.
Golflehti3Golfmatkailu.
Kippari5Matkaveneily.
Kotiliesi7, 12Ihana Viro. Reissuopas Baltiaan. Hoida oikein oikutteleva matkavatsa. / Reissuun maata pitkin. Helpot juna- ja bussireitit, aikuisten interrail. 
Maalla6Lomalla. Matkatärpit kotimaassa.
Seura4, 7, 11, 15, 19, 24, 28, 33, 37, 41, 46, 50Nostalgiamatka: Koli, Kuopio ja Puijo, Pallas-tunturi, Turku, Lappeenranta, Hopealinjan risteily Vanajaveden maisemissa, Hanko, Punkaharju, Tampere, Aavasaksa, Kainuu ja Suomussalmi, Rovaniemi.

Tutkimus ikoni Vinkki! Otavamedian yhteyshenkilösi kautta on saatavilla paljon tutkittua tietoa Matkailijoiden heimosta.

Puhuttele matkailijoita monikanavaisesti – kysy lisää

Sini Virta
Asiakkuuspäällikkö
+358 50 355 3003

Ota yhteyttä