Maailman helpoin verkkoraportti
Vuosikertomus, vastuullisuusraportti tai tietotilinpäätös voi olla yksinkertainen, helppo toteuttaa ja elämyksellinen. Oikeasti. Sisältömarkkinoinnin tiimi toteuttaa valmiilla verkkoraporttimallillamme tyylikkään ja toimivan raportin, tutustu tarkemmin!
Väitämme, että vuosiraportointi voi olla mukavaa. Verkkoraporttimallilla sisältö syntyy kätevästi pitkin vuotta, ja kun raportti on kerran tehty, samaa pohjaa voi hyödyntää myöhemmin. Säästä itsesi päänsäryltä ja tutustu valmiiseen verkkoraporttimalliimme!
Minkälainen on Otavamedian verkkoraporttimalli?
Tekninen ratkaisumme on one-pager eli raportti rakennetaan yhdelle sivulle, siten sisältöä on helppo käyttää ja selata ylhäältä alaspäin. Raporttiin voi rakentaa menun tai sisällysluettelon, siinä voi siirtyä haluttuun kohtaan, piilottaa asioita tai lisätä klikattavia elementtejä. Valmis malli on teknisesti kevyt.
Verkkoraporttimalli on modulaarinen eli valmis tekninen ratkaisu sisältäen erilaisia elementtejä. Tekstin ja kuvan lisäksi raporttiin voi lisätä liikkuvaa kuvaa, podcast-tyyppistä kuunneltavaa sisältöä, vuorovaikutteisia elementtejä, testejä tai animoituja graafeja. Monipuolisilla elementeillä on kätevä korostaa haluttuja asioita. Elämyksellisyys on siis helppo toteuttaa ja sisältö helppo kuluttaa.
Verkkoraportointi taipuu moneen
Verkkoraportointi sopii oikeastaan mihin vain raportointiin tai esittelyyn. Käytetyimpiä toteutuksia ovat vuosikertomus, henkilöstöraportti, tietotilinpäätös, vastuullisuusraportti, innovaatioraportti ja tuote-esittely. Periaatteessa rajana on oma mielikuvitus!
Usein kysyttyä verkkoraportista
Minkälaisille yleisöille verkkovuosikertomus sopii?
Oikeastaan millaiselle yleisölle vaan, julkaisun tyyli ja vaikutuskeinot ovat niin moninaiset. Verkkovuosikertomukseen voi myös rakentaa kirjautumisen, jos haluaa rajata julkaisun tietylle yleisölle. Sisältö voi olla myös henkilöstöraportti omassa intranetissä, jolloin pääsy siihen on rajattu. Yleisesti sisältö kannattaa pitää kaikkien katsottavissa ja hakukoneiden löydettävissä.
Miksi verkkototeutus on kustannustehokasta?
Kun tekninen toteutus on kerran tehty, sen päälle on helppo rakentaa uusi versio tai tehdä päivityksiä. Toinen syy on se, että meidän rakentamamme raporttimalli on työstettävissä ympäri vuoden, siinä voidaan hyödyntää aitoja materiaaleja, kuten lisätä videoita vaikka henkilöstötapahtumasta. Toki myös paino- ja paperikustannukset jäävät pois.
Ihmiset eivät usein jaksa lukea pitkiä vuosikertomuksia tai raportteja, kuinka verkkototeutus auttaa siihen?
Elämyksellisiä ja vuorovaikutteisia keinoja kannattaa käyttää, jotta sisältö pysyy kiinnostavana ja monipuolisena. Kuuntelemismahdollisuutta kannattaa hyödyntää, silloin verkkoraportin kuluttaminen ei vaadi ruudulle katsomista. Audioksi sopii vaikka toimitusjohtajan tervehdys tai kommentit. Monet kuluttajat hakevat tiedon videoita katsomalla, ja videot elävöittävät sivua kaikille käyttäjille. Vaihtelevuutta sisältöön ja interaktiivisuutta saadaan myös testeillä tai peleillä. Pelillisillä elementeillä voidaan nostaa sisällöstä tärkeitä kohtia esimerkiksi tietovisan muodossa!
Pyydä ehdotus maailman helpoimmasta verkkoraportista
Maarit Nykänen
Head of Content Marketing
+358 40 717 1726