Matkaan lähden! Näin suomalainen matkustaa ja näin mainostaja tavoittaa hänet

Lähelle ja kauas, kotimaahan ja ulkomaille – suomalaiset matkustavat monipuolisesti. Otavamedia toteutti toukokuussa matkustuskyselyn Annan ja Suomen Kuvalehden paneeleissa. Kyselyssä selvitettiin koti- ja ulkomaan matkustusaikeita, matkakohteita ja lomanviettotapoja. Vastauksia kertyi hieman vajaa 1 000 kappaletta. Lue eteenpäin ja tiedät miten suomalaiset matkustavat ja miten sinä, mainostaja, saat heidät kiinni Otavamedian kanavien avulla!

Hypätään ensin kotimaahan – lähes puolet matkailukyselyyn vastanneista on varannut kotimaan matkan. Kyselyssä korostuu erityisesti kesäinen matkailu, n. 80 % vastaajista kertoo suunnittelevansa kesäreissua. Toinen korostuva ajankohta on syksy, jolloin 36 % vastaajista suunnittelee reissaavansa kotimaassa.

Entä mihin vastaajat suunnittelevat matkustavansa kotimaassa?

Vastausten perusteella Suomessa matkustetaan yleensä kaupunkiloma mielessä. Myös hotelli-, kulttuuri- ja mökkilomat korostuvat vastauksissa. Yleisimpiä kohteita ovat Lappi erämaineen ja tuntureineen sekä Helsinki, Turku ja Savonlinna nähtävyyksineen. Suomesta löytyy paljon näkemisen ja kokemisen arvoisia paikkoja sekä monipuolista tekemistä, sen tietävät kotimaan matkailijat.

Ulkomaat kutsuvat – näin suomalaiset suuntaavat ulkomaille

Matkakyselyn perusteella suomalaiset ovat innokkaita ulkomaanmatkaajia, lähes kolmannes kyselyyn vastanneista kertoi varanneensa lomamatkan seuraavan vuoden ajalle. Toisella kolmanneksellakin loma oli mielessä, tosin vasta suunnitteluasteella. Kun suomalainen lähtee ulkomaille, hän tekee sen pääosin kesällä tai syksyllä.

Ulkomaillekin lähdetään lähelle ja hieman kauemmas, 77 % vastaajista kertoi matkustavansa lähiseutujen sijaan muualle Eurooppaan. Baltiassa ja muissa Pohjoismaissakin vieraillaan ahkerasti, 31 % vastaajista kertoi suunnittelevansa matkaa lähellä Suomea sijaitseviin maihin.

Ulkomaille suunnatessaan suomalaiset lähtevät yleisimmin kaupunki- ja rantalomalle, kolmanneksi suosituin vaihtoehto on loma, jossa keskitytään kulttuurista nauttimiseen. Kaupunkilomalla vastaajia kiinnosti erityisesti historia, kulttuuri ja vierailumaan keittiön antimet. Rantalomasta haaveilevista tärkeää oli, että lomalla olisi tarpeeksi lämmin muttei liian kuuma. Jos haaveilusta puhutaan, suomalainen lomahaaveilee monipuolisesti: Siperia, Japani, Korea, Australia… tai kiertomatka usean maan halki yhdellä kertaa!

Mainostaja – aktiivisen Matkailijat-heimon löydät Otavamedian kanavista

Otavamedia tavoittaa noin 2,1 miljoonaa suomalaista matkailijaa. Matkailijat käyttävät rahaa ja aikaa matkailuun ja etsivät tietoa monipuolisesti, esimerkiksi lukemalla omaan elämäänsä ja harrastuksiin sopivia Otavamedian julkaisuja ja verkkosisältöjä. Kotimaassa ja ulkomailla matkailevat löydät tehokkaasti Otavamedian kanavista:

Otavamedia Audience kerää tehokkaasti matkailusta kiinnostuneet yleisöt eri medioista

Matkailukyselyn tuloksia ja matkailijoiden tarkempia vastauksia saat tietoosi Otavamedian yhteyshenkilöltäsi! Varsinkin kesälomasuunnitelmiaan vielä pohtivat ja syksyn reissuja suunnittelevat etsivät kuumeisesti ideoita ja vinkkejä kivoista matkakohteista. Suunnitellaan yhdessä mahdollisimman tehokas kampanja – oikea aika mainostaa matkailupalveluasi on juuri nyt!

Tavoita matkailijat oikealla hetkellä

Jari Koskelo
Asiakkuuspäällikkö
+358 40 527 9890

Ota yhteyttä