Nenäpäivä kerää varoja maailman lasten ja nuorten tulevaisuuden mahdollistamiseksi – lahjoita ja tule mukaan hauskanpitoon!
Nenäpäivä on kampanja, jolla kerätään varoja maailman heikoimmassa asemassa olevien lasten ja nuorten tulevaisuuden mahdollistamiseksi – ilon kautta. Pyysimme Nenäpäivän kehitysjohtaja Nina Palmroosia kertomaan lisää Nenäpäivästä, miksi yhteistyökumppanit ovat tärkeitä sekä mitä hankkeita lahjoituksilla tullaan tukemaan. Myös Otavamedia on mukana levittämässä Nenäpäivän ilosanomaa ja haastaakin kaikki yritykset, yhteisöt ja järjestöt mukaan tekemään hyvää – onhan yhdessä auttaminen aina hauskempaa!
Nenäpäivä kannustaa osallistumaan ja tekemään hyvää – ilon kautta
Nenäpäivä on perustettu varojen keräämiseksi, jotta jokaisella maailman lapsella ja nuorella olisi mahdollisuus hyvään ja turvattuun elämään. Lisäksi sen avulla lisätään tietoisuutta ilmiöittämällä ja osallistamalla kaikki mukaan tekemään hyvää yhdessä – ilon kautta.
”Nenäpäivän vietto perustuu ajatukseen, että jaettu huumori auttaa käsittelemään vaikeitakin asioita. Nenäpäivän merkeissä hyvän tekeminen on hauskaa ja ihmisillä on mahdollisuus kokoontua tärkeän asian äärelle – tekemään maailmasta hiukkasen paremman”, Nenäpäivä-säätiön kehitysjohtaja Nina Palmroos kertoo.
Nenäpäivän iloiseen kampanjaan voivat osallistua kaikki joko yrityksenä, yhteisönä, järjestönä, työporukalla, yksin tai vaikka kaverin kanssa.

Nenäpäivä uudistui, mutta toimintaperiaate ja rakenne pysyy samana
Nina aloitti Nenäpäivä-säätiön kehitysjohtajana elokuussa 2024 käynnistämään uudistuvaa Nenäpäivää. Koko toiminta ja iso kampanja on laitettu pystyyn alle neljässä kuukaudessa.
”Uudistuksen myötä Nenäpäivä aloitti yhteistyön Nelosen kanssa, ja sai uuden tiimin, strategian, brändi-ilmeen sekä uudistetun ohjelman. Lisäksi kampanjan ajankohta vaihdettiin loka-marraskuulta maaliskuuhun. Uudistuksista huolimatta Nenäpäivän toimintaperiaate ja rakenne pysyvät samana, ja toiminta pyörii tuttuun tapaan brittiläisen Comic Relief –lisenssin ja säätiön sääntöjen mukaan”, Palmroos kertoo.
Nenäpäivän lahjoituksilla tuetaan neljää kehityskohdeteemaa
Nenäpäivässä on mukana kahdeksan luotettavaa järjestöä, jotka edistävät hankkeita neljässä eri teemassa: koulutus, terveys, ravinto ja turva. Nenäpäivänä kerätyillä varoilla tuetaan pitkäkestoista kehitysyhteistyötä Afrikassa, Aasiassa ja Etelä-Amerikassa.
Yhteistyökumppaneiden lahjoitukset ovat erittäin tärkeitä, sillä niiden avulla voidaan auttaa konkreettisin ja vaikuttavin tavoin.
”Tähän mennessä Nenäpäivän varoilla on jo tuettu yli miljoonaa lasta mm. rokotteilla, jakamalla tietoa ja taitoa paremman ravinnon ja puhtaan juomaveden saamiseksi sekä valistamalla hygieniasta, terveydestä ja tautien leviämisestä. Ravinnon saannin turvaamiseksi ja ilmastonmuutoksen ehkäisemiseksi on myös istutettu puita ja kasveja. Lisäksi on koulutettu lasten oikeuksista ja mahdollistettu yritystoiminnan aloittaminen mikrorahoituksen avulla”, Palmroos listaa.
Otavamedia on mukana Nenäpäivässä
Kaikki Nenäpäivän kehityskohdeteemat ovat erittäin tärkeitä, mutta teemoista koulutus on syvällä Otavamedian dna:ssa. Koulutuksen edistäminen ja työ lukutaidon hyväksi ovat asioita, joiden eteen Otava on tehnyt työtä koko historiansa ajan. Koulutus on avain sivistykseen ja uusiin mahdollisuuksiin, ja se on tehokas keino köyhyyden poistamiseksi. Koulutus suojelee tyttöjä lapsiavioliitoilta, ehkäisee teiniraskauksia ja antaa valmiuksia puolustaa omia oikeuksia.
Lisäksi opettajakoulutuksen järjestäminen ja opetussisältöjen tekeminen sekä tuen tarjoaminen ammatilliseen koulutukseen ovat tärkeässä roolissa, sillä ne auttavat nuoria turvaamaan oman ja tulevan perheensä toimeentulon joko palkkatyössä tai yrittäjyyden kautta.
Ole hyväntekijä, ota haaste vastaan
Otavamedia haastaa mukaan kaikki asiakkaat, niin yritykset, yhteisöt, järjestöt, mainostajat kuin mediatoimistot. Hankitaan yhdessä Nenäpäivälle mahdollisimman iso lahjoituspotti. Mukaan voi lahjoitusten lisäksi tulla kannustamalla ja ottamalla teemoja esille työpaikoilla, koulussa, tyhy-päivässä tai teemapäivillä, sillä keskustelemalla ja vaikuttamalla asenneilmapiiriin voidaan myös luoda muutosta. Lisäksi Nenäpäivä-kumppanuus on yritysvastuuteko, sillä se mahdollistaa näkyvyyden, osallistuvuuden ja tukemisen.
Nenäpäivä tarjoaa erilaisia tapoja tehdä hyvää jokaiselle yritykselle mahdollisella tavalla. Lue lisää, miten voit tulla mukaan yrityskumppaniksi.
Nenäpäivä Show valtaa tv-ruudut 22.3.
Nenäpäivä-kampanja huipentuu Nelosella ja Ruudussa esitettävään koko perheen Nenäpäivä-viihdeshowhun, jota juontavat Jaana Pelkonen, Riku Rantala ja Juuso Mäkilähde. Nenäpäivä on kaikille mahdollisuus tulla mukaan tekemään hyvää – kannustetaan siis kaikki Suomen kansalaiset ja yritykset lahjoittamaan tärkeän asian puolesta!
Haastan kaikki tutut mukaan Nenäpäivään – tehdään yhdessä hyvää!
Tomi Takanen
Johtaja B2B
+358 50 310 3052