Otavamedia testaa sponsorointia digimainonnassa
Kuluttajan on mahdollista päästä lukemaan tavallisesti maksumuurin takana olevia sisältöjä sponsoroidusti. Maksumuurin avaa mainostaja, joka varmistaa samalla omalle viestilleen täyden huomioarvon.
Otavamedia testaa sivustoillaan ensimmäisenä Suomessa uutta teknologiaa, jossa mainostajat voivat sponsoroida kuluttajille pääsyn maksumuurin takana oleviin toimituksellisiin sisältöihin. Mainosratkaisua kokeillaan parhaillaan Suomen Kuvalehden ja Tekniikan Maailman sivustoilla maksullisten sisältöjen yhteydessä.
Tavallisesti maksumuurin takana olevan sisällön lukeminen edellyttää digipalvelun tilaamista. Uudessa mainosratkaisussa maksumuurin voi ohittaa katsomalla ”sponsorin” mainoksen.
– Kun perinteisesti mainostaja on maksanut mainosnäytöistä, nyt maksetaan aidosta kohtaamisesta kuluttajan kanssa, kertoo Head of Digital Media Sales Jukka Pulkkinen.
Mainostajan huomio on taattu
Mainoksen esittämisen yhteydessä esitetään mainokseen liittyvä kysymys, johon vastaamalla lukija pääsee jatkamaan artikkelin lukemista. Kysymys voi liittyä esimerkiksi tuotteen hintaan tai ominaisuuksiin, mutta vastauksen on löydyttävä mainoksesta. Tällä varmistetaan, että mainostajan viesti saa sadan prosentin huomioarvon.
– Tavoitteenamme on löytää jatkuvasti uusia keinoja siihen, että mainonta todella toimii ja mainostaja saa parhaimman mahdollisen huomionarvon häiritsemättä liikaa kuluttajan käyttökokemusta. Ensimmäiset testit ovat olleet rohkaisevia, mikä kannustaa jatkamaan, Pulkkinen kertoo.
Mainosratkaisusta hyötyvät monet: kuluttajalle se on vaihtoehto laadukkaasta sisällöstä maksamiseen. Mainostaja saa kerrottua viestinsä kuluttajalle täydellä huomiolla ja tarjoaa samalla positiivisen kokemuksen. Medialle sponsorointi on potentiaalinen keino turvata laadukkaat sisällöt myös tulevaisuudessa.
Spotifysta tuttu
Toimintamallissa ei sinänsä ole mitään uutta. Vastaavanlainen ratkaisu on tuttu muun muassa Spotifysta ja pelimaailmasta, joissa palvelua on ollut jo pitkään mahdollista käyttää maksutta hyväksymällä mainonnan.
Tärkeintä on pitää sekä kuluttajille että mainostajille rajat selvinä. – Tämä on mainosratkaisu, jolla ei ole mitään tekemistä toimituksellisen sisällön kanssa, Pulkkinen muistuttaa.